یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
مسابقه کتابخوانی «چُغُک»؛ روایتی جذاب از وقایع تاریخی انقلاب اسلامی در مشهد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر از برگزاری مسابقه کتابخوانی «چُغُک» ویژه نوجوانان به‌مناسبت چهل و چهارمین بهار انقلاب اسلامی در دهه فجر خبر داد.

حیدر راهب، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر به برگزاری مسابقه کتابخوانی «چغُک» ویژه گروه سنی 13 تا 19 سال همزمان با دهه فجر در استان اشاره کرد و به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در بوشهر گفت: این مسابقه براساس رمان «چُغُک» برگزار می‌شود. این رمان روایت جذابی از مبارزات و وقایع تاریخی انقلاب اسلامی در مشهد و نقش آیت‌الله خامنه‌ای در رهبری آن مبارزات است که از زبان نوجوانی روایت می‌شود که در ایام مبارزات نهضت اسلامی، جای مخصوصی در بین مبارزان درجه یک انقلاب داشته و آیت‌الله خامنه‌ای، به او لقب «چغک» داده بودند.

وی ادامه داد: داستان به زبان مردم کوچه و بازار روایت می‌شود، به همین سبب مخاطب امروز خیلی خوب آن را می‌فهمد. داستان براساس رویدادهای روزهای نهم و دهم دی‌ماه ۱۳۵۷ در مشهد شکل می‌گیرد. ماجراهای این دو روز، از مهم‌ترین اتفاق‌های دوران مبارزات مردم ایران علیه رژیم شاهنشاهی است که در کتاب چُغُک به خوبی روایت شده است.

راهب افزود: متقاضیان شرکت در این مسابقه می‌توانند رمان چغک را یا از کتابخانه‌های عمومی سراسر استان امانت بگیرند یا کتاب صوتی آن را از سایت مسابقه به نشانی www.samakpl.ir دریافت کنند و پس از مطالعه کتاب، تا ۲۲ بهمن جاری فرصت دارند با مراجعه به  سامانه الکترونیکی مسابقه به نشانی www.samakpl.ir ثبت‌نام کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر ادامه داد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند: «ما تاریخ انقلاب را باید با استفاده از رمان روایت کنیم. یعنی شما هر چقدر هم که کتاب تاریخی بنویسی و این داستان‌ها در قالب کتاب‌های تاریخ روایت بشود، نسل بعدی سراغ این تاریخ نخواهد رفت. این تاریخ باید وارد رمان شود و آن وقت نوجوانان به بهترین نحو ممکن با آن آشنا می‌شوند»، رمان چغک به‌دلیل ساختار و محتوای روایت‌گونه‌اش کتاب مناسبی است تا در این برهه نسل امروز را با وقایع تاریخی دوران پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر و بهتر آشنا سازیم.

راهب گفت: مسابقه کتابخوانی «چُغُک» به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با همکاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برگزار می‌شود و به برگزیدگان این رویداد جوایز نقدی اهدا خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در بخش دیگری از توضیحات خود از عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی استان به‌مناسبت چهل و چهارمین بهار انقلاب اسلامی در ایام‌الله فجر خبر داد و افزود: امسال همزمان با دهه فجر بیش از 200 برنامه در استان اجرا می‌شود. برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب با حضور نویسندگان، مسابقات مکتوب و آنلاین کتابخوانی، مسابقات نقاشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این ایام خواهد بود.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، بازنمایی کتاب و معرفی کتاب‌‎هایی با محوریت انقلاب اسلامی و سیره امام خمینی(ره) از سوی کتابداران در کتابخانه‌های عمومی استان از جمله برنامه‌هایی است که همزمان با دهه فجر جاری اجرا می‌شود.

راهب، غبار روبی قبور مطهر شهدا، حضور در مدارس و معرفی کتب پیرامون انقلاب اسلامی را از سری برنامه‌های اجرا شده در ایام‌الله دهه فجر معرفی کرد و گفت: برگزاری جشن انقلاب و نورافشانی در کتابخانه عمومی خلیج فارس از برنامه‌هایی است که به همین مناسبت برنامه‌ریزی شده است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر یادآور شد: در راستای تجدید پیمان با آرمان‌های امام، شهدا و انقلاب اسلامی، تمهیداتی اندیشیده شده تا کتابداران به همراه اعضای کتابخانه‌ها با حضور حداکثری و هماهنگ خود در راهپیمایی بیست و دوم بهمن، بیانگر حضور نهاد در این حرکت افتخار‌آمیز مردمی باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها