دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
کتابخانه ملی 92 هزار نسخه منبع اطلاعاتی به 125 کتابخانه اهدا کرد

حمیدرضا سلطانی لرگانی از اهداء 92 هزار نسخه منبع اطلاعاتی به 125 کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی طی 6 ماه از سوی کتابخانه ملی خبر داد.

حمیدرضا سلطانی لرگانی، سرپرست اداره کل فرآهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره برگزاری پویش کتاب در حرکت کتابخانه ملی گفت: امسال نیز به رسم دو سال گذشته این پویش همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی در اماکن پرتردد سطح شهر برگزار شد. امسال برای این پویش که از اول تا 28 آبان‌ماه ادامه داشت؛ حدود  15 هزار نسخه کتاب و منبع غیر‌کتابی تخصیص داده شد.

وی ادامه داد: پویش کتاب در حرکت کتابخانه ملی همزمان با هفته کتاب برای دانشجویان و استادان در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های تهران، دانشگاه کردستان و دانشگاه آزاد واحد ساری، همچنین دانش‌آموزان دبستان نبوت و دبیرستان ماندگار البرز برگزار شد. پویش همچنین در مجتمع مسکونی مفتاب با 427 خانوار در منطقه 22، کتابخانه شاهد هادی نقی‌پور در یکی از روستاهای مازندران و کودکان ساکن در منطقه کوره‌های آجر‌پزی در جنوب تهران برگزار شد.

اهداء 190 هزار نسخه کتاب به کتابخانه ملی 
سلطانی درباره اهداء کتاب به کتابخانه ملی در 6‌ماه نخست امسال  اظهار کرد: در 6‌ماه نخست سال جاری در مجموع 239 هزار و 47 نسخه منبع اطلاعاتی از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی به کتابخانه ملی اهداء شده است که از این تعداد حدود 190 هزار منبع آن کتاب بوده است. 

وی درباره منابع اهدایی مازاد گفت: همه شهروندان می‌توانند، کتاب‌های مازاد خود را به کتابخانه ملی اهدا کنند؛ همه منابع دریافتی با موجودی کتابخانه ملی تطابق داده می‌شود؛ در صورتی‌که این آثار مورد نیاز کتابخانه باشد، برای نگهداری دائمی به مخازن سازمان ارسال  و مازاد این آثار  وارد مخزن مبادله و اهدا قرار می‌شود.

سرپرست اداره کل فرآهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: این مخزن کتاب‌های اهدایی مازاد را برای کتابخانه‌های متقاقضی سراسر کشور ارسال می‌کند تا بحث ترویج کتابخوانی در کشور با همت بیشتری پیش برود. سازمان منابع  مازاد را از طریق اهدا، مجدد وارد چرخه اطلاع‌رسانی می‌کند.

پیک رایگان برای دریافت کتاب‌های بیش از 300 نسخه
سرپرست اداره کل فرآهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هدف از برگزاری پویش «کتاب در حرکت» را تسهیل دسترسی به کتاب برای شهروندان دانست و گفت:‌ در این پویش از خانواده‌ها دعوت می‌شود تا کتاب‌های مازاد خود را به کتابخانه ملی اهداء کنند. تکمیل مجموعه مخازن کتابخانه ملی، دسترسی مردم به کتاب‌‌های اهدا شده و ایجاد فرصت مطالعه برای تعداد بیشتری از کتاب‌دوستان نتیجه این پویش است. 

وی افزود: علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌های اهدایی خود را روزهای اداری از ساعت 8 تا 16 به کتابخانه ملی «گروه مبادله واهدا» تحویل دهند؛ همچنین براساس تمهیدات صورت گرفته اگر تعداد کتاب‌های اهدایی افراد در تهران بیش از 300 سخه باشد؛ وسیله حمل و نقل برای دریافت آثار از سوی کتابخانه ملی، فرستاده می‌شود.
 
اهداء 92 هزار نسخه منبع اطلاعاتی به 125 کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی
سرپرست اداره کل فرآهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پاسخ به این پرسش که کتابخانه ملی در 6‌ماه نخست امسال  چه تعدادی منبع کتابی و غیرکتابی به مراکز مختلف اهدا کرده است، گفت: در این مدت در مجموع 92 هزار و 352 نسخه منبع اطلاعاتی ازسوی کتابخانه ملی به بیش از 125 کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی اهدا شده است.
  
وی درباره تحویل منابع وجین شده کتابخانه ملی نیز گفت: طبق بخشنامه سال 1388 کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند باید کتاب‌ها و منابع  وجینی خود را به کتابخانه ملی تحویل دهند. این منابع نیز با موجودی مخازن سازمان مطابقت داده می‌شود و ‌آثار مازاد بر نیاز، مجدد از طریق اهدا به کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی وارد می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها