چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷
کتاب جزء جدایی‌ناپذیر بزرگداشت مفاخر است/ همگرایی و همفکری برای برنامه‌ریزی طولانی مدت

محمود شالویی گفت: به نظرم برای برنامه‌ریزهای فرهنگی نه تنها از ناحیه انجمن مفاخر و آثار فرهنگی بلکه همه مجموعه‌های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احتیاج به یک همگرایی، همفکری برای برنامه‌ریزی طولانی مدت داریم.

محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ضمن بازدید از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) و آشنایی با سرویس‌های خبری آن در اتاق گفت‌وگوی ایبنا حاضر شد و به پرسش‌های مطرح شده درباره نگاهش به انجمن و ترزیق ایده تازه به آن گفت: من سال‌ها در مجموعه‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار کردم، مجموعه‌های هر کدام به نحوی به هم پیوسته هستند که همه را اگر به طور کلی ببینید به قول مولوی: گر تو صد سیب و صد آبی بشماری/ صد نماند یک شود چون بفشری/ در واقع منظور این است که خلاصه همه یکی است، در یک مجموعه جمع شدند. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در همین محدوده و مجموعه تعریف می‌شود، من با انجمن یکی دو سال پس از ورود به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آشنا شدم و رفت و آمدهایی به آن داشتم و در دوره‌ای که خاصه من مدیر کل حوزه وزارتی بودم با این انجمن بیشتر از هر جای دیگری ارتباط گرفتم. چون برخی موارد مربوط به حوزه مفاخر را هم از طریق حوزه وزارتی دنبال می‌کردیم به این دلیل که می‌خواستیم در گستره وسیع‌تر و گسترده‌تری صورت بگیرد.

او افزود: مباحثی مانند برزگداشت حکیم نظامی، شیخ اشراق و برنامه‌هایی مثل روز حکیم عمر خیام، عطار نیشابوری را نیز پیگیری کرده‌ایم. برای همین هیچ وقت احساس جدایی از مجموعه انجمن را نداشتم. لذا وقتی وارد انجمن شدم همه همکاران مرا را از نزدیک می‌شناختند و هم من عمدتا و عموما با آنها آشنا بودم و هر برنامه و جلسه‌ای که داشتیم با همکاران انجمن مفاخر مانند دکتر بلخاری و دکتر خورابه در کنار یکدیگر بودیم و تبادل نظر صورت می‌گرفت.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی عنوان کرد: به نظرم برای برنامه‌ریزهای فرهنگی نه تنها از ناحیه انجمن مفاخر و آثار فرهنگی بلکه همه مجموعه‌های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احتیاج به یک همگرایی، همفکری برای برنامه‌ریزی طولانی مدت داریم. چون فرهنگ، حوزه‌ای نیست که بتوان طی زمان‌های محدود و کوتاه برای آن برنامه‌ریزی کرد، هر چند به صورت مناسبتی می‌توان برنامه‌ای را به اجرا درآورد اما برای این‌که بتوانیم اقدامات عمیق، ریشه‌دار و گسترده در حوزه‌های فرهنگی و هنری همراه با تاثیر ماندگار داشته باشیم نیاز به زمان‌های طولانی است و این مجموعه باید با همدیگر آمیختگی و پیوستگی و همراهی همیشگی داشته باشند.

محمود شالویی گفت: حضورم را در انجمن مغتنم می‌شمارم چون پیش از آمدن به انجمن و در زمانی که در حوزه وزارت می‌خواستند جابه‌جایی داشته باشند، جاهای دیگری مطرح بود اما من انجمن را بیشتر از جاهای دیگر ترجیح دادم.

او با اشاره به تداوم نکوداشت و بزرگداشت‌های مفاخر همراه با چاپ زندگی‌نامه و برخی از آثار آنها افزود: در کنار نکوداشت و گرامیداشت‌های مفاخر که برگزار می‌کنیم، به همین مناسبت کتاب نیز به چاپ می‌رسانیم. زحمت این کار بیشتر به عهده بخش پژوهشی و آموزشی انجمن است که مسئولیت آن را دکتر کاوه خورابه به عهده دارد. ضمنا آثاری که درباره مفاخر به چاپ رسیده، در کتابفروشی انجمن عرضه می‌شود و برای همه برنامه‌هایی که در پیش رو داریم عموما و عمدتا اگر جای مباحث پژوهشی از جمله دیدگاه و مقاله داشته باشد، انتشار کتاب جزء مهم‌ترین آنهاست نه تنها در انجمن بلکه ما در هنرهای تجسمی هم که بودیم برای هر نمایشگاه کتاب آن را منتشر می‌کردیم.

رایزن سابق ایران در بلگراد اظهار کرد: در حال حاضر که بزرگداشت مفاخر مرتبط با کتاب است و اصلا نمی‌شود که بزرگداشت داشته باشیم اما کتابی منتشر نکنیم. چنان‌که آخرین بزرگداشت مربوط به آیت‌الله مرعشی نجفی بود که به همت همکاران کاوه خورابه کتابی هم منتشر شد و پیش از آن بزرگداشت محتشم کاشانی بود که کتاب آن نیز انتشار یافت. لذا از زمان حضور من روال مرسوم چاپ کتاب در کنار بزرگداشت تداوم داشته و تاکنون در انجمن دو کتاب به چاپ رسیده است.

محمود شالویی گفت: برخی از آثار منتشر شده در انجمن محدود به بزرگداشت مفاخر نیست، یعنی امکان دارد اصلا بزرگداشتی صورت نگیرد و نیاز به بزرگداشت نباشد و در قالب موضوعات دیگر کتاب به چاپ برسد که اکنون نیز پنج یا شش مجموعه آماده چاپ داریم که در حال انجام کارهای نهایی آن هستیم.

سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ آبان‌ماه آغاز شده و  تا ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها