چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
22 داستانک عرفانی با محوریت تفکر در آیات الهی

کتاب «روییدن در انتظار توست»، شامل 22 داستانک عرفانی، با محوریت تفکر در آیات الهی است که مخاطب را به فکر کردن در مورد آیات الهی دعوت می‌نماید و تلاش می‌کند بین خواننده و خداوند ارتباطی قوی برقرار کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ساجده کارخانه‌ای که کتابش با عنوان «روییدن در انتظار توست» یکی از کاندیدهای کتاب سال در حوزه دین و کودک شده درباره کتاب خود به خبرنگار ایبنا گفت: کتاب «روییدن در انتظار توست» شامل 22 داستانک عرفانی، با محوریت تفکر در آیات الهی است.

او هدف از تألیف این کتاب را پیاده سازی پیام‌های قرآنی و روایی در قالب داستانک، برای مخاطب نوجوان دانست و بیان کرد: داستانک‌های این کتاب به زبان ساده و روان و اکثراً به صورت مَثَل هستند؛ از این رو، مخاطب پیام داستان را به راحتی درک کرده و به پیاده کردن این پیام‌ها در زندگی‌اش، ترغیب می‌شود.

او اظهار کرد: انتخاب قالب داستان برای انتقال مفاهیم دینی و اخلاقی به مخاطب، از این جهت که به صورت مستقیم و نصیحت‌گونه به این موضوعات نمی‌پردازد، از نقاط قوت این کتاب محسوب می‌شود؛ چراکه نوجوان به دلیل شرایط خاص سنی، از پذیرش نصیحت به صورت بی‌پرده و مستقیم سر باز می‌زند و زبان داستان، برای انتقال غیر مستقیم مفاهیم و پیام‌های ارزشمند، زبان مناسب و مؤثرتری است و در جذب مخاطب، موفق‌تر عمل می‌کند.

او بیان کرد: داستان‌های این کتاب، همگی برگرفته از نکات تدبری و تفسیری قرآن کریم، نهج‌البلاغه و احادیث هستند و این یکی دیگر از محاسن کتاب حاضر و از جمله تفاوت‌های آن با کتاب‌های موجود در این زمینه است. از دیگر ویژگی‌هایی که این کتاب را از کتاب‌های موجود متمایز می‌کند، پرداختن به موضوعاتی است که از نظرها مغفول مانده وکمتر مورد توجه قرار گرفته است.

کارخانه‌ای گفت: با توجه به شرایط کنونی جامعه و بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری، چیزی که نوجوانان و جوانان امروز به آن نیاز دارند، امید است. این اثر سعی کرده، مخاطب را به امید، تلاش و صبر دعوت کند و آینده‌ای روشن،  پیش چشمان او ترسیم نماید. از این جهت، کتاب حاضر به نیاز کنونی جامعه و مخاطب، توجّه نموده است.

او از دیگر ویژگی‌های این کتاب را ترسیم سیر رسیدن به کمال برای مخاطب و بیان مفاهیمی همچون توحید، امامت، ولایت و معاد... به زبانی ساده دانست و افزود: داستانک‌های این کتاب در سه فصل «دانه‌ها»، «زمین و آسمان» و «انسان» ارائه شده است که در فصل دانه‌ها، مخاطب با سرگذشت پر پیچ و خم زندگی دانه‌ها، از لحظه‌ی تولّد تا رسیدن به کمال، همراه می‌شود و از این سیر، درس زندگی می‌آموزد.

او ادامه داد: در فصل زمین و آسمان، به پدیده‌های گوناگون خلقت مانند درخت، ماهی، کرم خاکی، ابر، سنگ و ... از منظری دیگر نگریسته شده و از دل هر پدیده، پیامی آموزنده و کاربردی استخراج شده است. سومین فصل کتاب، انسان را به آغوش امن و پر مهر خدا می‌برد و ایمان به پروردگار را در قلب او جاری می‌سازد.

کارخانه‌ای اظهار کرد: در هریک از داستانک‌های کتاب حاضر، سعی شده به موضوعی که در زمینه‌ رشد و تعالی مخاطب و سوق دادن او به سمت کمال حقیقی، حائز اهمیت است، پرداخته شود. از جمله مسائلی که در این زمینه اهمیت دارد، افزایش ظرفیت فردی و ارتقای خود باوری است؛ این که نوجوان باور کند توان انجام کارهای بزرگ را دارد و می‌تواند جهان را به شکوفایی و آبادانی نزدیک‌تر کند و خداوند چنین ظرفیتی را در وجود او قرار داده است. همچنین اتصال به امام و جریان ولایت، ارتقای عمل، شناخت غایت و کمال، توجه به نیت در انجام کارها، تزکیه، توجه به زمان، عاقبت اندیشی، پذیرش سختی‎‌ها، امید و صبر و ... از جمله موضوعات حائز اهمیت در دوران نوجوانی است که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.

او با بیان اینکه زندگی قصه‌ روییدن‌هاست و «روییدن در انتظار توست» ما را به سفر رویش دعوت می‌کند افزود: در این سفر، سیر رسیدن از تاریکی به نور را برایمان روایت می‌نماید و نجات بخشی عشق و ایمان را در گوشمان زمزمه می‌کند؛ از سختی راه می‌گوید و از انتخاب‌ها؛ گاهی تقابل لحظه به لحظه‌ انسان با شیطان را برایمان روایت می‌کند و گاهی از تلاش‌های مقدس انسان برای رسیدن به کمال می‌گوید؛ و در پایان ما را تا رسیدن به آسمان کمال، پرواز می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها