سه‌شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
نهاد برای اتصال کتابخانه‌های عمومی به مدارس آمادگی دارد

مهدی رمضانی با اشاره به اینکه تعیین زنگ کتابخوانی و مطالعه در مدارس مطالبه رهبری است، اظهار کرد: حاضریم با وزارت آموزش و پرورش برای اتصال کتابخانه‌های عمومی نزدیک مدارس به این مراکز همکاری کنیم.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: نهاد اعلام آمادگی کرده و حاضر است، مدارس نزدیک کتابخانه‌های عمومی را از خدمات کتابخانه‌‌ای بهره‌مند کند، گفت: برای این طرح یک مدل اجرایی نیز وجود دارد؛ امیدواریم با وزارت آموزش‌وپرورش به توافق برسیم تا این موضوع به نتیجه برسد.
 
وی با تاکید بر اینکه باید برای گسترش و ترویج کتابخوانی میان دانش‌آموزان به حوزه مدارس که پایه کتابخوانی دانش‌آموزان در کشور است، توجه جدی‌تر شود، گفت: ابتدایی‌ترین اقدام برای ترویج کتابخوانی میان این گروه از جامعه، تعیین زنگ کتابخوانی و مطالعه در کشور است؛ زیرا این موضوع تاکید مقام معظم رهبری است. ایشان مشخصا به این مساله پرداخته‌اند و در این حوزه نیز نهاد کتابخانه‌های عمومی آمادگی دارد در کنار آموزش و پرورش باشد تا فضای کتابخوانی در مدارس شکل بگیرد و تقویت شود.
 
دبیر‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در واکنش به این پرسش که وزارت آموزش و پرورش به دلیل کمبود بودجه پُست کتابدار را از مدارس حذف کرده و  قطعا باید برای توجه به کتابخوانی در مدارس از روش‌های دیگر استفاده کند، عنوان کرد: این مساله یعنی ایجاد زنگ مطالعه در مدارس و طرحی که نهاد کتابخانه‌ها برای ارتباط مدارس دارد، نیاز به بودجه خاصی ندارد؛ به‌عبارت دیگر صرفا وزارت آموزش و پرورش می‌تواند با توجه به مساله کتابخوانی و تعیین زنگ مطالعه در مدارس و تخصیص این فضا و امکان برای کتابخوانی، موضوع کتابخوانی در مدارس را پیگیری کند. امیدواریم این مساعدت از جانب آموزش و پرورش انجام شود.
 
رمضانی عنوان کرد: مهم‌ترین نکته در حوزه مدارس در اختیار قراردادن اطلاعات است و آموزش و پرورش حساسیت‌های خودش را دارد؛ اساسا منابع اطلاعاتی را به راحتی در اختیار دانش‌آموزان قرار نمی‌دهد؛ البته این مسائل را نمی‌توان رسانه‌ای حل کرد، بلکه باید در سطوح عالی موضوع را  پیگیری کرد.
 
وی افزود: پیگیری‌ها با همراهی وزیر آموزش و پرورش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه دارد؛ باید این مساله بعد از حل شدن در سطوح بالاتر اجرایی شود.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه کتابخانه‌ مدارس حوزه ماموریت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیست و وظیفه وزارت آموزش وپرورش است که کتابخانه‌های مدارس را تجهیز و منابع آن را به‌روز کند، اظهار کرد: البته در موارد خاص مانند تجهیز کتابخانه مدرسه «مکتب‌الامیر» به‌‌دلیل شرایط و بحث خاصی که در این مدرسه به واسطه حضور دانش‌آموزان کمتربرخوردار و حمایت‌هایی که از خانواده‌های آن‌ها در محله امامزاده یحیی‌(ع)  مطرح بود، نهاد شرایط و اقتضائات ویژه‌ این مدرسه را بررسی کرد و با کمال رغبت برای تجهیز این کتابخانه و اهداء کتاب به آن وارد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها