جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳
نقد ادبی، پایه و اساس ادبیات هر کشور است

مهدی محبتی که کتاب پژوهشی «قرن‌های بی‌زمان» وی در تحلیل معرفت‌شناختی منطق‌الطیر و با نگاه به سایر آثار شیخ عطار از نامزدان نهایی هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش «درباره شعر» است، تاکید دارد که بدون توجه به نقد ادبی، ادبیات کشورها در مسیر و جهت واقعی و صحیح خود حرکت نخواهد کرد.

مهدی محبتی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) انگیزه خود از نگارش این اثر را نمایش عظمت عطار از حیث ساختار ادبی و هنری عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه عطار تنها عارفی است که توانسته افکارش را در ساختار هنری عرضه کند، افزود: مثنوی مولانا داستان‌های بیشتری دارد؛ ولی فاقد ساختار هنری به گونه آثار شیخ عطار است. شیخ عطار آشنایی زیادی با روایت و داستان‌نویسی داشته و به حق شیخ محمود شبستری تاکید می‌کند که «مرا از شاعری خود عار ناید/ که در صد قرن چون عطار ناید» و مرحوم فروزانفر نیز می‌گوید «عطار شاعر قرن‌های آینده است». همچنین در این کتاب که چهار سال تالیف آن طول کشید، تلاش کردم برای نخستین بار خواننده تمام آثار عطار را به‌طور پیوسته بشناسد؛ چراکه اعتقاد دارم تمام آثار این عارف بزرگ مانند حلقه‌‌های زنجیر به هم متصل هستند.
 
این نویسنده و پژوهشگر ادبی با تاکید بر اینکه در این کتاب تلاش شده به پرسش‌هایی از جمله معنی واقعی کلمه منطق‌الطیر و انواع سلوک عارفان در طول تاریخ و عرفان خاص عطار که در منطق‌الطیر در قالب طی‌کردن هفت وادی مطرح شده پرداخته شود، توضیح داد: کتاب «قرن‌های بی‌زمان» هفت فصل دارد که اشاره‌ای نیز به هفت وادی می‌کند. فصل نخست از منطق‌الطیر قرآنی تا منطق‌الطیر عرفانی، فصل دوم هفت وادی، فصل بعد سایه یا خورشید، فصل چهارم ابن عربی و عطار؛ معماران نظریه وحدت در فرهنگ اسلامی- ایرانی، فصل پنجم اکتشاف متن؛ تحلیل مبانی ساختاری- معنایی روایت‌های عطار، فصل ششم سیمرغ؛ خودکامه یا خدا و فصل نهایی نیز در جدال نقش با نقاش را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: هر فصل این کتاب از منظری به عرفان عطار پرداخته و در عین حال میان مطالب پیوستگی وجود دارد. همچنین در این اثر از شعر به میزان کفایت و برای شاهد مثال استفاده شده و در سراسر کتاب نگاهی معرفت‌شناختی و تحلیلی وجود دارد.
 
نامزد نهایی بخش «درباره شعر» جشنواره شعر فجر با بیان اینکه نقد ادبی در هر کشور درحقیقت نقد جامعه است، گفت: بدون نقد ادبی، ادبیات جهت‌گیری صحیحی نخواهد داشت. نقد ادبی رشته‌ای چندوجهی است که علاوه بر ادبیات با سیاست، جامعه‌شناسی، اقتصاد و جغرافیا نیز ارتباط دارد و رشد نقد ادبی به پیشرفت و غنای ادبیات می‌انجامد.

این پژوهشگر ادبی همچنین اظهار امیدواری کرد که جشنواره شعر فجر با رویکرد دانشگاهی و علمی بتواند به رشد واقعی و کارآمد شعر و ادبیات کشورمان کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها