چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
امید‌اریم موزه دفاع مقدس زنجان تا پایان سال تکمیل شود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان درباره ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان گفت: احداث این باغ موزه، بیش از 10 سال است که آغاز شده و امیدواریم تا چند ماه آینده به پایان برسد.

سید‌شمس‌الدین موسوی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در زنجان گفت: ارتقا سطح آگاهی و بصیرت با توجه ویژه به مقوله مطالعه، یکی از نیازهای مهم جامعه است.

وی با اشاره به اینکه مطالعه فرهنگ دفاع مقدس با استفاده از اسناد و کتاب‌های موجود علاوه بر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت موجب ارتقا سطح مطالعه نیز می‌شود، افزود: نهادهای مرتبط با این موضوع باید با استفاده از فناوری‌ و ابزارهای نوین، فرهنگ دفاع مقدس، جهاد و شهادت را نسل به نسل منتقل کنند.

موسوی با اشاره به اعلام آمادگی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان در حمایت از کتاب‌های موضوعی دفاع مقدس افزود: خوشبختانه از نظر نگارش کتاب در حوزه دفاع مقدس حرفی برای گفتن داریم.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با اشاره به انتشار 27 کتاب دفاع مقدس در استان زنجان افزود: سال گذشته همزمان با کنگره شهدا نیز 66 عنوان کتاب با حمایت و همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چاپ شده بود. کتاب‌های منتشر شده در دو قالب صوتی و مکتوب است. این کتاب‌ها مشتمل بر خاطرات رزمندگان و ایثارگران و همچنین رخدادهای هشت سال دفاع مقدس است. با توجه به ظرفیت‌های درخور فرهنگی استان، وظیفه متولیان فرهنگی، شناسایی و بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها به منظور توسعه استان است.

وی  با اشاره به اینکه مطابق ظرفیت‌های استان، ترجمه کتاب‌های دفاع مقدس نیز انجام می‌شود؛ اضافه کرد: برخی از کتاب‌ها ازجمله «از دل آتش تا آلمان»، «کمپ۹»، «دشت لاله‌ها»، و «دیوار‌های سنگی» به قلم دکتر «آل یاسین» و دانشجوی ارشد «رامین سعادتی» ترجمه شده است.

موسوی با اشاره به اینکه یک کتاب طنز نیز در حوزه دفاع مقدس تالیف و به همت این اداره کل حمایت شده است، افزود: کتاب «جنگ به روایت لبخند» تنها کتاب طنز در حوزه دفاع مقدس است، درحالی که برای خاطره‌سازی بیشتر باید به سمت کتاب‌های طنز دفاع مقدس هم برویم.

وی افزود: اگر بخواهیم جوانان و نوجوانان را با کتاب آشتی دهیم، باید از ظرفیت کتاب طنز استفاده کنیم؛ چراکه کتاب طنز عرصه‌ای است که می‌تواند یک فرد را به کتابخوانی علاقه‌مند کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اولویت‌های این اداره تکمیل ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان برای نمایش کتاب‌های موضوعی شهدا و همچنین آثار به جامانده از آن‌هاست، افزود:مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان درباره ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان گفت: احداث این باغ موزه، بیش از 10 سال است که آغاز شده و امیدواریم تا چند ماه آینده به پایان برسد.

وی در ادامه از حمایت این اداره کل از پایان‌نامه‌های تحصیلی مرتبط با شهدا خبر داد و گفت: این پروژه‌ها می‌تواند در قالب کتاب، نرم‌افزار و یا فیلم، کلیپ و نماهنگ باشد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با بیان اینکه ارائه این پژوهش‌ها بین یک ماه یا 9 ماه کسری خدمت به‌عنوان پاداش برای ارائه‌دهندگان خواهد داشت، افزود: خوشبختانه استقبال از این موضوع بالا بوده و امسال 50 پروژه در این باره ارائه شده است.

موسوی در ادامه با اشاره به اینکه برای اجرای پروژه‌های کسر خدمت، نیازی به حضور دانشجو در اداره کل حفظ آثار نیست، افزود: دانشجویان پس از تکمیل طرح خود همراه با استاد راهنما برای دفاع از طرح در مرکز پژوهش بنیاد حفظ آثار حضور می‌یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها