شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
کتابخانه مرکزی کرمان 430 عضو ناشنوا و کم‌شنوا دارد

مسئول کتابداران کتابخانه مرکزی کرمان درباره خدمات کتابخانه مرکزی به گروه‌های خاص گفت: در این بخش، 430 عضو کم‌شنوایان و ناشنوا خدمات دریافت می‌کنند؛ البته همه این افراد در حوزه کتابخوانی فعال نیستند.

سمانه معلم‌زاده، مسئول کتابداران کتابخانه مرکزی کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در کرمان، درباره ارائه خدمات در این کتابخانه اظهار کرد: کتابخانه مرکزی یک کتابخانه عمومی است؛ بنابراین تقریبا در همه رده‌ها و سلایق کتاب داریم، طبیعی است که مراجعین هم از همه قشر جامعه هستند و سلایق و علاقه‌مندی متفاوتی دارند اما طبق آمارهای موجود، مردم از کتاب‌های ادبیات و کودک، بیشترین استقبال را دارند.  

وی درباره دغدغه مراجعین به کتابخانه گفت: بیشترین دغدغه مراجعین و اعضا، پیگیری کتاب‌هایی است که می خواهند در کتابخانه‌ باشد از‌جمله کتاب‌های منتشر شده سال و جایگزین نشدن منابع با ویرایش‌های جدید است.

معلم‌زاده درباره سرانه مطالعه گفت: نمی‌شود گفت سرانه مطالعه کاهش پیدا کرده اما با توجه به گرانی کاغذ، کتاب‌های الکترونیکی و صوتی جایگزین مناسبی برای علاقه‌مندان به کتاب است. مطالعه هم مثل اکسیژن برای بقا و کتاب‌دوستان حیاتی است.

وی تشریح کرد: سال 1400 برای تکریم و ارائه خدمات بهتر به معلولین، بخش ناشنوایان کتابخانه مرکزی استان کرمان افتتاح شد. در این بخش، 430 عضو کم‌شنوایان و ناشنوا خدمات دریافت می‌کنند؛ البته همه این افراد در حوزه کتابخوانی فعال نیستند.

کتابدار کتابخانه مرکزی کرمان در ادامه گفت: در بخش ناشنوایان کتابخانه مرکزی سعی شده، با همکاری متخصصان، به‌گونه‌ای به اعضا خدمات ارائه شود تا این اعضا نیز بتوانند مثل عموم جامعه، بتوانند از امکانات استفاده کنند. همچنین  دوره آموزش مهارت‌های زندگی، زبان اشاره، زبان انگلیسی و آموزش‌های هنری جزو برنامه‌های فرهنگی بخش ناشنوایان کتابخانه مرکزی است.

معلم‌زاده افزود: نوزده سال است در کتابخانه‌های عمومی به مردم شریف ایران خدمت می‌کنم؛ خدا را شکر که مردم، دوستدار کتاب و اهل مطالعه هستند. کتاب هنوز هم طرفداران خاص خودش دارد. در کتابخانه مرکزی کرمان، کتاب‌های شعر، داستان، کتاب‌های علمی و علوم‌اجتماعی و هنری، بیشترین متقاضی را دارند. اعضاء کتابخانه همیشه متقاضی کتاب‌های بیشتر و جدید و به‌روز هستند.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که مکتوبات در طی دوران‌های مختلف ساختار متفاوتی داشته‌اند، روزگاری سنگ‌نوشته‌ها، روزی طومارها، در دوره‌ای کتاب‌های امروزی که هنوز هم طرفداران زیادی دارند و بهترین و شناخته شده‌ترین‌ها هستند و مردم استقبال خوبی برای مطالعه آن‌ها نشان می‌دهند.

معلم‌زاده یا اشاره به اینکه در عصر اطلاعات و انتقال سریع اطلاعات زندگی می‌کنیم، گفت: باید به کتاب‌‌های صوتی و دیجیتال هم نگاه ویژه‌ای داشت که هم مقرون به‌صرفه‌تر و هم سریع‌تر تهیه می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها