سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
حال و هوای کتاب‌فروشی‌ها برخلاف فضای مجازی عادی است

محمد حقی، وضعیت کتاب‌فروشی‌ها در هفته جاری را عادی ارزیابی و گفت: در تهران نیز کتابفروشی‌ها در خیابان انقلاب مثل سابق فعالیت دارند و برخی کتابفروشی‌ها سر کار آمدند.

محمد حقی، مدیر انتشارات و کتابفروشی «کتابستان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به وضعیت کنونی کسب و کار فعالان حوزه نشر، عنوان کرد: فروش کتاب، غیر از دو ماه فروردین و اردیبهشت که به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتهی می‌شود، از نیمه شهریور‌ماه به‌طور معمول فعال و گرم است. 
 
وی افزود: براساس مشاهد‌ ‌و صحبت‌هایی که با همکاران داشتم، متاسفانه سال جاری نا‌آرامی‌ها در آغاز 6‌ماه دوم، فضای کسب و کار فعالان حوزه نشر را متاثر کرد. 
 
حقی با بیان اینکه ناشران اغلب در زمینه تولید کتاب‌های چاپ نخست که رونق خوبی برای کتابفروشی‌ها است، ملاحظاتی را در نظر دارند، گفت: کتابفروشی‌ها نیز متاثر از همین فضا در سفارش کتاب دست به عصا جلو می‌روند، زیرا فعالیت در حوزه نشر، یک زنجیره به هم پیوسته است که هر زنجیره بر دیگری تاثیر دارد. به‌طور کلی همه این اتفاقات موجب شده، رونقی که همیشه در شهریور، مهر و آبان داشتیم، امسال مانند دوره‌های قبل نباشد.
 
حقی با اشاره به وضعیت کنونی کتابفروشی‌ها ادامه داد: در قم اتفاقی را شاهد نیسیتم؛ فضای کسب و کار ناشران و کتابفروشان و سایر حوزه‌ها عادی است، در تهران نیز کتابفروشی‌ها در خیابان انقلاب مثل سابق فعالیت دارند و برخی کتابفروشی‌ها سر کار آمدند.
  
وی گفت: در هفته‌های نخست از آنجایی که بسیاری از رخدادها در خیابان انقلاب روی می‌داد، کتابفروشان برای اینکه آسیبی به فروشگاه وارد نشود، کتابفروشی را تعطیل می‌کردند اما متاسفانه رسانه‌های معاند این تعطیلی را حمل بر اعتصاب تفسیر کردند. اما واقعیت این است که در خیابان انقلاب طی هفته‌های اخیر شاهدیم، کتابفروشی‌ها مثل همیشه کار خود را ادامه می‌دهند.
 
به گفته حقی، در فضای مجازی جو سنگینی وجود دارد اما وقتی در دنیای واقعی با مردم و کتابفروشان صحبت می‌کنیم، می‌بینیم که واقعیت با فضای مجازی در تعارض است. با توجه به اینکه بخش زیادی از زیست اجتماعی مردم در فضای مجازی است، فضای مسموم کنونی آن‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها