چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
رمان «کارخانه اسلحه‌سازی داوود داله» به یک رخداد تاریخی و سلطه‌گری قدرت‌های بزرگ می‌پردازد

محمدرضا شرفی‌خبوشان نویسنده کتاب «کارخانه اسلحه‌سازی داوود داله» عنوان کرد: به طور کلی در این رمان ضمن پرداختن به یک رخداد تاریخی که در حافظه ایرانیان ثبت است، به موضوعات کلی‌تر و جهانی‌تر هم می‌پردازد؛ از جمله مسئله جنگ و سلطه‌گری قدرت‌های بزرگ. در این حیطه رمان‌های کمی نوشته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدرضا شرفی‌خبوشان درباره ایده نوشتن «کارخانه اسلحه‌سازی داوود داله» بیان کرد: همان‌طور که می‌دانید در 12 تیر 1367 هواپیمای مسافربری ایران از سوی ناو آمریکایی بر فراز آب‌های خلیج فارس مورد هدف قرار گرفت. در این حمله در میان 290 نفری که به شهادت رسیدند، 66 کودک وجود داشت. این تعداد کشته شده و آن هم کودک، مسئله بسیار مهمی برایم بود؛ بنابراین تصمیم گرفتم رمانی برای نوجوانان بنویسم که از این جریان مطلع شوند.
 
نامزد نهایی جایزه کتاب سال درباره انگیزه‌های دیگرش برای نگارش این رمان گفت: علاوه بر این، باید رمانی نوشته شود که نوجوانان بتوانند در عرصه‌های وسیع‌تری تامل کنند و از ماهیت قدرت‌های سلطه‌گر مطلع شوند. رمانی که برای نوجوانان هم جذاب باشد و هم آنها را با واقعیت و با برهه‌ای از تاریخ و مظلومیت ملت ایران آشنا کند؛ همچنین به آنها مسئله جنگ و قدرت‌طلبی سلطه‌گران جهانی از جمله آمریکا را نشان دهد و مطلع کند.
 
وی ادامه داد: این دغدغه باعث شد که من پیرامون این مسئله بیاندیشم و رمانی بنویسم که نوجوانان ضمن آشنا شدن با این مسئله تاریخی، تامل کنند و بیاندیشند. رمان به زبانی است که هم نوجوانان ایرانی که در سن 12 یا 13 هستند می‌توانند آن را بخوانند و هم بزرگسالان و همگی در حین مطالعه با ماجراهایی که پیرامون شخصیت اصلی رقم می‌خورد، آگاه شوند؛ ولی این رخداد به صورت غیرمستقیم در خلال داستان گنجانده شده است.
 
شرفی‌خبوشان درباره موضوع و نحوه پیشروی رمان «کارخانه اسلحه‌سازی داوود داله» گفت: به واسطه این واقعی‌محوری، رخدادها هم در رمان شکل می‌گیرند و در هر فصلی، شخصیت اصلی با ماجراهایی روبه‌رو می‌شود که مجموعه این ماجراها، خواننده را متوجه رخداد بزرگ‌تری می‌کند. فکر می‌کنم در این زمینه تا به حال رمانی نوشته نشده است؛ حتی این رمان جا دارد که به زبان‌های دیگر هم ترجمه شود تا بقیه کودکان و نوجوانان دنیا هم به واسطه این قصه با اصل ماجرا آشنا شوند.
 
وی از ویژگی‌های این رمان گفت و ادامه داد: از ویژگی‌های دیگر این کتاب، پرداختن به فضای زندگی ایرانی در دهه 60، شکل زندگی و دغدغه‌های نوجوانان دهه 60 است؛ حتی در این رمان به طور غیرمستقیم به موضوع دفاع مقدس هم پرداخته شده است. در «کارخانه اسلحه‌سازی داوود داله» به مسئله اهمیت به محیط‌زیست هم توجه شده است. به طور کلی در این رمان ضمن پرداختن به یک رخداد تاریخی که در حافظه ایرانیان ثبت است، به موضوعات کلی‌تر و جهانی‌تر هم می‌پردازد؛ از جمله مسئله جنگ و سلطه‌گری قدرت‌های بزرگ. در این حیطه رمان‌های کمی نوشته شده است یا نویسندگان نوجوان به موضوع سقوط هواپیما نپرداخته‌اند.
 
نامزد نهایی جایزه کتاب سال درباره تاثیر جایزه و جشنواره بر کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی مثل کتاب سال قطعا تاثیرگذار خواهند بود. این نوع جایزه‌ها که به عنوان جایزه ملی قلمداد می‌شوند، جایزه‌هایی است که تاثیر خود را خواهد گذاشت؛ البته به شرطی که ناشران و منتقدان درباره جایزه‌ها و این کتاب‌ها صحبت کنند؛ یعنی کارهای بعدی به عهده خود ناشر است که تا چه اندازه بتواند از این فرصت استفاده کند.
 
شرفی‌خبوشان برای بهتر دیده شدن بهتر آثار منتخب جشنواره‌ها پیشنهاد کرد: بهتر است منتقدان که درباره کتاب‌ها صحبت می‌کنند و آنها را به مردم پیشنهاد می‌دهند، درباره این آثار بیشتر صحبت کنند تا افرادی که در حوزه کتاب فعالیت دارند یا حتی مردم برای انتخاب کتاب، جوایز را در نظر بگیرند. انتظار این است که جایزه بتواند در خوانده شدن کتاب و افزایش شمارگان آن نقش داشته باشد و به تجربه ثابت شده است که چنین تاثیری هم دارد. یکی از ملاک‌های انتخاب برای عده‌ای از کتاب‌خوان‌ها، همین جوایز و نامزد شدن آثار در جشنواره‌های مختلف است. این روالی است که در کل دنیا رواج دارد و در حوزه مطالعات در ایران هم خیلی خوب به این مسئله می‌پردازند.
 
وی در انتها درباره کار جمعی چنین جشنواره‌هایی صحبت کرد و وظیفه را تنها بر عهده برگزارکنندگان جشنواره ندانست و اظهار کرد: سیاست‌گذاران فرهنگی از موضوع پرداختن به آثار منتخب و برگزاری جشنواره‌ها غافل نبودند و به این جوایز پرداخته‌اند؛ اما مسئله اصلی این است که کار جایزه، یک کار جمعی است؛ یعنی تنها بر عهده برگزارکنندگان آن نیست بلکه اهالی رسانه، مردم، منتقدان، ناشران و... در تقویت اعلان این جوایز و فرصت استفاده از معرفی کتاب غفلت نکنند تا یک کار جمعی شکل بگیرد که بتواند تاثیر داشته باشد.

انتشارات شهرستان ادب رمان «کارخانه اسلحه‌سازی داوود داله» را در 120 صفحه و با قیمت 30 هزار تومان منتشر کرده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها