جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
درخت غزل فارسی هرروز تناورتر می‌شود

سیدضیاء موسوی که مجموعه شعر «یاربست» وی از نامزدان نهایی هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش شعر کلاسیک است، تاکید دارد که بر خلاف ادعای برخی که می‌گویند دیگر دوران شعر کلاسیک سپری شده، این قالب شعر هر روز با تجربه گرفتن از گذشته ادبی باشکوه خود قوت بیشتری می‌گیرد و درخت غزل فارسی هر روز تناورتر و استوارتر می‌شود.

سیدضیاء موسوی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به معرفی این کتاب پرداخت و عنوان کرد: «یاربست» منتخبی از 40 غزل عاشقانه سروده‌شده در دهه 90 من است که در 86 صفحه از سوی انتشارات شانی و با حمایت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان زنجان در اوایل سال 1400 چاپ و منتشر شده است.

موسوی با اشاره به اینکه «یاربست» نخستین اثر جدی منتشرشده از وی است، گفت: 13 سال پیش شعرهای دوران نوجوانی من در کتابی به نام «پرسه‌های شیدایی» چاپ شده بود ولی «یاربست» را می‌توانم نخستین اثر جدی و قابل اعتنا از خود بدانم.

شاعر «یاربست» درباره عنوان این کتاب نیز توضیح داد: با توجه به فرم، ساختار و محتوای این کتاب و فضایی که بر آن حاکم است، سعی کردم که طبق رسالت شاعران امروز در زیبایی‌شناسی، برای این مجموعه غزل اسم و عنوانی انتخاب کنم که برای مخاطب تازگی داشته باشد، از این رو نام «یاربست» را انتخاب کردم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه متاسفانه مدتی است جشنواره‌های ادبی کشورمان از نظر فنی رنگ و لعاب مطلوبی ندارند و بیشتر اقتضای موقعیت می‌کنند، گفت: یکی از مشکلات موجود در جشنواره‌های ادبی که به دلیل عدم نظارت کافی و نیز داوری‌های سطحی ایجاد شده، گسترش نظیره‌نویسی است که در تک‌اثرها بیشتر شاهد آن هستیم و می‌تواند ضربه مهلکی را بر اندام شعر و ادبیات معاصر وارد کند.

موسوی همچنین با بیان اینکه برخلاف ادعای برخی که می‌گویند دوره شعر کلاسیک سپری شده، هر روز این قالب شعری استوارتر و قوی‌تر می‌شود، توضیح داد: شعر کلاسیک با قوت ادامه خواهد داشت و شاعران امروز راه قله‌های ادبیات کهن را با شکل و قامتی جدید می‌پیمایند. امثال محمدعلی بهمنی و فاضل نظری نشان می‌دهند که هرروز درخت غزل فارسی تناورتر به حیات خود ادامه می‌دهند.

سیدضیاء موسوی، شاعر زنجانی متولد ۱۳۶۸ در شهر زنجان است و در زمینه سرودن غزل به دو زبان فارسی و ترکی فعالیت دارد. وی دارای چند رتبه در جشنواره‌های کشوری است و در سال 1395 موفق به کسب عنوان شاعر شایسته استان شده و در جشنواره بین‌المللی رضوی و کنگره ملی شعر فاطمی هم مقام نخست را کسب کرده است.

موسوی در سال 1398 و در دیدار 29 تن از شاعران با مقام معظم رهبری، شعری درباره امام رضا (ع) خواند که مورد تحسین ایشان قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها