جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
موفقیت جشنواره شعر فجر نیازمند پیوست رسانه‌ای است

سعید تاج‌محمدی که مجموعه شعر «دقایق» وی از نامزدان نهایی هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش شعر کلاسیک است، تاکید دارد که برای تحقق هدف اصلی جشنواره شعر فجر در ارتقای کمی و کیفی وضعیت شعر معاصر باید ارتباط رسانه‌ها با دبیرخانه جشنواره افزایش یابد.

سعید تاج‌محمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به معرفی اثرش پرداخت و عنوان کرد: مجموعه شعر «دقایق» که سال گذشته از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است، مجموعه‌ای از 42 غزل به همراه تعدادی از چهارپاره‌های من را شامل می‌شود که موضوعات مختلف عاشقانه، آیینی، انقلاب اسلامی و اجتماعی را دربردارد.

تاج‌محمدی با اشاره به اینکه «دقایق» نخستین اثر منتشرشده از وی است، گفت: برای حمایت هرچه بیشتر از نوقلمان و شاعران جوان باید برنامه‌ریزی فرهنگی شود. متاسفانه اغلب پس از برگزاری مراسم اختتامیه ارتباط دست‌اندرکاران حوزه ادبیات و فرهنگ با صاحبان آثار برگزیده به طور کامل قطع می‌شود و تلاشی برای معرفی هرچه بیشتر کتاب‌های ارزشمند و نقد و بررسی آنها انجام نمی‌شود.

شاعر «دقایق» بر نقش رسانه‌ها در پیشبرد اهداف جشنواره‌های ادبی تاکید کرد و افزود: اگر کتاب‌های ارزشمند تقدیری و برگزیده جشنواره‌های ادبی در رسانه‌ها معرفی و نقد شوند تقاضای عمومی برای خرید و مطالعه این آثار افزایش می‌یابد و در نتیجه شاعران و نویسندگان نیز رغبت بیشتری برای ادامه مسیر خود پیدا می‌کنند. به‌طور کلی، بی‌شک کتابی که پیوست رسانه‌ای داشته باشد فروش بیشتری خواهد داشت.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر شعر کلاسیک فارسی به نقطه مطلوبی رسیده، گفت: در شرایط فعلی، به دلیل ضعف در اطلاع‌رسانی، اشعار زرد که اغلب عاشقانه صرف و دارای محتوای کم‌ارزش هستند، پرفروش‌تر شده‌اند. افزایش فروش و شمارگان آثار ارزشمند در حوزه شعر و داستان نیازمند برنامه‌ریزی کلان و بهبود وضعیت توزیع و همچنین اطلاع‌رسانی کارآمد است.

تاج‌محمدی در پایان گفت: به عنوان نمونه چاپ نخست کتاب «دقایق» در مدت دو ماه به پایان رسیده ولی تنها در تهران و چند شهر محدود عرضه شده است. این امر گویای نبود عدالت و ناکارآمد بودن سیستم توزیع و پخش کتاب در کشورمان است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها