سه‌شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
هدف برپایی جایزه نقد زرین ارتقای کیفیت مقاله‌های حوزه نقد است

سیدعلی قاسم‌زاده، عضو هیات مدیره انجمن علمی نقد ادبی ایران و دبیر علمی دومین دوره جایزه ادبی نقد زرین اظهار امیدواری کرد که این جایزه به‌تدریج بتواند به ارتقای کیفیت مجله‌ها و مقاله‌های علمی حوزه نقد ادبی کشور و شناساندن چهره‌های جدید و نوآور در این حوزه کمک کند.

سیدعلی قاسم‌زاده در راستای برگزاری این جایزه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: انجمن علمی نقد ادبی ایران و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری و حمایت شماری از انجمن‏‌های علمی مردم‌‏نهاد و مراکز دانشگاهی، با هدف حمایت و تشویق پژوهش‌های اصیل انتقادی و جریان‌ساز که با رویکرد جدید به متون ادب فارسی و در قالب مقاله تالیف شده باشند، دومین دوره جایزه دوسالانه دکتر عبدالحسین زرین‌کوب را در اسفند ۱۴۰۱ برگزار می‌کنند.

قاسم‌زاده درباره جایگاه و اهمیت جایزه نقد زرین توضیح داد: جایزه نقد زرین از کیفی‌ترین جایزه‌ها در حوزه نقد ادبی آکادمیک با محوریت مقالات علمی است. اعتبار این جایزه با دکتر زرین کوب به عنوان پیش‌گام ترویج نقد ادبی جدید در ایران گره خورده است و با اینکه پیش‌تر یک دوره برگزار شد مورد استقبال ویژه منتقدان ادبی دانشگاهی به‌ویژه حوزه‌های بینارشته‌ای قرار گرفت. این دوره نیز با انباشت تجارب پیشین می‌تواند با برطرف‌کردن مشکلات و اصلاح برخی نواقص بهتر از پیش برگزار شود.

عضو هیات مدیره انجمن نقد ادبی کشور با تاکید بر اینکه جایزه نقد زرین می‌تواند مرجعیت در حوزه نقد داشته باشد، افزود: با توجه مقاله‌محوربودن این جایزه و رویکرد بینارشته‌ای و نوآورانه به‌ویژه نقشی که می‌‌تواند این جایزه در بومی‌سازی نظریه‌های ادبی یا مال خود کردن نظریه‌ها و ترویج زمینه‌های تولید نظریه‌های جدید و بومی و درنتیجه ایجاد خوانش‌های تازه در متون ادبی فارسی و حتی تقویت ادبیات ملی داشته باشد به زودی مرجعیت علمی خویش را کسب خواهد کرد.

وی ادامه داد: سیاست انجمن علمی نقد ادبی در کیفیت‌بخشی به حوزه نقد ادبی دانشگاهی و اعتباری که این انجمن علمی به سبب اجماع اندیشمندان علاقه‌مند به نقد ادبی علمی و پژوهش‌های روش‌مند و میان‌رشته‌ای ایجاد کرده نیز موجب توجه گسترده‌تر محققان را فراهم می‌کند. نکته دیگر در راستای مرجعیت علمی علاقه‌مندی اغلب منتقدان صاحب نام به همکاری برای داوری و ارزیابی علمی و مشارکت در کمیته‌های علمی این جایزه است. از دیگر سو، کیفیت مجلات علمی نیز در فرایند این جایزه و ارزیابی مقالات محک خواهند خورد زیرا برگزیده‌‌شدن مقالات برتر می‌تواند گویای مشی کیفی و علمی مجلات باشد.

دبیر علمی جایزه نقد زرین با اشاره به اینکه به‌زودی پس از جمع‌آوری مقاله‌های متقاضیان و همچنین گزینش مقاله‌های برگزیده از سوی کمیته علمی، ارزیابی اولیه برای پالایش مقالات انجام خواهد شد، گفت: در فراخوان جایزه چندین ویژگی برای مقاله‌های دارای شرایط  از جمله اصالت در یافته‌ها، روشمندی و نوآوری در خوانش و دستاوردهای علمی و مساله محوری عنوان شده و و امیدواریم این جایزه به‌تدریج بتواند به ارتقای کیفیت مجله‌ها و مقاله‌های علمی حوزه نقد ادبی کشور و شناساندن چهره‌های جدید و نوآور در این حوزه کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها