شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲
پرفروش شدن آثار جوایز ادبی نیازمند ایجاد نهضت کتابخوانی است

مصطفی جمشیدی، نویسنده و از اعضای هیات علمی دوره‌های پیشین جایزه جلال آل احمد معتقد است، تدارک برنامه‌های متنوع برای ترغیب اقشار مختلف به کتابخوانی در قالب یک نهضت عمومی می‌تواند در پرفروش‌شدن آثار برگزیده جوایز ادبی کشورمان موثر باشد.

مصطفی جمشیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با بیان اینکه جوایز ادبی جزئی از پیکره ساختار ادبیات و نشر کشور است، عنوان کرد: جوایز ادبی به نوعی ادامه فرایند نگارش رمان، داستان کوتاه و مستند هستند و کمک می‌کنند جامعه با شاخص‌ترین آثار نویسندگان آشنا شوند.

این نویسنده با بیان اینکه یک نویسنده وقتی اثرش به چاپ می‌رسد، دیگران را در معرض هنر قلمش قرار می‌دهد و بی‌تردید کتابش با کتاب‌های دیگران مقایسه می‌شود، افزود: جوایز ادبی نباید به فراخوان، افتتاحیه و اختتامیه منحصر باشند و باید تا مدت طولانی پس از داوری نهایی و اعلام برگزیده‌ها، میزان استقبال مخاطبان از آنها تحلیل شود تا به شناختی از سلایق و نیازهای اقشار مختلف برسیم.

جمشیدی با اشاره به اینکه هرچه جوایز ادبی دنیا کیفیت‌محور و به دور از غرض‌ورزی باشند، مخاطبان بیشتر و تاثیرگذاری عمیق‌تری خواهند داشت، گفت: برپایی یک جایزه ادبی و داوری و انتخاب بهترین آثار بخشی از فرایند و جریان نشر و ادبیات است که هر لغزش و اعمال سلیقه مغرضانه در آن می‌تواند در فرایند خلق اثر از سوی نویسندگان مشکل ایجاد کند. اگر آثار کم‌ارزش با داوری‌های غیرکارشناسی به کتاب‌های ارزشمند و خلاقانه ترجیح داده شوند، به تدریج سطح سلایق مخاطبان نیز پایین می‌آید و نویسندگان نیز دلگرمی خود را برای ادامه فعالیت حرفه‌ای از دست می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه برخی جوایز ادبی در ایران و سایر کشورها، ضد جایزه هستند، عنوان کرد: داوران جوایز ادبی باید از دانش ادبی کافی برخوردار و خود، نویسنده‌ مجرب و صاحب سبک باشند.

این نویسنده با بیان اینکه نفس برگزاری یک جایزه ادبی گامی در اعتلای فرهنگ کتابخوانی و آشنایی اقشار مختلف با آثار نویسندگان، عملی شایسته و درخور تحسین است، گفت: یکی از مشکلات موجود در حوزه کتاب‌های ادبیات، کتابسازی و وفور نشر آثار سطح پایین است که سطح سلیقه جامعه را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است. از سوی دیگر با کمبود منتقد متخصص مواجهیم و این مشکل زنگ خطری است که مخاطبان آثار ادبی به انسان‌های سطحی تبدیل شوند.

جمشیدی در پایان تاکید کرد: بیشتر جوایز ادبی کشور ما از جمله جایزه جلال‌ آل‌احمد دوره‌های مختلف را سپری کرده‌اند و در معرض آزمون و خطا قرار گرفته‌اند. مطالعه و رصد آزمون‌وخطاهای دوره‌های گذشته می‌تواند در کارآمدی هرچه بیشتر این جشنواره‌ها موثر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها