شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
شیفته «کولاک» و «انارستان»‌ مفتونم

علیرضا طبایی،‌ شاعر پیشکسوت تاکید دارد که مفتون امینی استاد مسلم در قالب‌های متعدد شعری است و به‌ویژه اوج هنر شاعری وی را در دو مجموعه «کولاک» و «انارستان» شاهدیم.

علیرضا طبایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ضمن ابراز تاسف از درگذشت مفتون امینی، از وی به عنوان شاعری متبحر در انواع مختلف شعر و از گنجینه‌های جاودان شعر معاصر یاد و عنوان کرد: مفتون امینی سابقه طولانی در قلمرو سرایش شعر داشت. وی تنها غزل‌سرا نبود بلکه در اشعارش به مسائل اجتماعی و دغدغه‌های اقشار مختلف نیز می‌پرداخت.
 
وی با اشاره به تاثیرپذیری مفتون از شهریار در نخستین سال‌های شاعریش، افزود: اشعار کلاسیک و غزل‌های مفتون تحت‌تاثیر شاعران کهن و از معاصران، شهریار سروده شده است. وی در ادامه به اشعار نیمایی روی آورد که در آنها نیز خوش درخشید و حتی می‌توان ادعا کرد، موفق‌ترین آثارش است. آثار نیمایی وی از لحاظ محتوا و کلام در اوج است و فخامت و زیبایی زیادی دارد.

این شاعر پیشکسوت همچنین با تاکید بر اینکه یدالله مفتون‌امینی یکی از پیشکسوتان ادبیات معاصر ماست، گفت: کاش در زمان حیاتش به این شاعر بیشتر توجه می‌شد. وی گوهری به جای مانده از نسل شاعران بزرگی چون شهریار و حسین منزوی بود که هم از آنها تاثیر گرفت و هم بر آنها اثر گذاشت.

وی ادامه داد: در میان مجموعه‌هایی که از مفتون ‌امینی باقی مانده، آثار متعلق به دوره‌های نخستین از جمله «کولاک» و «انارستان»‌ را بیشتر دوست دارم. اشعار این دو مجموعه دارای صلابت و استحکام خاصی هستند که مخاطب را جذب می‌کند. من علاقه چندانی به اشعار سپید ندارم و حتی گاه می‌اندیشم کاش مفتون وارد این عرصه شعری نمی‌‌شد.

طبایی معتقد است، در مجموع مفتون امینی از گنجینه‌های ادبیات معاصر بوده و باید آثارش را هرچه بیشتر خواند و نقد کرد و از آنها به عنوان نمونه‌هایی موفق از قالب‌های مختلف شعری به فارسی و ترکی الگو گرفت.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها