یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
خیرین به حوزه چاپ و نشر کتاب معلولین ورود کنند

سیده‌پروین جوادی نویسنده معلول با بیان اینکه سازمان بهزیستی و دستگاه‌های فرهنگی در جذب خیرین و تشویق آن‌ها برای ورود به عرصه‌های فرهنگی باید تلاش کنند افزود: ورود خیرین به وِیژه در عرصه چاپ و نشر کتاب، بسیار ضروری است.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، منشور سازمان ملل روز معلولان را برخاسته از نیازهای افرادی می‌داند که به رغم محدودیت‌های حسی و حرکتی باید مانند دیگران از امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار شوند؛ طبق این منشور، معلولین نیز صرف نظر از علت، کیفیت، و شدت نقص و ناتوانی‌شان، دارای همان حقوق اساسی هستند که سایر هموطنان از آن‌ها برخوردارند. حق برخورداری از یک زندگی دلپذیر و حتی‌المقدور عادی، در رأس این حقوق قرار دارد، حق بهره‌مندی از خدمات آموزش و پرورش، بهداشت، مسکن، اشتغال، امکانات تفریحی، حقوق مدنی، سیاسی و حفظ حیثیت انسانی معلولین، حق ذاتی آن‌هاست.

هفته تکریم معلولان از 12 آذر‌ماه آغاز می‌شود، شعار امسال روز جهانی معلولان؛ راه‌حل‌های تحول‌آفرین برای توسعه فراگیر، نقش نوآوری در ایجاد جهانی قابل دسترسی و برابر است. جمله «معلولیت محدودیت نیست»، با ایجاد انگیزه به زندگی و پیگیری توانمندی‌های‌شان امیدوار کرده و در مسیر موفقیت‌های چشمگیری قرار داده است.

سیده‌پروین جوادی، معلول جسمی بسیار شدید متولد پاییز 1357 در خرم‌آباد است که با وجود معلولیت شدید توانسته علاوه بر ادامه تحصیل در مقطع دکتری، به نویسندگی کتاب نیز بپردازد.

جوادی در حال حاضر دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد است. سال 1396 کتاب «سی‌ قصه از سی مرد دین» را از سوی انتشارات باقیات منتشر کرد.

منظومه‌ای از فضایل و کرامات حضرت علی‌(ع)، خطبه منظوم غدیر و چند عنوان کتاب کودک از‌جمله آثار در دست چاپ این نویسنده لرستانی هستند.

جوادی مهم‌ترین عوامل مؤثر بر وضعیت فعلی نشر كتاب (برای تمام افراد، اعم از سالم و معلول) را مشکلات اقتصادی و فرهنگی جامعه عنوان کرد و افزود: چنانچه این دو مانع از مسیر نویسندگان و فعالان فرهنگی برداشته شوند، مشکلات دیگر به خودی خود مرتفع خواهند شد.

وی گفت: اطلاع‌رسانی ناکافی، کم‌توجهی به منزلت اجتماعی شاعران و نویسندگان در خرم‌آباد، روحیه ضعیف همكاری سازمان بهزیستی در عرصه فرهنگی و نشر کتاب، مشکلاتی هستند که در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرند؛ یعنی با حل مشکل اقتصادی، همه مشکلات مطرح شده در زمینه تبلیغات و اطلاع‌رسانی و ... حل خواهند شد.

جوادی با اشاره به اینکه معلولان در زمینه تحقیق و تالیف، مشکل چندانی ندارند و استعدادهای خوبی بین معلولان وجود دارد افزود: مشکل اساسی آن‌ها انتشار و چاپ کتاب است. اگر جامعه معلولان، همت کرده و خیرین را از وادی مشکل تامین معیشت، به  وادی فرهنگ سوق دهد، مشکل به سهولت حل خواهد شد.

نویسنده کتاب «سی‌ قصه از سی مرد دین» گفت: جامعۀ معلولان و همین‌طور سازمان بهزیستی، خیرین بسیاری را جذب می‌کند، اما اکثر منابع مالی آنها (بجز هزینه‌هایی  که صرف ساختن مسکن معلولان می‌شود) در مبالغ بسیار جزیی، صرف معیشت می‌شود، در حالی که فقر فرهنگی، مهلک‌تر از فقر اقتصادی است؛ بنابراین تلاش سازمان بهزیستی و دستگاه‌های فرهنگی در جذب خیرین و تشویق آن‌ها برای ورود به عرصه‌های فرهنگی، به وِیژه عرصه چاپ و نشر کتاب، بسیار ضروری است.

جوادی گفت: با وجود آماده بودن چند عنوان کتاب برای چاپ، به دلیل بالا بودن هزینه‌های چاپ توان انتشار کتاب‌های خود را ندارم. نیاز است دستگاه‌های فرهنگی استان و سازمان بهزیستی در این زمینه همکاری‌های لازم را با جامعه معلولان داشته باشند البته توجه خیرین در این زمینه نیز بسیار تعیین کننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها