شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
روایت‌های خواندنی از دفاع مقدس/ از «جاده جنگ» تا «لحظه‌ها جا می‌مانند»

سید محمد میر موسوی نویسنده گلستانی و اهل روستای کلاجان سادات، فهرست پیشنهادی خود را برای مطالعه عموم دوستداران فرهنگ مطالعه در ایام نوروز سال 1402 اعلام کرد.

سیدمحمدمیرموسوی، نویسنده گلستانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، ضمن تبریک پیشاپیش نوروز باستانی و آرزوی سالی نیکو برای عموم مردم، فهرست کتاب‌های پیشنهادی خود به دوستداران فرهنگ کتاب‌خوانی برای مطالعه در نوروز پیش روی را به شرح ذیل عنوان کرد.
 
«یورت»، اثر سید حسین میر کاظمی
رمان یورت اثری خواندنی از سید حسین میر کاظمی، نویسنده، شاعر، پژوهشگر و نقاش، متولد سال 1321 در گرگان است. او از مؤسسان کانون نویسندگان و شاعران گرگان در سال 1358 بوده و آثار متعددی را تا به امروز قلمی کرده است.

این رمان بخشی از تاریخ سیاسی اجتماعی استرآباد و ترکمن‌صحرا را بررسی می‌کند و آداب، رسوم و فرهنگ مردم ترکمن در آن بازتاب ویژه‌ای دارد. داستان از آنجایی آغاز می‌شود که قشون شکست‌خورده محمدعلی شاه مخلوع، سرافکنده به صحرا برمی‌گردند و آن‌ها آتش کینه خود را بر سر مردم ولایتی خالی می‌کنند. شاه مخلوع مجدد قشون تشکیل می‌دهد ولی موفق نمی‌شود. این رمان با نثری زیبا و توصیفات و آرایه‌های ادبی خواندنی شده است.
 
«ریشه در اعماق»، اثر ابراهیم حسن بیگی
 
ابراهیم حسن بیگی در اول خردادماه 1336 در روستا خواجه نفس از توابع بندر ترکمن در استان گلستان به دنیا آمد. او داستان‌نویسی را در سال 59 آغاز کرد و با شروع جنگ تحمیلی به کردستان رفته و ازآن‌پس اغلب آثارش حال و هوای دفاع مقدس را به خود می‌گیرد تا اینکه نخستین کتابش را در سال 1367 منتشر می‌شود و تا به امروز حدود 150 اثر از او خلق و منتشرشده است.
 
این اثر خوش‌خوان به داستان زندگی یک جانباز می‌پردازد. قصه جانبازی كه از استان سیستان و بلوچستان راهي جبهه‌های دفاع مقدس شده و به ارزش‌هاي دفاع مقدس وفادار مانده است.

حسن بیگی با موضوعات بسیار ساده داستان‌های خواندنی خوبی خلق می‌کند. همچنین داستان زیبای غنچه روی قالی او هم برای نوجوانان مناسب است.

رمان «ريشه در اعماق» براي اولین بار در سال 1373 توسط نشر برگ منتشرشده، عنوان برگزيده‌ جايزه‌ بيست سال ادبيات داستاني دفاع مقدس را نيز به خود اختصاص داده است.
 
«وقت جنگ دوتارت را کوک کن» اثر یوسف قوجق
 
این رمان روایتی از ایستادگی و مقاومت مردم ترکمن‌صحرا و شرح دلاوری‌های مردم این سامان در مقابل توسعه‌طلبی‌های روسیه تزاری (بعد از معاهده ترکمانچای) برای پاسداری از تمامیت ارضی ایران است. جنگی که به انعقاد قرارداد ننگین «آخال» انجامید که با نثر و روایت قوجق زیبا و خواندنی شده است.
 
«لحظه‌ها جا می‌مانند» اثر یوسف قوجق
 
این رمان یوسف قوجق نویسنده ترکمن گلستانی هم به ماجرای انقلاب اسلامی در گرگان و منطقه تا واقعه روز پنجم آذرماه گرگان می‌پردازد و داستانش با روایت بسیار زیبا و نو بیان‌شده و بسیاری از وقایع آن مستند با تاریخ انقلاب است و بسیاری از شخصیت‌ها واقعی هستند.

این داستان تاریخ انقلاب اسلامی در گرگان را ماندگار نموده است و جا دارد جلد دوم آن تا پیروزی انقلاب هم توسط همین قلم نگاشته شود.
 


«جاده جنگ» اثر منصور انوری
 
مجموعه رمان 10 جلدی جاده جنگ، یک رمان بلند تاریخی است که در کنار داستانی پرکشش و عاشقانه، بخشی از تاریخ پرفراز و فرود کشور را از آغاز جنگ جهانی دوم تا پایان جنگ تحمیلی روایت می‌کند. ماجرای داستان از شهریور 1320 زمانی که روس‌ها از شمال شرقی کشور به خراسان حمله می‌کنند و اشغال ایران به دست متفقین آغاز می‌شود.

این رمان به تلاش، نگرانی‌ها و مبارزات مردم و عدم مقاومت ارتش در مقابله با متجاوزان می‌پردازد و اثری پرکشش و خواندنی بوده و عناصر و تصاویر داستانی خوبی در آن به چشم می‌خورد.

رمان جاده جنگ برنده جوایزی چون کتاب فصل، قلم زرین، کتاب سال و جلال آل احمد شده است.
 
«ماتی خان» اثر عبدالرحمن اونق
 
یک رمان تاریخی از یک قصه حقیقی است که عبدالرحمان اونق آن را از پدربزرگ خودش شنید.

ماجرای کتاب به دوران رضاخان و تغییرات فرهنگی آن زمان برمی‌گردد و کشمکش مردم خایرخوجه با امنیه ها را روایت می‌کند.

«ماتی خان» همان کتاب «راز خایر خوجه» است که نسخه انتشارات سوره مهر، درواقع چاپ دوم آن محسوب می‌شود.
 
«بامداد خمار» اثر فتانه حاج سید جوادی
 
اثری درزمینۀ ادبیات عامه‌پسند است که لحن و روایت در آن خوب از کار درآمده و موضوع آن خانوادگی و رعایت اصول ازدواج و رفتارهای خانوادگی است.

این کتاب که به چاپ‌های متعددی رسیده و نقدهای فراوانی به خود دیده است؛ داستان عشق و علاقه رحیم پسری فقیر و محبوبه دختری ثروتمند است. رحیم شاگرد نجار عاشق محبوبه می‌شود و محبوبه که برای رسیدن به رحیم به هر دری می‌زند، خانواده‌اش را تحت‌فشار زیادی قرار می‌دهد.
 
«زمین سوخته» اثر احمد محمود
 
در شهریور ۱۳۵۹ شایعات ضدونقیضی از جنگ احتمالی به گوش می‌رسد، مردم آن را جدی نمی‌گیرند و کسی فکر نمی‌کند که واقعاً این اتفاق بیفتد اما روزی با بمباران فرودگاه اهواز تمام این شایعات رنگ واقعیت به خود می‌گیرند، هرچند کسی آمادگی آن را ندارد. زمین سوخته روایتی در سبک واقع‌گرایانه از ماجراهایی از سه ماه اول جنگ ایران و عراق است.
 
«دهکده پرملال»، اثر امین فقیری
 
مجموعه‌ای از چند داستان کوتاه است که در حال و هوای زندگی روستایی روایت می‌شود. قصه‌هایی که هرکدام موضوعی مستقل دارند و فضایی متفاوت را به تصویر می‌کشند، اما در کنار یکدیگر نمایی کلی از زندگی روستایی با تمام فرازوفرودها، آداب‌ورسوم، روابط اجتماعی، باورها و عقایدی که در زندگی مردم جریان دارد به نمایش می‌گذارند.
 
«خسی در میقات»، جلال آل احمد

این کتاب را که ناشران مختلفی در طی سالیان گذشته منتشر کرده‌اند؛ سفرنامه حج جلال آل احمد است و به‌عنوان یکی از نوشته‌هایی است که همچون «غرب‌زدگی» و «مدیر مدرسه» باعث شهرت این نویسنده دهه پنجاه شد.

جلال در این نوشته، درواقع گزارش لحظه‌به‌لحظه‌ای از این سفر داده و در حین نوشتن این سفرنامه گاهی نیز به ناهنجاری‌های مدرنیسم که حتی دامن معنویات را آلوده کرده، اعتراض می‌کند و نیز از سایه‌های تاریک و دراز استعمار و بهره‌کشی کشورهای قدرتمند صنعتی از جهانی که در تحجّر و عقب‌ماندگی خود دست‌وپا می‌زند و باوجود ثروت سرشاری که برخی از این کشورها از منابع طبیعی خود، به‌ویژه نفت دارند، به‌صورت ملتی مصرفی درآمده و همه‌چیزشان وابسته به قدرت‌هایی شده است که قدرتشان را در سایه همین وابستگی آن‌ها کسب کرده و هرچه می‌گذرد بر قدرتشان افزوده می‌شود.



«گیله‌مرد» اثر بزرگ علوی
 
داستان گیله‌مرد حکایت زندگی دهقانی روستایی است که در جنگل‌های گیلان اتفاق می‌افتد. او یک مبارز شورشی است که علیه ستم‌های حاکم قیام کرده و همسر او به دست مأموران کشته‌شده است. کتابی که درگذر زمان همچنان خواندنی است.
 
همچنین در پایان برای آن دسته از مخاطبان خبرگزاری که ممکن است مجال و حوصله خواندن کتاب را در نوروز نداشته باشند، خواندن داستان کوتاه «کباب غاز» از «سید محمدعلی جمال‌زاده» را پیشنهاد می‌دهم که در فضای مجازی موجود است (البته این داستانش در کتاب دوجلدی‌اش با عنوان شاهکار منتشرشده است) و اثری شیرین و زود خوان است.
 
به گزارش ایبنا، سید محمد میر موسوی، متولد بیستم فروردین‌ماه سال 1344 در روستای کُلاجان سادات از توابع بخش مرکزی گرگان است. در 17 سالگی نخستین کتابش با عنوان «آقاجان سرهنگ» توسط انتشارات انجام در سال 1373 منتشر شد و تا به امروز از او کتاب‌هایی با عناوین پرچین‌های بلند و خاکستر سوزان (نشر گرگان)، بشکن و بالا بنداز و آقای مُد (زیتون)، سحری خوان (هزاره ققنوس)، آوای سرباز و نشانه‌های بهار (عماد)، چمدان سفر (نیستان)، سرخ‌باد و پادشاه سبدباف (قدیانی)، سایه‌های بهار و خانه بلور و خیابانی که حوصله‌اش سر رفت (سوره مهر)، کلاجان (روزنه)، پیش خودمان بماند و هفت‌بیجار (سروش)، سمفونی استرآباد (بنام)، سوز و ساز (سیب سرخ)، سیاه رود (قدر ولایت)، رویای کبود (کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)، طلایه داران، زندگینامه یک شهید ویژه کنگره 4 هزار شهید استان گلستان و نیز داستان‌های کوتاه، مقالات گوناگون در حوزه‌ی ادبیات، علوم تربیتی و مسائل اجتماعی از وی منتشرشده است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها