چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
بیماری‌های پوستی ارتباط تنگاتنگی با استرس دارند

کتاب «استرس و بیماری‌های پوستی» یکی از اولین کتاب‌هایی است که در این زمینه منتشر شده و بیشتر بر جنبه‌های اساسی استرس (اکسیدان‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و آسیب‌های اکسیداتیو در آسیب‌شناسی پوست، سم‌شناسی پوست) بر آسیب‌شناسی پوست تمرکز دارد.

خدیجه باباخانی مولف کتاب «استرس و بیماری‌های پوستی: جنبه‌های اساسی و بالینی» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این اثر توضیح داد: نویسندگان کتاب براین باورند که مدت‌هاست پژوهشگران به وجود رابطه بین استرس و اختلالات پوستی پی برده‌اند و بسیاری از بیماری‌های التهابی پوست ازجمله پسوریازیس، درماتیت آتوپیک، آکنه و روزاسه براثر استرس تشدید می‌شوند. مطالعات بالینی متعدد نشان‌دهنده درستی این عقیده هستند، هرچند دشواری در کنترل مناسب متغیرهای مخدوش‌کننده این نتیجه‌گیری را با قطعیت کمتری همراه می‌کند. صرف‌نظر از اثرات استرس بر بیماری‌های التهابی پوست، تجربه ابتلا به بیماری‌های پوستی و اختلال در روابط بین فردی که عارضه بعضی از این بیماری‌ها است، منجر به استرس روانی می‌شود.
 
او ادامه داد: کتاب استرس و بیماری‌های پوستی کتابی بسیار مهم و ضروری در حوزه روان پوست پزشکی محسوب می‌شود که توسط دو متخصص این حوزه یعنی کاتلین فرانچا و محمد جعفرانی ویراستاری شده است. فصل‌های این کتاب به بررسی مسیرهای ارتباط مغز و پوست، ایمن شناسی عصبی روانیِ استرس و حالات روان‌شناختی مؤثر بر بیماری‌های پوست پرداخته‌اند. نویسندگان در بخش‌های دیگری از کتاب رابطه استرس با بسیاری از بیماری‌های پوستی التهابی و بعضی از بیماری‌های پوستی غیرالتهابی و نیز اثرات استرس بر مو و ناخن را به‌طور جامع موردبررسی قرار داده‌اند. در این کتاب، یک فصل به استرس و خارش اختصاص یافته است، چراکه خارش یکی از علائم شایع در بسیاری از بیماری‌های پوستی است.

باباخانی با بیان اینکه این کتاب منبعی بسیار ارزشمند برای پژوهشگران و متخصصان بالینی است که به بررسی اثرات استرس بر پوست علاقه‌مند هستند افزود: این اثر به‌ویژه برای متخصصان پوست، روان‌پزشکان، روان شناسان و سایر متخصصان بالینی که با بیماران مبتلا به بیماری‌های پوستی مرتبط با استرس کار می‌کنند، بسیار سودمند است.
 
این مترجم با اشاره به اینکه بیماری‌های پوستی ارتباط تنگاتنگی با استرس دارند عنوان کرد: استرس موجب بروز و تشدید بسیاری از بیماری‌های پوستی شده و از سوی دیگر، بیماری پوستی منجر به استرس ثانویه و کاهش کیفیت زندگی بیماران می‌شوند.

باباخانی در پایان گفت: کتاب استرس و بیماری‌های پوستی یکی از اولین کتاب‌هایی است که در این زمینه منتشر شده است و بیشتر بر جنبه‌های اساسی استرس (اکسیدان‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و آسیب‌های اکسیداتیو در آسیب‌شناسی پوست، سم‌شناسی پوست) بر آسیب‌شناسی پوست تمرکز دارد. اکثر متون روان پوست پزشکی برای شناسایی انواع بیماری‌های روان پوست پزشکی بر درمان بالینی تمرکز دارند. کتاب حاضر رویکردی عمل‌گرایانه در تشخیص انواع اختلال‌های روان پوست پزشکی دارد و تمرکز اصلی آن بر درمان بالینی است. در برنامه‌های فعلی دستیاری پزشکی درزمینه پوست، اطلاعات کمی در مورد رابطه بین استرس و بیماری‌های پوستی ارائه شده است و این کتاب ابزار مهمی برای متخصصان پوست و روان پوست پزشکان محسوب می‌شود.

انتشارات ارجمند کتاب «استرس و بیماری‌های پوستی: جنبه‌های اساسی و بالینی» نوشته کاتلین فرانچا و محمد جعفرانی را با ترجمه فردین مرادیمنش، خدیجه باباخانی و پندار جاهد عطائیان روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها