دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
چاپ بیش از 200 عنوان کتاب بریل در انتشارات بریل ارومیه

رئیس انجمن نابینایان و کم‌بینایان آذربایجان‌غربی گفت: سال ‌جاری بیش از 200 عنوان کتاب بریل در سطح استان به همت انتشارات بریل و دیجیتال ارومیه به چاپ رسیده است.

عبدالمناف عظیمی، رئیس انجمن نابینایان و کم‌بینایان آذربایجان‌غربی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، اظهار کرد:  انتشارات بریل و دیجیتال ارومیه در طول سال جاری بیش از 200 عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان به چاپ رسانده و این کتاب‌ها به 15 کتابخانه دیجیتال و گویا ارسال شده است.

وی افزود: استان آذربایجان‌غربی جزو استان‌های برتر است که به انتشارات بریل و دیجیتال مجهز شده است و در تهران مرکزی به نام مرکز نابینایان رودکی وجود دارد که کتاب‌های بریل در سطح کشور توزیع می‌کند. این دستگاه قادر است هر ساعت 800 صفحه کتاب بینا را به بریل تبدیل کند و جزوه‌ دانشجویی را نیز رایگان به بریل تبدیل می‌کنیم؛ اما متاسفانه هنوز یک قطعه این دستگاه کم است.

رئیس انجمن نابینایان و کم‌بینایان آذربایجان‌غربی در ادامه سخنان خود به کتابخانه این انجمن نیز اشاره کرد و گفت: کتابخانه انجمن نابینایان و کم‌بینایان استان در حال حاضر 10 هزار عنوان کتاب صوتی و 200 عنوان کتاب بریل دارد. همچنین این کتابخانه بیش از300 عضو دارد.

عظیمی ادامه داد: سالن مطالعه این انجمن همه‌روزه دایر است و کتاب‌های صوتی به‌صورت رایگان در اختیار اعضا گذاشته می‌شود؛ اما کتاب‌های بریل به‌دلیل محدود بودن به‌شیوه امانتی در اختیار اعضا گذاشته می‌شود؛ همچنین امسال بیش از 500 جلد کتاب بینا را به صوتی تبدیل کرده و در اختیار اعضا گذاشتیم.

عظیمی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی انجمن نابینایان استان بیان کرد: تشکیل کلاس‌های ورزشی در رشته‌های مختلف برای برادران و خواهران نابینا با ایاب و ذهاب رایگان از سوی انجمن و ارتباط و مکاتبه با مطبوعات استانی و سراسری برای اطلاع‌رسانی در موضوعات گوناگون از سایر فعالیت‌های این انجمن بود.

این مسئول بیان کرد: در این کتابخانه به جز امانت کتاب به نابینایان و کم‌بینایان، کلاس‌های کامپیوتر، ICDL، زبان انگلیسی و بریل آموزشی ازجمله دیگر فعالیت این کتابخانه است؛ همچنین امسال بخش نابینایان کتابخانه عمومی «طوبی»  شهرستان خوی با ارائه خدمات کتابخانه‌ای و فرهنگی شامل امانت کتاب و نشریات بریل و صوتی، دوره‌ها و نشست‌های کتاب‌محور و … میزبان و تسهیلگر فعالیت مطالعاتی، آموزشی و فرهنگی دانش‌آموزان، دانشجویان و سایر افراد این قشر از جامعه فراهم شد.

کتاب‌های دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا ناقص است
عظیمی بزرگترین مشکل دانش آموزان نابینا و کم‌بینا را ناقص‌بودن کتاب‌های درسی آن‌ها عنوان کرد و گفت: کتاب‌های دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا ناقص است؛ بنابراین باید شرایط طوری فراهم شود که کتاب‌ این دانش‌آموزان قبل از آغاز سال تحصیلی به دستشان برسد و در این زمینه نیز تلاش کردیم توافقاتی با اداره کل آموزش و پرورش انجام دهیم؛ این تلاش‌ها همچنان ادامه دارد.

وی گران‌بودن کاغذ کتاب‌های بریل را مشکل دیگر تولید کتاب بریل مطرح کرد و افزود: کتاب‌های بریل به‌دلیل حجم بیشتر و گرانی کاغذ به سمت فراموشی می‌روند و نابینایان و کم‌بینایان در زمینه ایاب وذهاب با مشکلات سنگینی مواجه هستند و متاسفانه در وسایل حمل‌ونقل عمومی برای رفت‌وآمد این عزیزان تدابیری اتخاذ نشده است.

رئیس انجمن نابینایان و کم‌بینایان آذربایجان‌غربی گفت: متاسفانه خانواده‌‌هایی که دارای فرزند معلول هستند تصورشان بر این است که دولت فقط باید به این اعضا رسیدگی کند؛ اما این طرز فکر درست نیست و در کشور زیرساخت‌های مناسب برای رسیدگی به این افراد وجود ندارد و افرادی داریم که هنوز زیر پوشش هیچ ارگان دولتی نبوده و در نوبت هستند.

به گزارش ایبنا؛ انتشارات بریل و دیجیتال ارومیه در دهه فجر سال 99 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها