دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
«راسته کتاب» را سال 1402 افتتاح می‌کنیم/ آغاز مرمت 2 خانه مشاهیر تهران

مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، یکی از برنامه‌های این شرکت در سال جدید را افتتاح طرح راسته کتاب پایتخت اعلام کرد و از آغاز مرمت دو خانه مشاهیر تهران خبر داد.

وحیدرضا انارکی‌محمدی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره اقدامات فرهنگی اخیر این شرکت گفت: از چند هفته گذشته مقدمات اجرایی تعمیرات و مرمت برخی از بناهای قدیمی خانه فروغ فرخزاد و خانه وثوق‌الدوله در منطقه 14 را با هماهنگی‌هایی که با میراث انجام دادیم آغاز کردیم. به‌زودی و پیش از نوروز مراحل اجرایی آن‌ها را آغاز خواهیم کرد؛ بنابراین امکان بازدید‌های نوروزی از این مکان‌ها برای بهار 1402 فراهم نیست.  

وی افزود:‌ در ایام نوروز که مقارن با ایام ماه مبارک رمضان است، برنامه گردشگری بازدید از خانه موزه «سیمین و جلال» و «خانه موزه اخوان» را در پیش داریم که شهروندان عزیز بعد از افطار می‌توانند از این محل‌ها بازدید کنند.

محمدی ادامه داد: با هماهنگی‌هایی که با سازمان گردشگری شهرداری تهران و شرکت اراضی عباس‌آباد انجام شده، شهروندانی که می‌خواهند در ایام نوروز از ظرفیت‌های دیدنی شهر تهران دیدن کنند می‌توانند از بسته رایگان تور گردشگری استفاده کنند که جزئیات این تور گردشگری را  به‌‌زودی از طریق شهرداری و روابط عمومی شرکت توسعه اعلام می‌کنیم.

وی درباره وضعیت «خانه موزه اخوان» گفت:‌ مالک ملک مجاور خانه اخوان متعهد شده بود که در جریان تخریب و نوسازی، نهایت احتیاط را داشته باشند و موارد ایمنی را به‌طور صحیح و کامل از شروع تا پایان رعایت کنند؛ اکنون هم در حال ساخت طبقه چهارم این ساختمان هستند. مدتی قبل به مناسبت سالروز تولد اخوان ثالث در این خانه موزه، مراسمی برپا بود، آسیب‌دیدگی خاصی بر دیوار مشاهده نمی‌شد. با این حال پیگیری می‌کنیم در صورت لزوم اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: درباره بازدید از خانه موزه‌ها، باید نظام بهره‌برداری مناسب‌تری داشته باشیم که این فضاها را بهتر و بیشتر به شهروندان و علاقه‌مندان به فرهنگ معرفی کنیم. حفظ تعلق خانواده‌های این عزیزان به این مجموعه‌ها زمینه‌ساز اصلاح نظام بهره‌برداری از موزه‌ها خواهد شد و به بهره‌مندی بیشتر شهروندان از فضاهای بکر و بی‌نظیر فرهنگی که در شهر وجود دارد کمک می‌کند.

وی همچنین درباره طرح «راسته کتاب» گفت: طرح‌های مفهومی خوبی مانند گذر ورزش و راسته کتاب در شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در حال پیگیری است که با وجود برخی مشکلات امیدواریم، سال آینده از آن‌ها بهره‌برداری شود.

عضو هیئت مدیره شرکت توسعه فضاهای فرهنگی ادامه داد: طرح «راسته کتاب» یک سری محدودیت‌ها و موانع خاص دارد که باید برطرف شود؛ در این گونه طرح‌ها توجه به ذینفعان مجاور طرح نیزباید در نظر گرفته شود. «راسته کتاب» نیز پروژه‌ چند ساله در حال پیگیری است و در دستور کار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی قرار دارد، حتما هماهنگی‌های آن انجام می‌شود که سال آینده از آن بهره‌برداری شود.

وی با بیان اینکه توزیع سرانه‌های فرهنگی در شهر تهران عادلانه شکل نگرفته ادامه داد: این موضوع موجب شده شهروندان نتوانند از بسیاری از ظرفیت‌ها و میراث ماندگار شهر تهران استفاده کنند؛ همچنین در ایجاد سرانه‌های فرهنگی متناسب با نیاز شهروندان هماهنگی وجود ندارد؛ تلاش می‌کنیم، بتوانیم با ایجاد تعادل در سرانه‌های فرهنگی، کمک سایر سازمان‌های متولی، مشارکت بخش خصوصی و مجامع دانشگاهی را داشته باشیم تا اقدامات اثرگذار بیشتری داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها