پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶
فرایند تشخیص در روانشناسی بالینی مغفول مانده است

متاسفانه در محیط کار روانشناسی بالینی و محیط آموزشی کشور اغلب دیده می‌شود که به فرایند تشخیص و در واقع رسیدن به یک تشخیص رسمی‌به عنوان سنگ بنای درمان، آنطور که باید اهمیت داده نمی‌شود.

محمد سلیمانیان مترجم کتاب «مصاحبه تشخیصی» به ترجمه مهدی ایمانی و سارا بابایی که به تازگی از سوی انتشارات ارجمند منتشر شده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این اثر توضیح داد: کتاب مصاحبه تشخیصی همانطور که از اسمش پیداست، به فرایند بسیار با اهمیت تشخیص در کار بالینی می‌پردازد. این کتاب بیش از سه دهه است که به عنوان یکی از رفرنس های معتبر در این حوزه در سراسر جهان شناخته می‌شود. این کتاب از تیم نویسندگان بسیار با تجربه و حرفه ای در این حوزه بهره می‌برد و سرپرست نویسندگان این کتاب یعنی دنیل ال سگال یکی از با تجربه ترین افراد در این حوزه است. نگاه مترجمان و در واقع هدف از ترجمه این اثر تهیه یک منبع معتبر و به روز در رابطه با این موضوع برای متخصصان سلامت روان و دانشجویان بوده است. صرف نظر از اینکه رویکرد درمانی بالینگر چه چیزی باشد، شناسایی مشکل بیمار و تشخیص آن از مراحل اولیه و قبل از درمان است که باید به آن پرداخته شود. این کتاب که بسیار به روز است و مطابق با آخرین تغییر و تحولات در این حوزه است،  یکی از نیازهای اصلی متخصصان این حوزه را برطرف خواهد کرد.

او با بیان اینکه این کتاب در واقع یک اثر تخصصی در حوزه سلامت روان است افزود: هر آن کسی که در این حوزه فعالیت می‌کند، از جمله روانپزشکان، روانشناسان بالینی، مشاوران، روانشناسان تربیتی و... می‌توانند از این کتاب استفاده کنند. نکته مثبت این کتاب این است که افراد با هر هر سطحی از دانش در این حوزه می‌توانند با این کتاب ارتباط برقرار کنند. در واقع چه شما دانشجوی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا باشید، و چه از درمانگران تازه کار یا با تجربه باشید، می‌توانید از این کتاب استفاده کنید.

به گفته او، به طور کلی نگاه مترجمان این کتاب عمومی‌سازه دانش، یک نگاه بایدی و مفید است. متاسفانه در ایران، در رابطه با حوزه سلامت روان کمتر فرهنگ سازی و عمومی‌سازی انجام می‌شود. اصطلاحی که اغلب از آن به عنوان سواد روانشناختی یاد می‌شود. این یعنی اینکه افراد یک جامعه باید از حداقل‌های علم روانشناختی آگاه باشند. مسئله شناخت اختلالات و تشخیص می‌تواند یکی از موضوعات مهم برای عمومی‌سازی در حوزه سلامت روان باشد.

سلیمانیان تاکید کرد: متاسفانه در محیط کار روانشناسی بالینی و محیط آموزشی کشور اغلب دیده می‌شود که به فرایند تشخیص و در واقع رسیدن به یک تشخیص رسمی‌به عنوان سنگ بنای درمان، آنطور که باید اهمیت داده نمی‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها