چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
شیفته شخصیت ماریا کالیو شده‌ام/ این رمان نمونه کامل ادبیات جنایی اسکاندیناوی است

فاطمه طیبه، مترجم «اولین پرونده‌ی جنایی من» تاکید دارد که موضوع اصلی داستان، رسیدگی به این پرونده جنایی و یافتن قاتل یک موسیقیدان است؛ اما ویژگی‌های منحصر به فرد شخصیت اصلی، دلیل اصلی جذابیت اثر است.

فاطمه طیبه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به اینکه «اولین پرونده‌ی جنایی من» در حوزه ادبیات جنایی اسکاندیناوی و آنچه با نام نوردیک نوآر یا ادبیات سیاه شمالی خوانده می‌شود، جای دارد، عنوان کرد: اسکاندیناوی را می‌توان بعد از بریتانیا و آمریکا یکی از قلمروهای ادبیات جنایی دانست. با این وجود بیشتر از یک دهه است که ادبیات جنایی اسکاندیناوی توانسته در میان داستان‌های جنایی اروپا و آمریکا خود را نشان دهد و بازار پرفروش‌های جهان را به خود اختصاص داده است.

طیبه با بیان اینکه نویسندگان این رمان‌ها معمولاً زبانی ساده دارند و از زاویه دید پلیس، داستان را تعریف می‌کنند، گفت: قتل، سوء استفاده جنسی، خشونت خانگی و نژاد‌پرستی موضوع اصلی ادبیات جنایی اسکاندیناوی است.

این مترجم توضیح داد: اسکاندیناوی مفهومی فرهنگی است و کشورهای سوئد و دانمارک و نروژ و ایسلند و جزایر فارو را در برمی‌گیرد که ریشه‌ای وایکینگی و زبان‌هایی به شدت نزدیک دارند، اما نوردیک یا شمالی مفهومی است در جغرافیای سیاسی که به کشورهای شمال اروپا از جمله فنلاند اطلاق می‌شود، فنلاندی که زبان و فرهنگ آن ریشه مشترکی با همسایه‌های اسکاندیناوش ندارد. لینا لتولینن متولد 11 مارچ 1964 نیزپرفروش‌ترین نویسنده زن ادبیات جنایی فنلاند و خالق ماریا کالیو است که برای اولین بار در سال 1993 در رمان «اولین پرونده‌ی جنایی من» پا به عرصه وجود گذاشت. این رمان مورد تحسین بین‌المللی قرار گرفت و پس از آن سری داستان‌های کالیو منتشر شد.

طیبه در معرفی نویسنده «اولین پرونده‌ی جنایی من» بیان کرد: لتولینن در بیست سال گذشته به یکی از برترین چهره‌های ادبیات جنایی نوردیک و جهان تبدیل شده و دو بار، جایزه بهترین رمان جنایی فنلاند را به دست آورده و یک بار نیز جایزه رمان جنایی نوردیک را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین درباره داستان «اولین پرونده جنایی من» توضیح داد: به عنوان یک زن، خود، شیفته شخصیت ماریا کالیو شده‌ام. ماریا یک زن جوان 23 ساله است که در جریان یک پرونده قتل قرار می‌گیرد. شاید موضوع اصلی داستان، رسیدگی به این پرونده جنایی و یافتن قاتل یک موسیقیدان باشد؛ اما آنچه توجه من را به عنوان مترجم این داستان به خود جلب کرد، شخصیت ماریاست.

این مترجم در پایان گفت: ماریا برای رسیدن به اهداف خود، برای کار کردن در شغلی که دوست دارد، باید با تفکرهای پوچ جامعه بجنگد. وی به خاطر زن بودنش مورد تحقیر قرار می‌گیرد و در عین حال هیچ‌گاه کنار نمی‌رفت و با تمام وجود در مسیری که قدم گذاشته بود، ادامه می‌داد. وی در کنار همه مشکلاتی که در سر راه داشت با این تفکر که زن موجود ضعیفی است، می‌جنگید و از آنجا که از بسیاری از مردان قوی‌تر بود، آنها نمی‌توانستند وی را در کنار خود ببینند. ماریا در مسیر این پرونده نه تنها خود بلکه زن بودن را باید ثابت می‌کرد و شاید یکی از جذابیت‌های این داستان، همین باشد.

کتاب «اولین پرونده‌ی جنایی من» را اخیرا نشر کامک در 262 صفحه و بهای 139 هزار تومان عرضه کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها