یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
کاغذ ایرانی را نباید با کاغذ وارداتی مقایسه کرد/به نقطه مطلوبی رسیدیم

امید نیک‌نژاد از برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت تولید کاغذ چاپ و تحریر خبر داد و گفت: امیدواریم علاوه بر افزایش تولید، ارتقاء کیفیت و تامین نیاز کشور در زمینه کاغذ چاپ و تحریر کشور را به کاغذ وارداتی بی‌نیاز کنیم تا از خروج ارز جلوگیری شود.

امید نیک‌نژاد، مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به وضعیت کنونی این مجموعه با وجود کمبود نقدینگی، سرمایه در گردش و مطالبات از سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: با وجود همه مشکلات، حال تولید خوب است؛ اهتمام داریم تا پایان سال جاری به ظرفیت در نظر گرفته شده، یعنی 45 هزار تُن برسیم و این مهمترین هدف است.
 
وی افزود: در سه ماه تابستان محدودیت مصرف برق داشتیم و این مساله بر تولید اثر داشت؛ اما تاکنون 28 هزار تُن کاغذ چاپ و تحریر در اختیار وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسات کمک آموزشی قرار داده شده است.
 
نیک‌نژاد با بیان اینکه قرار است کاغذ برای کنکور دی‌ماه و کنکور تیر‌ماه سال آینده را نیز تامین کنیم، گفت: مهمترین نکته‌ای که در صحبت ناشران طی روزهای اخیر شنیدیم که خوشایند بود، این است، کیفیت کاغذ مازندران بعد از یک وقفه سه‌چهار ساله که تولید نداشتیم، خوب شده است که این موضوع با اراده، همت و تلاش متخصصان ممکن شد.
 
وی تاکید کرد: وقتی تولید مستمر باشد، ایرادات حین تولید برطرف می‌شود اما وقتی یک محصول تولید نمی‌شود یا به‌صورت جسته گریخته تولید می‌شود، چندان باکیفیت نیست.
 
مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران همچنین با بیان اینکه طی سه‌ماه پایانی سال گذشته 6‌هزار تُن کاغذ و تاکنون 28 هزار تُن کاغذ در 1401 تولید شده است، گفت: در مسیر تولید نقص‌ها برطرف می‌شود، طی سه ماه پایانی سال 1400 و ماه‌های آغازین امسال 5‌ هزار تُن کاغذ به آموزش و پرورش تحویل دادیم که از میان آن 2 هزار تُن مرجوعی بود که نشان می‌دهد درصد کمی ایراد وجود داشته است.
 
نیک‌نژاد در ادامه صحبت‌های خود با طرح این موضوع که کاغذ مازندران با فرآیندهای مکانیکی تولید می‌شود، افزود: این کالا با کاغذهای شیمیایی که وارد کشور می‌شوند قابل مقایسه نیست اما برای کتاب‌های درسی و استفاده عموم ناشران بهترین نوع کاغذ است زیرا رنگ‌پذیری خوبی هم دارد.

وی تاکید کرد: به نقطه مطلوبی رسیدیم و تلاش داریم در تعامل با ناشران سایر ایرادات نیز برطرف شود تا علاوه بر تامین سقف تعهدات، کیفیت محصولات را نیز ارتقاء دهیم.
 
مدیرعامل چوب و کاغذ مازندران درباره گام بعدی این مجموعه نیز گفت: افزایش تولید، ارتقاء کیفیت و تامین نیاز کشور، مهمترین برنامه‌های پیش روی شرکت است، برنامه داریم نیاز آموزش و پرورش، ناشران، سازمان سنجش و کتاب‌های کمک آموزشی را به‌طور کامل رفع کنیم تا نیازی به واردات نداشته باشیم و ارزی هم از کشور خارج نشود.
 
به گفته وی، سرمایه‌گذاری برای افزایش ظرفیت تولید و برخی صنایع جانبی نیز در مرحله عملیاتی شدن قرار دارد که به‌زودی خبرهای خوبی در این زمینه منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها