دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
مرحله دوم داوری آثار جایزه ادبی جلال آغاز شد/ بررسی 2676 اثر ادبی

وجیهه سامانی با اشاره به اینکه مرحله اول داوری آثار ارسالی به پایان رسیده است گفت: داوران با رسیدن به مرحله دوم داوری در حال گزینش آثار از میان کتاب‌های برتر برای رسیدن به نامزدهای نهایی موردنظر در هر بخش هستند.

وجیهه سامانی، دبیرعلمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به اینکه دبیرخانه این دوره از جایزه جلال از اول خردادماه ۱۴۰۱ آغاز به‌کار کرده و فراخوان جایزه نیز اول شهریورماه منتشر و تا پایان مهرماه ادامه داشته است، عنوان کرد: در مجموع دو هزار و 676 اثر از 858 ناشر در چهار گروه «رمان و داستان‌بلند» با هزار و 508 عنوان، «مجموعه داستان کوتاه» با 401 عنوان، «مستندنگاری» با 690 عنوان و «نقد ادبی» با 77 عنوان، به دبیرخانه ارسال شد. در مجموع آثار رسیده به دبیرخانه این دوره از جایزه ادبی جلال، 56 درصد رمان و داستان بلند، 15 درصد مجموعه داستان کوتاه، 26 درصد مستندنگاری و سه دهم درصد نیز نقد ادبی بودند.

سامانی با اشاره به اینکه در مجموع چند مرحله داوری انجام خواهد شد، افزود: در مرحله اول انتخاب آثار را داشتیم که داوران با تدبر و دقت کتاب‌ها را برای بررسی و مطالعه دقیق‌تر، گزینش کردند. در مرحله دوم به نامزدهای مورد نظر در هر بخش می‌رسند و در مرحله سوم کتاب برگزیده معرفی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه داوری مرحله دوم آغاز شده، گفت: بعد از انتخاب اولیه آثار، وارد مرحله دوم داوری شده‌ایم که در این مرحله داوران هر تعداد کتابی که تشخیص بدهند و لازم ببینند برای مطالعه و بررسی گزینش و وارد چرخه داوری می‌کنند. در این مرحله باید یک بازه زمانی مناسب برای کارشناسی دقیق آثار در اختیار داوران قرارداد. بعد از مطالعه کامل و دقیق آثار، در نهایت در جلسه‌ای حضوری به جمع‌بندی نهایی می‌رسند و نامزدها مشخص می‌شوند.

دبیر علمی جایزه جلال با اشاره به اینکه جایزه جلال یکی از معتبرترین و تخصصی‌ترین جایزه‌های ادبی کشور است که همواره به تکنیک و محتوای آثار توامان توجه داشته و دارد، ادامه داد: کتاب‌های برگزیده باید نماینده بهترین و برترین آثار در یک سال گذشته باشند؛ بنابراین باید داوری‌ها با دقت و ظرافت بالایی انجام شود. اجازه نمی‌دهیم که سرعت کار مانع این امر شود. با توجه به حجم بالای آثار وارده که زمان زیادی در داوری می‌طلبد، باید فرصت مناسب برای بررسی و قضاوت آثار در نظر گرفت و هر زمان که به نتایج خوب و دقیقی از جشنواره برسیم، نتایج و زمان برگزاری اختتامیه اعلام خواهد شد.

سامانی همچنین با بیان اینکه بخش‌های جنبی و جایزه ویژه بنا به رویکرد و هدف‌گذاری جایزه جلال در هر دوره انتخاب می‌شود، گفت: اکنون تمام تمرکز اصلی روی بررسی و داوری دقیق آثار است. دبیرخانه پانزدهمین دوره جایزه هم بخش ویژه‌ای درنظر گرفته که به‌زودی اعلام خواهد کرد.

به گفته دبیر پانزدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد، جوایز ادبی در هر جامعه نشانه‌ای از زنده بودن ادبیات و فرهنگ آن کشور است و برپایی جشنواره‌ها به پویایی جریان ادبی کشور کمک می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها