پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
افتتاح 13 کتابخانه‌ روستایی در استان بوشهر

مسئول واحد کتاب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر از افتتاح 13 کتابخانه روستایی همزمان با سی‌امین هفته کتاب در استان بوشهر خبر داد.

حمید زارعی، مسئول واحد کتاب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در حاشیه آیین نمادین گشایش 13 کتابخانه روستایی در روستای قباکلکی شهرستان تنگستان به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: این کتابخانه‌ها با مشارکت خیرین و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در ١٣ روستای فاقد کتابخانه همزمان به بهره‌برداری رسیدند.

وی افزود: فضا، قفسه و میز و صندلی این کتابخانه‌ها از سوی همیاران و موسسه خیریه دارالاکرام بوشهر تهیه و منابع آن با حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر و برخی ناشران تهیه شده است. هر کتابخانه با ۵٠٠ جلد کتاب ایجاد که مرتب از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر شارژ می‌شود.

 به گفته زارعی، این کتابخانه‌ها با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی در روستاها به‌ویژه زنان و کودکان، پرورش استعدادهای  آنان به همراه فعالیت‌های فرهنگی با محوریت کتابخانه و آموزش علوم و فنونی که آنان را در مسیر رشد و تکامل راهنمایی می‌کند تاسیس شده است.

مسئول واحد کتاب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ادامه داد: این 13 کتابخانه در روستاهای قلعه چاه‌کوتاه شهرستان بوشهر با همیاری مسعود حاجی‌پور، قباکلکی، بندر رستمی، بندر عامری و باغ خلیفه تنگستان با همیاری حکیمه زنده‌‌بودی،  محمد بهرامی،  عباس صفری و کلثوم عالی‌پور، زیارت ساحلی، شیخیان ماری و کردلان دشتی با همیاری حمید نیرو، مهران محبی و افسانه درلیک، شول و مال قائد گناوه با همیاری کلثوم ملک‌زاده و اسما حیات‌داوودی، روستای برمک  دشتستان با همیاری اشکان برمکی، شهنیای دیر با همیاری حسن شهنیایی و جنوب جم با همیاری علی عباسی تاسیس شده‌اند.

مسئول واحد کتاب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر یادآور شد: تاسیس کتابخانه‌ها در نقاط روستایی به‌منظور برقراری عدالت فرهنگی در استان است و متاسفانه در استان ما روستاها و شهرهایی وجود دارند که فاقد کتابخانه هستند و این مساله اصلا زیبنده استان فرهنگ‌مند و ثروتمند بوشهر نیست.

به عقیده وی، کتاب یک نیاز است که بایستی با اتخاذ و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های عدالت‌گستر و دانایی‌افزا، این میراث ارزنده در دسترس همگان قرار بگیرد؛ چه آنان که در روستا و نقاط دوردست هستند و چه آن‌ها که در نقاط شهری به‌سر می‌برند.

زارعی با اشاره به اینکه کتابخانه‌ها یکی از موثرترین مراجع فرهنگی در ترویج دانایی، صلح و آرامش هستند، افزود: بنابراین ما باید این مرجع فرهنگی را با نگاهی عادلانه در همه نقاط استان گسترش بدهیم تا بتوانیم سرمایه‌های انسانی را به شکل مطلوبی به سمت و سوی اندیشیدن و تفکر سوق دهیم و اوقات فراغت آن‌ها را با کتاب که مهم‌ترین ابزار خردورزی و تجربه‌اندوزی است، پر کنیم.

رئیس اداره کتاب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر درباره اهمیت افتتاح کتابخانه‌ در نقاط روستایی توضیح داد: کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان یک نهاد اجتماعی نقش بسزایی در رشد اندیشه، شكوفایی استعداد و باروری ذهن خلاق انسان پویا وجست‌وجوگر دارند. بی‌شک افتتاح این نهادهای کتاب‌محور در نقاط روستایی زمینه‌ساز اُنس بیش از پیش اهالی روستا با کتاب و مطالعه می‌شود و آن‌ها به کمک کتاب به بسیاری از چیستی‌های ذهنی و سوال‌های علمی، اجتماعی، فکری و فرهنگی خود پاسخ خواهند داد.

به گزارش ایبنا؛ این‌ 13 کتابخانه‌ها به همت موسسه خیریه دارالاکرام بوشهر و با مشارکت خیرین و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در روستاهای فاقد کتابخانه در این استان ساخته و فعال شدند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها