چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳
زوج درمانی هیجان مدار به زبان ساده در یک کتاب

درمان هیجان مدار یک رویکرد جدید در روان درمانی است که به صورت کوتاه مدت و ساختارمند در خانواده درمانی، زوج درمانی و یا به صورت فردی به کار می‌رود. در این شیوه درمانی از مولفه‌های تمرکز بر احساسات مثبت، بازسازی هیجانی و یافتن معانی جدید برای ارتباط بهتر با دیگران بهره می‌گیرند که در نهایت با بهزیستی روانی بیشتر همراه است چراکه به تغییر و اصلاح عواطف منفی منجر می‌شود.

محسن افسری مترجم کتاب «زوج درمانی هیجان مدار به زبان ساده» نوشته برنت بردلی و جیمز فاروکه که به تازگی از سوی انتشارات ارجمند منتشر شده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این اثر توضیح داد: درمان هیجان مدار یک رویکرد جدید در روان درمانی است که به صورت کوتاه مدت و ساختارمند در خانواده درمانی، زوج درمانی و یا به صورت فردی به کار می‌رود. در این شیوه درمانی از مولفه‌های تمرکز بر احساسات مثبت، بازسازی هیجانی و یافتن معانی جدید برای ارتباط بهتر با دیگران بهره می‌گیرند که در نهایت با بهزیستی روانی بیشتر همراه است چراکه به تغییر و اصلاح عواطف منفی منجر می‌شود. هیجان نقش قدرتمندی را در روابط ایفا می‌کند. در این کتاب به نقش هیجانات و تاثیر آنها بر روابط زوجین پرداخته می‌شود.

او افزود: در این کتاب مخاطبان به یک نگاه کلی از درمان هیجان مدار و رویکرد نوآورانه‌اش برای افزایش عشق و صمیمیت خواهند رسید. و به این مسئله که هیجان به‌عنوان یک عامل اصلی در چگونه واکنش نشان دادن افراد به روابط صمیمانه شان پرداخته می‌شود. در این کتاب تمرین‌های مختلفی برای زوجین به منظور شناسایی هیجانات، افزایش کنترل هیجانات و توانمند ساختن زوجین آورده شده است. لازم به ذکر است مطالب کتاب به گونه‌ای است که هم متخصصان حوزه زوج درمانی و هم زوجین می‌توانند از آن نهایت استفاده را برای افزایش صمیمیت در رابطه ببرند. 

او ادامه داد: اهمیت و کاربردی بودن مطالب کتاب برای زوجین جهت بهبود رابطه زناشویی و افزایش صمیمیت و همچنین برای متخصصان زوج درمانگر که از تکنیک‌های درمان هیجان مدار بهره می‌برند مشاهده می‌شود. کتاب‌هایی که در این زمینه در بازار هست بیشتر به صورت تخصص به مبحث درمان هیجان مدار پرداخته است اما در این کتاب همه رئوس مطالب در زمینه درمان هیجان مدار به زبانی بسیار ساده و قابل فهم برای عموم آورده شده است. تمرینات کاربردی کتاب که قابل استفاده برای عموم است.

افسری درباره مخاطبان اثر هم بیان کرد: مخاطبان اصلی می‌توانند زوجین، درمانگران و مشاوران حوزه زوج و خانواده باشند. نوشتار و تمرینات کتاب به گونه ای است که قابل فهم برای همه مخاطبان با هر سطح سوادی است. چون مترجمان در حوزه زوج درمانی کار می‌کنند، تمرینات کتاب را به زوجین پیشنهاد می‌کنند که تاثیر گذار بوده است، و بازخورد مثبتی در طول روند درمان گرفته ایم. اما چون کتاب تازه چاپ شده به تازگی به برخی از مراجعین معرفی شده که تهیه کنند اما بازخوردی گرفته نشده است.

او با بیان اینکه مطالب و تمرینات کتاب به گونه نگاشته و تنظیم شده است که برای عموم قابل استفاده است گفت: می‌توان با معرفی کتاب به زوجین بخصوص در سال‌های اولیه زندگی مشترکشان در غنی سازی رابطه و افزایش صمیمیت به آنها کمک شایانی کنیم. با توجه به تجارب مترجمان در حوزه درمان فردی و زوج درمانی و مشکلات رایج افراد و زوجین و خلاء‌های آنها در حوزه هیجانات و احساسات و اینکه کاربرد این کتاب هم برای عموم (زوجین و حتی کسانی که در شرف ازدواج هستند) و هم برای متخصصان حوزه درمان و مشاوره زوج درمانی می‌تواند کار بردی باشد، احساس شد که ترجمه این کتاب می‌تواند کمک کننده باشد. به طور کلی کتاب‌های انتشارات دامیز در ایران به دلیل سادگی و قابل فهم بودن از استقبال خوبی برخوردار شده است.

افسری گفت: یکی از مواردی که شاید در فرهنگ ما ایرانی‌ها خیلی به آن پرداخته نشده و نمی‌شود، شناسایی و توجه به احساسات و هیجاناتمان است و بالطبع شاید مهارت زیادی هم در مدیریت آن نداشته باشیم، و از طرفی یکی از مشلات رایج زوجین در این زمینه است، پیشنهاد می‌شود که این کتاب و کتاب‌هایی در این زمینه شناسایی و ابراز هیجانات و احساسات هست مطالعه شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها