دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
امیدوارم رهبر انقلاب مستند «ضیاءالدین» را تماشا کنند

محمدرضا دهستانی کارگردان مستند «ضیاءالدین» تصریح کرد: کتاب‌هایی که درباره زندگی حضرت آقا بودند؛ مثل کتاب شرح اسم، خون دلی که لعل شد، کتاب پنج جلدی خاطرات حضرت آقا از این کتاب‌ها بودند.

محمدرضا دهستانی مستندساز، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ درباره موضوع مستند «ضیاءالدین» که در اولین روز نمایش فیلم‌های شانزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش در‌آمد، گفت: «ضیاءالدین» یک مستند پرتره اجتماعی-سیاسی است که حقایقی کمتر شنیده شده از زندگی رهبر انقلاب را در دوران کودکی تا جوانی او را روایت می‌کند. این مستند، علاقه‌‌ و بهره‌مندی رهبر معظم انقلاب نسبت به تفسیر و تبیین و قرائت قرآن کریم، از کودکی تا زمان انقلاب و تمام مراحل زندگی او و نقش ایشان در ترویج قرآن کریم را روایت می‌کند.

وی درباره چگونگی شکل گرفتن ایده مستندش توضیح داد: مدت‌ها بود قصد داشتم مستندی درباره مقام معظم رهبری بسازم، موضوعات مختلفی را هم دنبال کردم اما همه موضوعات را ساخته بودند تا اینکه روزی به صورت اتفاقی کلیپی را تماشا کردم که در آن رهبر انقلاب در جمع قاریان مصری به زبان عربی از علاقه‌اش به قاری مصری مصطفی اسماعیل در دوران جوانی‌ سخن می‌گفت.

دهستانی تصریح کرد: مستندی با موضوعیت قرآن و مقام معظم رهبری نداشتیم و این موضوع ایده اولیه مستند من شد.

در ادامه کارگردان این مستند پرتره درباره علت انتخاب عنوان ضیاءالدین برای مستندش گفت: این نامی است که حضرت آقا در دوران نوجوانی می‌خواستند که اطرافیان ایشان را به این نام صدا بزنند، ضیاءالدین به معنی نور دین است من هم چون به‌دنبال اسمی بودم که در لحظه اول قصه را لو ندهد و تکراری نباشد؛ با مشورت تهیه‌کننده به این اسم رسیدیم.
 
دهستانی درباره روند تحقیق و پژوهش برای این مستند گفت: تحقیق و پژوهش کار دو قسمت داشت، یک پیش پژوهش میدانی و یک پژوهش اصلی و نوشتاری داشتیم که هرکدام حدود 2 ماه طول کشید و نزدیک به 20 جلد کتاب در این زمینه مطالعه کردم، کتاب‌ها را چندین‌ بار خواندم و یادداشت برداری کردم. کتاب‌هایی که درباره زندگی حضرت آقا بودند مثل کتاب شرح اسم، خون دلی که لعل شد، کتاب پنج جلدی خاطرات حضرت آقا از این کتاب‌ها بودند. ساخت این مستند از لحظه اول، پژوهش و تصویربرداری و مرحله پس تولید حدود یک سال‌و‌نیم به طول انجامید.

محمدرضا دهستانی کارگردان فیلم مستند تحسین شده سراج افزود: نود درصد فیلم ما در مشهد می‌گذرد و فیلم از تولد حضرت آقا که در مشهد است شروع می‌شود و به مبارزات او در مشهد می‌پردازد تا زمانی که آقا به دستور امام به تهران می‌آیند برای همین تحقیقات میدانی ما در مشهد انجام شد.

او درباره سختی ساخت مستند ضیاءالدین شرح داد: اصولاً ساخت مستند پرتره درباره یک شخصیت بزرگ تاریخی، سیاسی و اجتماعی بسیار سخت است و بالطبع حساسیت‌ها هم زیاد است. پیدا کردن آرشیو هم کار ساده ای نیست مخصوصا اگر بخواهید آرشیو فیلم‌ دیده نشده و نو باشد. من در این مسیر به آرشیو تصاویر یک فیلم‌بردار قدیمی از مبارزات مشهد رسیدم که تازه و دیده نشده بود و در هیچ کجا تا به حال پخش نشده بود.

وی درباره امکان ساخت قسمت دوم و ادامه موضوع مستندش افزود: این مستند که به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر که یکی از بهترین تهیه‌کنندگان مستند در ایران است قرار است از بعد از انقلاب تاکنون را روایت کند که آن هم گستردگی زیادی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مقام معظم رهبری فیلم را تماشا کرده اند یا نه؛ پاسخ داد: ما بعد از خروجی فیلم را به موسسه نشر انقلاب اسلامی دادیم آنجا حتما فیلم دیده شده است اما اینکه حضرت آقا فیلم را دیده‌اند یا نه خبر ندارم. امیدوارم اگر دیده‌اند از فیلم خوششان آمده باشد. اگر ندیده اند هم خیلی دوست دارم که فیلم را ببینند.

در پایان محمدرضا دهستانی افزود: خیلی دوست داشتم از صفر تا صد مستند با مونولوگ روایت شود و از نریشن دوری کنیم اما نمی‌شد چون آرشیو کم داشتیم و نهایتا مجبور شدیم به دلیل سختی دسترسی به آرشیو از نریشن و مصاحبه استفاده کنیم.  

محمدرضا دهستانی کارگردان فیلم ضیاءالدین همچنین خود را این‌گونه معرفی کرد: متولد اردکان یزد هستم و مدرک کارشناسی ارشد تولید سیما دارم که حدود دوازده سال است به فیلم‌سازی مشغول هستم. پیش از این بیست فیلم مستند و داستانی ساخته‌ام. قبلاً ساکن یزد بودم و در آنجا فیلم می‌ساختم حالا از چهارسال پیش تاکنون ساکن تهران شده‌ام.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها