شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
ترجمه کتاب «آیا اروپا مسیحی است؟» مهمترین اثر از الیویه روآ منتشر شد

اولیویه روآ فرانسوی پژوهشگر اسلام سیاسی است. از او تاکنون چهار کتاب «اسلام جهانی شده»، «افغانستان از جهان تا جنگ‌های داخلی»، «جهادگرایی و مرگ» و «آیا اروپا مسیحی است؟» به همت سامان ابراهیم‌زاده به فارسی ترجمه شده است.

سامان ابراهیم‌زاده مترجم کتاب در مصاحبه با خداداد خادم خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره اهمیت ترجمه این اثر گفت: نویسنده در این اثر خود از دغدغه­ مشابهی می­‌پرسد. اینکه رابطه­ جامعه­ اروپایی با مسیحیت از زمان اصلاح دینی در قرن شانزدهم چه تحولاتی را از سر گذرانده و اکنون در چه شرایطی به سر می­‌برد؟ روآ در این اثر پیش روی فزاینده­ سکولاریسم را حرکتی بدون بازگشت معرفی می­‌کند. وی ادعا می‌کند که جامعه­ اروپایی از دهه­ 1970 به بعد - حوالی همان زمانی که کشیش اندرسون عشاء ربانی را در کلیسایی سرد و خالی برگزار می­‌کرد- مرحله­ نوینی از سکولاریسم را آغاز کرده که دیگر تنها بر جدایی کلیسا از دولت تأکید نمی‌­کند بلکه از مشخصه­‌های آن افول ارزش‌های مسیحی، غیردینی شدن جامعه و خالی شدن کلیساها است.

این مترجم افزود: از جمله نتایج قابل توجهی که روآ بر مبنای خیل عظیمی از داده­ ها و اطلاعات برگرفته از نظرسنجی­‌ها، همه پرسی­‌ها و آمارهای مختلف به آن رسیده این است که رابطه­ جامعه­ معاصر اروپایی با میراث مسیحی خود بیش از آنکه امری ایمانی باشد رابطه‌­ای هویتی است و آن را به عنوان بخشی از میراث فرهنگی خود پاس می­‌دارد.

به گفته این محقق، از روآ پیشتر آثار فراوانی در مورد اسلام و رابطه­ آن با سیاست در اروپا و خاورمیانه منتشر شده است. وی در این اثر هم بخشی را به مسائل اسلام در اروپا اختصاص می‌­دهد و به ویژه می­‌پرسد نحوه­ برخورد مراجع قضایی اروپا با اسلام چه اثری بر دین به طور کلی و به ویژه مسیحیت در اروپا می­‌گذارد.

سامان ابراهیم‌زاده در پاسخ به تأثیر این کتاب در میان مسیحیان اروپا و خوانندگان مسلمان این اثر می‌گوید: اینگمار برگمان، فیلمساز سوئدی، اثر ارزند‌ه­ای دارد با عنوان نور زمستانی (1963). فیلم با اجرای مراسم عشاء ربانی توسط کشیش اندرسون در کلیسای محقر روستایی خواب­زده آغاز می­‌شود. کلیسا سرد و خلوت است و جز یوناس ماهیگیر و تنی چند از اهالی روستا کس دیگری در آن حضور ندارد. پس از خاتمه­ مراسم، یوناس به اصرار همسرش نزد کشیش آمده و از شک و هراس‌های عمیق وجودی­‌اش می­‌گوید، از وقوع جنگ اتمی و نابودی متعاقب جهان، علی‌الخصوص که اکنون چین نیز به بمب اتمی دست یافته است. به زودی می‌­فهمیم کاری از دست اندرسون ساخته نیست زیرا وی خود نیز درگیر همان هراس و تردیدها است. دیری نمی­‌پاید که یوناس در اوج استیصال خودکشی کرده و باقی ساعت‌های روز را با اندرسون، شک و تردیدهایش، کلیساهای خالی و رنجی که می­‌برد همراه می‌شویم. گویی خود مسیح است، آنگاه که مصلوب شد و دردناکتر از رنج جسمانی معروض تردیدهای عمیق ایمانی شد.

«آیا اروپا مسیحی است؟» توسط نشر بزنگاه در تیراژ اولیه 200 نسخه منتشر و به بازار کتاب عرضه شده است.         
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها