یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷
راهنمایی برای درک و حمایت از کودکان مبتلا به اختلال وسواسی ­جبری

این کتاب به طور دقیق چگونگی تعامل با فرزند مبتلا، نحوه گفتگو با او، درک مشکل و آشنایی با اختلال وسواسی جبری، روش‌­های دارو درمانی و روان درمانی آن را شرح می­‌دهد و به صورت گام به گام به والدین آموزش می­‌دهد تا به عنوان عنصر درمانی مهمی، کودک خود را در این مسیر همراهی کنند. 

حسین زاده اسکوئی مترجم «فرزندپروری کودکان مبتلا به اختلال وسواسی­ جبری: راهنمایی برای درک و حمایت از کودکان مبتلا به اختلال وسواسی ­جبری» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این اثر توضیح داد: کتاب حاضر که توسط بانی زاکر روانشناس بالینی و متخصص اختلالات اضطرابی کودکان نوشته شده شده است، در 9 فصل به صورت کاملا مختصر و مفید به موضوعاتی نظیر اختلال وسواسی جبری کودکان، ماهیت، علل و نحوه مدیریت آن در مراحل پیش از درمان، حین درمان و پس از پایان درمان می‌‌پردازد. این کتاب به طور کاملا کاربردی به والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال وسواسی جبری نحوه تعامل و برخورد با کودک خود و همینطور هدایت و تسهیل او در درمان اختلال وسواسی جبری را آموزش می­‌دهد.

او با بیان اینکه اختلال وسواسی جبری به علت ماهیت پیچیده و همینطور تظاهرات بالینی گوناگون آن می‌تواند چالش‌های فراوانی را برای خانواده‌­ها و به ویژه والدین به وجود آورد افزود: این اختلال می‌تواند بر روابط خانوادگی و صمیمی‌ تاثیر منفی بگذارد و خود همین مساله نه تنها چالش‌های فراوانی را برای شروع و ادامه درمان فراهم می­‌آورد، بلکه منجر به افزایش تعارض در خانواده و  در نتیجه تداوم و تشدید علائم وسواس می­‌شود. از سویی دیگر درمان اختلال وسواسی جبری امری چند بعدی در نظر گرفته می‌شود و بدون همکاری و مشارکت خانواده نتیجه ثمربخشی را به همراه ندارد. به همین جهت مترجمان کتاب حاضر با بررسی کتب موجود، خلاء کتابی که به طور مستقیم به آموزش والدین افراد مبتلا به اختلال وسواسی جبری بپردازد را حس کردند و تصمیم به ترجمه کتاب فوق گرفتند. این کتاب به طور دقیق چگونگی تعامل با فرزند مبتلا، نحوه گفتگو با او، درک مشکل و آشنایی با اختلال وسواسی جبری، روش‌­های دارو درمانی و روان درمانی آن را شرح می­‌دهد و به صورت گام به گام به والدین آموزش می­‌دهد تا به عنوان عنصر درمانی مهمی، کودک خود را در این مسیر همراهی کنند. 

به گفته اسکوئی، کتاب حاضر در اصل به زبانی روان برای کمک به عموم مردم یعنی تمامی‌والدینی که دارای فرزند مبتلا به اختلال وسواسی جبری هستند نوشته شده است. با این حال نکات کاربردی و آموزش‌­های کلیدی آن در نحوه تعامل با کودک مبتلا، چگونگی ترغیب او به درمان، انجام درمان شناختی رفتاری، تکنیک­‌های موثر برای آن و نحوه تداوم اثربخشی درمان، می‌­تواند برای متخصصان نیز مفید باشد. در واقع متخصصان می­‌تواند با مطالعه کتاب حاضر راهنمایی­‌های مورد نیاز را برای والدین فراهم آورند.
 
او با اشاره به اینکه درمان اختلال وسواسی جبری کودکان درمانی پیچیده و همه جانبه است یادآور شد: از این رو برای اثربخشی بیشتر درمان نه تنها به فعالیت حرفه‌­ای متخصصان نیاز است بلکه مشارکت خانواده‌­ها در این فرایند نیز امری ضروی به نظر می‌­رسد. به همین دلیل عمومی ­سازی دانش فوق نه تنها می‌­تواند منجر به انگ ­زدایی اختلال وسواسی جبری شود، بلکه می‌­تواند والدین را از سردرگمی‌خارج نموده و اثربخشی درمان­‌های فردی را نیز ارتقاء بخشد.

این مترجم در پایان بیان کرد: در زمینه درمان اختلالات روانشناختی کتاب­‌های خودیاری فراوانی وجود دارد که فرد مبتلا را مخاطب قرار داده است اما تا بحال کمتر کتابی برای خانواده فرد مبتلا برای کمک به درمان او به رشته تحریر درآمده است. این امر منجر به افزایش احتمال عدم درک فرد مبتلا توسط خانواده و افزایش تعارضات و تعاملات منفی در خانه می‌شود که چیزی جز تداوم، تشدید علائم و عود مکرر اختلال را به همراه ندارد. بنابراین افزایش آگاهی خانواده‌­ها نه تنها می‌­تواند به درمان این گونه از اختلالات کمک کند بلکه می‌­تواند خطر عود آن را نیز کاهش داده و در نهایت منجر به کاهش هزینه‌­های درمانی شود.
 
انتشارات ارجمند کتاب «فرزندپروری کودکان مبتلا به اختلال وسواسی­ جبری: راهنمایی برای درک و حمایت از کودکان مبتلا به اختلال وسواسی ­جبری» نوشته بانی زاکر به ترجمه علی حسین زاده اسکوئی، محمدصادق زمانی زارچی و جمال شمس منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها