یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
علاقه‌مندان به ادبیات، آثار راه‌یافته به جشنواره‌های داخلی را بخوانند

مریم جلالی، شاعر و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان در پیشنهاد مطالعه خود بر توجه به جشنواره‌های داخلی تأکید کرد.

مریم جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب‌هایی را که به مرحله نهایی جشنواره‌های داخلی راه یافته‌اند، آثار خوبی برای مطالعه دانست و توضیح داد: ما دو جشنواره مهم داخلی با عناوین «جشنواره کتاب‌های اقتباسی» و «جشنواره کتاب‌های ادبی و معنوی» داشته‌ایم. آثار این جشنواره‌ها کتاب‌های خوبی هستند که توصیه می‌کنم کودکان و نوجوانان آنها را مطالعه کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره بیشتر معرفی شدن چنین آثاری به خانواده‌ها در کتاب‌فروشی‌ها افزود: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی یک نشان طلایی درست کرده و در اختیار ناشران قرار داده است تا آن را روی جلد کتاب قرار دهند. نشان طلایی، مثبت‌بودن محتوای کتاب را به مخاطب اعلام می‌کند یا دست‌کم امتیازهای اساسی را در حوزه ادبیات کودک و نوجوان دارد. به نظرم ناشران باید از جشنواره‌ها استقبال کنند و خود در جست‌وجوی گرفتن این نشان باشند. به هر حال، به نفع ناشران نیز است؛ زیرا وقتی والدین چنین نشان‌هایی را ببینند به خریدن کتاب اقدام می‌کنند.

این پژوهشگر در پاسخ به این سوال که «درباره کمیت و کیفیت آثار معنوی و نیایشی مرتبط به ماه رمضان برای کودکان چه ارزیابی‌ای دارد؟» گفت: هر چه ادبیات معنوی به سمت مستقیم‌گویی برود ارزشش را از دست می‌دهد. در سال‌های قبل وضعیت این آثار خوب نبود؛ ولی اکنون بهتر شده است.

جلالی درباره نامگذاری «معنوی» بر این آثار به جای عناوین دینی یا مذهبی بیان کرد: معنوی اعم از دینی و مذهبی است؛ حتی کتاب‌های اخلاقی هم در این مجموعه قرار می‌گیرد. ما عنوان «معنوی» را انتخاب می‌کنیم که کلان باشد و همه محتواهای مرتبط را در بر بگیرد.

این شاعر به طور ویژه ۱۰ کتاب از آثار «جشنواره کتاب‌های ادبی و معنوی» و ۱۰ کتاب از آثار «جشنواره کتاب‌های اقتباسی» را برای مطالعه در تعطیلات نوروز به کودکان و نوجوانان معرفی کرد که به ترتیب به شرح زیر است:

«نذر مخصوص» اثر کلر ژوبرت
«قصه‌های شیرین مثل حلوا» اثر مریم کوچکی 
«مسی‌ها در زمین» اثر مژگان میرمحمدصادقی
«آسنا و راز کنیسه» اثر سمانه خاکبازان
«بازیگر پنجم» اثر محسن هجری
«پرواز اسب سفید» اثر سیده عذرا موسوی
«پسر چابک‌سوار» اثر لیلا قربانی
«دوست من عنکبوت» اثر بابک صابری
«سلما، همسفری از گنبد خضرا» اثر معصومه یزدانی
«من فاطمه هستم، دختر محمد (ص)» اثر مصطفی پورنجاتی
و
«خُلستان» اثر سعید سلیمان‌پور
«دیو و ماهیگیر» اثر افسون امینی
«سیمرغ» اثر مرجان فولادوند
«طاووس‌نامه» اثر مصطفی مشایخی
«قصه‌های خندان از نوشته‌های بزرگان» اثر اسماعیل امینی و عباس محمدی‌کلهر
«قصه‌های عطار نیشابوری» اثر سیاوش مرشدی
«کلّه همایونی» اثر عبدالله مقدمی
«گرگی که با فرشتگان رقصید» اثر حمیدرضا توکلی
«گلشاد و گلنوش» اثر گیتی صفرزاده
«من ببعی خودم را می‌خواهم» اثر ملیحه شاهرخی جاوید
 
مریم جلالی کتاب «ادبیات تطبیقی کودکان» را نیز به بزرگسالان حوزه ادبیات کودک پیشنهاد کرد و گفت: این کتاب مبانی نظری ادبیات کودک را دربردارد؛ شامل معرفی ادبیات کودک، بیان ضرورت و لزوم بررسی تطبیقی ادبیات کودک، تاریخچه بررسی‌های تطبیقی و انواع روش‌های بررسی. این مسائل در کتاب به خوبی معرفی شده است. با توجه به اینکه در حوزه ادبیات تطبیقی کودک کتاب خاصی نداریم، به نظرم این اثر، منبع مناسبی است که انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز آن را منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها