یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
توجه به متون کهن امری ضروری است/ مانوس شدن شیوه‌های نو با آثار کهن

علی زرینی گفت: فتوت‌نامه‌ها کتاب‌های ارزشمندی هستند و بی‌تردید به سمت راستی، نیکی و آزادگی راهگشا خواهند بود. به همین دلیل توجه به متون و آثار ادبی کهن امری ضروری است و جوانان امروز را باید با شیوه‌های نو با آثار کهن مانوس کرد.

دکتر علی زرینی، پژوهشگر حوزه فرهنگ ایرانی و اسلامی و مولف کتاب «سبک‌شناسی داستان‌های پهلوانی و عیاری» در حاشیه نشست نقد و بررسی «فتوت‌نامه‌ها و آئین جوان‌مردی و پهلوانی از دل آثار کهن» به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: ادبیات از يک‌سو از کاربردهای خلاق زبان و عالی‌ترين نمود آن است و از دیگرسوی آيينه‌ای از ديدگاه‌ها، افكار، عقايد و باورهاست؛ بنابراین در بررسی آثار ادبی همیشه این سؤال پیش می‌آید که چه چیزی خلق شده است و چگونه؟ از این‌رو، سبک‌شناسی یکی از دانش‌های مهم است که در فهم و شناسایی و تحلیل و توصیف آثار ادبی بسیار مؤثر و مفید است. سبک روشی است که کاربر زبان (شاعر یا نویسنده یا گوینده‌) در بافتی معین و هدفمند به کار می‌برد.
 
وی افزود: سبک‌شناسی لایه‌ای شیوه‌ای نسبتاً نو در تحلیل و توصیف سبک آثار ادبی است. بنابراین، این کتاب اولین کتابی است که با رویکرد سبک‌شناسی لایه‌ای، سبک نثر داستان‌های منثور پهلوانی و عیاری را مورد توجه و بررسی قرار داده است و در زمستان سال 1400 از سوی انتشارات شلاک منتشر شده است.
 
زرینی بیان کرد: در این کتاب شاخصه‌ها و ویژگی‌های سبکی داستان‌های پهلوانی – عیاری (سمک عیار و قران حبشی) در لایه‌های آوایی، واژگانی، نحوی و ایدئولوژیک به صورت نظام‌مند و علمی تحلیل و توصیف شده است. علاقه‌مندان و پژوهشگران می‌توانند برای بررسی سبک فردی نویسندگان به‌ویژه در زمینه نثر و داستان‌های پهلوانی از این کتاب بسیار بهره‌مند شوند.
 


مولف کتاب «سبک شناسی داستان‌های پهلوانی و عیاری» در ادامه گفت: در فصل اول با بهره‌مندی از آثار و نظریه‌های سبک‌شناسی، درباره‌ مفاهیم سبک و رویکردهای سبک‌شناسی و نیز آشنایی با سبک‌شناسی لایه‌ای مطالبی بیان شده است. در بخش دوم از فصل اول پس از معرفی داستان‌های سمک عیّار و قران حبشی، درباره‌ نوع ادبی این داستان‌ها؛ به‌ویژه داستان سمک عیّار بحثی مختصر شده است. سپس در فصل‌های دوم تا ششم به ترتیب لایه‌های آوايی، واژگانی، نحوی، بلاغی و ايدئولوژيک در این داستان‌ها بررسي شده و در هر لايه شاخصه‌های مهم سبکی آنها معرفي شده و در ادامه به مقايسه و تطبيق عناصر سبک‌ساز در لايه‌هاي مختلف اين دو داستان پرداخته شده است.
 
وی در ادامه رویکرد هفته کتاب را مثبت ارزیابی کرد و افزود: هفته کتاب با برنامه‌های متنوع و خوبی سپری شد که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد. همچنین امیدواریم چه در هفته کتاب و چه در مناسبت‌های دیگر برای معرفی کتاب‌هایی که به چاپ می‌رسد، اهتمام بیشتری صورت بگیرد و شاهد معرفی کتاب‌هایی در زمینه پهلوانی و جوانمردی که به چاپ می‌رسد، باشیم.
 
وی در ادامه گفت: همان‌گونه که می‌دانیم جوانان کشور امروزه با تهاجم‌ها و تفکرات مهاجمی روبرو هستند که به درون فرهنگ ما تزریق می‌شود، در این راستا کتاب‌های ارزشمند بسیاری می‌تواند در زمینه پهلوانی به چاپ برسد و برای جوانان کشور راهگشا باشد و آیین فتوت و جوانمردی را به آنان بیاموزد.
 
این پژوهشگر حوزه فرهنگ ایرانی و اسلامی افزود: فتوت‌نامه‌ها کتاب‌های ارزشمندی هستند و بی‌تردید به سمت راستی، نیکی و آزادگی راهگشا خواهند بود و توجه به متون و آثار ادبی کهن امری ضروری است و جوانان امروز را می‌باید با شیوه‌های نو با آثار کهن مانوس کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها