چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
استان تهران نیازمند توسعه منطقه‌‌محور کتابخانه‌های عمومی است

سید‌عباس جوهری، تاسیس کتابخانه مرکزی در تهران با توجه به شرایط ترافیکی را سیاست مناسبی ندانست و گفت: سیاست‌گذاری استانداری تهران برای توسعه کتابخانه‌های عمومی محله‌محور و منطقه‌ای است.

سید‌عباس جوهری، معاون سیاسی اجتماعی استاندار تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ درباره وضعیت سرانه فضای کتابخانه‌ای استان تهران و ضرورت تاسیس کتابخانه مرکزی در پایتخت عنوان کرد: استان تهران در مقایسه با شهرستان‌ها و استان‌های دیگر کشور از نظر سرانه فضای کتابخانه‌ای غنی‌تر است. معتقدیم کتابخانه‌ها را باید محله‌محور توسعه بدهیم؛ به‌عبارت دیگر دسترسی جامعه و مردم به کتاب را  آسان‌تر کنیم. البته با توجه به شرایط ترافیکی شهر تهران، متمرکز کردن همه امکانات در یک کتابخانه مرکزی، سیاست مناسبی نیست. سیاست‌گذاری استانداری تهران در حوزه تقویت کتابخوانی، توسعه محله‌محور و منطقه‌ای کتابخانه‌های عمومی است.
 
وی با بیان اینکه تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، تاکید مقام معظم رهبری است و باید حداقل به ضریب 10 برابری برسد، ادامه داد: آثار توسعه کتابخوانی نتایج کلان‌تری در پی دارد؛ به‌عبارت دیگر هر چقدر بتوانیم کتابخانه‌های محلی را گسترش دهیم به همان نسبت می‌توانیم آسیب‌های اجتماعی را کم کنیم. به‌طور قطع ترویج فرهنگ کتابخوانی یکی از اولویت‌های استانداری تهران است که در بخش کاهش آسیب‌های اجتماعی آن را دنبال می‌کنیم.

جوهری گفت:‌ معتقدم کسانی که دچار آسیب‌های اجتماعی شدند هم باید فضایی برای انس با کتابخوانی داشته باشد؛ حتی در زندان‌‌ها نیز باید فضای کتاب و کتابخوانی تقویت شود. استانداری تهران در همه حوزه‌های اجتماعی، ترویج فرهنگ کتابخوانی و  مطالعه را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است. 
 
برگزاری جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان تهران بعد از 4 سال
معاون سیاسی اجتماعی استاندار تهران با اشاره به برگزاری جلسه اخیر انجمن کتابخانه‌های عمومی استان تهران گفت: برگزاری مجدد این جلسه در سال جاری  نشان‌دهنده توجه استانداری تهران به مقوله کتاب است؛ زیرا سال 97 آخرین دوره برگزاری جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی در استان تهران بود.
 
وی با بیان اینکه تفکر غالب در استانداری تهران این بود که این جلسه برای هم‌افزایی بیشتر میان مسئولان کتابخانه‌های عمومی استان و مسئولان استانداری تهران برگزار شود، عنوان کرد: در این جلسه مقرر شد برای پیشبرد اهداف کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌های عمومی  مشارکت بیشتری شکل بگیرد.
 
جوهری درباره مصوبات جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان تهران نیز گفت: بحث پرداخت سهم نیم‌درصد کتابخانه‌ها از  محل درآمد شهرداری‌ها در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت؛ مقرر شد دریافت سهم نیم‌درصد کتابخانه‌ها، با جدیت از سوی استانداری پیگیری شود؛ زیرا این سهم در توسعه کتابخانه‌های عمومی نقش مهمی دارد.

وی افزود: بحث تشکیل جلسات مستمر انجمن کتابخانه‌های عمومی استان تهران در شهرستان‌ها  نیز مصوبه دیگر جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان تهران بود؛ همچنین استانداری تهران از فرمانداران در شهرستان‌های استان تهران خواست تا تشکیل جلسات این انجمن را در اولویت برنامه‌های فرهنگی خود قرار بدهند.
 
صدور احکام فرهنگی جایگزین حبس به شرط تطابق با  نوع جرم مطلوب است
جوهری درباره احکام فرهنگی جایگزین حبس در قوه قضاییه اظهار کرد: پاسخگویی به این پرسش در حیطه اختیارات من نیست و مسئولان قوه قضاییه باید در این زمینه پاسخگو باشند اما در مجموع رویکرد فرهنگی و جایگزین کردن احکام فرهنگی به جای برخی مجازات‌ها رویکرد خوبی است.

وی افزود: براساس نوع جرم و متناسب با افراد خاصی که مرتکب جرم خاصی شدند و صد البته با نظر قاضی باید احکام فرهنگی برای برخی مجرمان صادر شود؛ البته در صدور این احکام قاضی بر‌اساس نوع جرم ‌مجرم و در برخی مجازات‌ از احکام جایگزین استفاده می‌کند.

جوهری گفت: درچندین مورد که قضات، احکام  فرهنگی را به جای برخی مجازات‌‌ها صادر کردند بازخوردهای خوبی از اجتماع و فرد مجرم دریافت کردیم. این نوع احکام، اثرگذاری خوبی در سطح اجتماعی دارد؛ زیرا فرد مجرم را برای انجام یک اقدام فرهنگی، اجتماعی یا خیرخواهانه را در طول مدت مشخص مکلف می‌‌کند

در ناآرامی‌های اخیر به کتابخانه‌ها‌ آسیبی وارد نشد
جوهری  درباره وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان تهران درپی ناآرامی‌های اخیر اظهار کرد: تا آن‌جا که من اطلاع دارم تاکنون آسیبی به کتابخانه‌های عمومی در اغتشاشات اخیر وارد نشده است و به‌طور قطع اولویت‌ فرهنگی استانداری تهران ترویج فرهنگ کتابخوانی و توسعه فضای کتابخانه‌‌ای در استان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها