پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
بخش اقتباس به جشنواره رشد اضافه خواهد شد/ ارسال اثر از 115 کشور دنیا

صادق یزدانی معتقد است که بخش اقتباس باید به صورت مجزا در جشنواره بین‌المللی فیلم رشد به بررسی آثار ارسالی به این جشنواره بپردازد؛ از این رو به زودی شاهد اضافه شدن این بخش به جشنواره خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ جشنواره بین‌المللی فیلم رشد نام جشنواره‌ای سینمایی است که هر سال از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و دفتر تأمین رسانه‌های آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود. این جشنواره با 58 سال سابقه و 51 دوره برگزاری، قدیمی‌ترین جشنواره فیلم در ایران است. محور اصلی جشنواره فیلم رشد به بررسی آثار علمی آموزشی با نگاه به امور درسی اختصاص دارد. در مراسم افتتاحیه پنجاه‌ودومین دوره این جشنواره با صادق یزدانی، دبیر این دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:
 
صادق یزدانی در گفت‌وگو با ایبنا درباره بخش اقتباسی در جشنواره بین‌المللی فیلم رشد امسال گفت: تا به حال بخش اقتباسی به صورت خاص، در جشنواره بین‌المللی فیلم رشد اتفاق نیفتاده است. زبان اقتباس از کتاب‌ها نداریم؛ اما نکته‌ای که وجود دارد این است که، در کتاب‌های درسی و آموزشی، خیلی از آثار، متناسب با اشعار، قصه‌ها، موضوعات و محورهایی‌ است که در کتاب‌های درسی کار شده است. معمولا معلمان و دانش‌آموزان فیلمساز به سمت تولید چنین آثاری حرکت می‌کنند. این مورد اقتباسی از کتاب درسی است؛ اما غیر از آن، امسال آثاری داشتیم که برگرفته از یک کتاب یا یک قطعه شعر بودند.
 
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم رشد درباره تدابیری که در آینده برای بخش اقتباسی مجزا درنظر گرفته شده است، ادامه داد: بخش اقتباسی مجزا یکی از نکاتی که هر ساله به آن فکر کردیم اما به عنوان بخش مجزا به آن نگاه نمی‌کردیم و درنظر گرفته نشده است. به صورت کلی، کارهایی که متناسب با فضای کتاب است را انتخاب می‌کنیم؛ حال این کتاب‌ها می‌توانند کتاب‌های درسی دوره‌های مختلف مدارس یا کتاب‌هایی فارغ از فضای درسی باشند. ناظر بر آن می‌توان بخشی را در آینده طراحی کرد که چنین بخشی را به بخش جشنواره فیلم بین‌المللی رشد اضافه کند.
 
یزدانی از تعداد آثار از کشورهای مختلف جهان گفت و افزود: در این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم رشد آثار مختلفی از 115 کشور جهان به ما رسیده است که این آثار در قالب‌های مختلف پویانمایی، فیلم‌های مستند کوتاه و بلند و فیلم‌های داستانی کوتاه و بلند است. در این جشنواره تقریبا جمعا دو هزار و 400 اثر از کشورهای مختلف جهان وجود دارد.
 
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در آخر از کیفیت آثار انتخابی در این جشنواره گفت: با توجه به تعداد بالا آثار در این جشنواره، هیات انتخاب سختگیری ویژه‌ای درنظر گرفته شد که بتوانیم آثار باکیفیت و اثرگذار را پیدا کنیم. یکی از فیلترهای جدی در این جشنواره، انتخاب فیلم در حوزه علمی، آموزشی و تربیتی است. به همین خاطر، هیات انتخاب دست به گزینش‌های سختگیرانه و جدی‌تری زده است. کیفیت آثار امسال، به خصوص در حوزه فیلم‌های داستانی و مستند کیفیت خوبی است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها