چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
کتاب معالجات «مخزن الادویه» بر پیشخوان کتابفروشی‌ها

حامد بیگ‌ملایی گردآورنده کتاب معالجات «مخزن الادویه» درباره این کتاب گفت: آشنایی صحیح با خواص و کاربرد گیاهان دارویی جهت حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها  از جمله اهداف تدوین این کتاب است.

حامد بیگ‌ملایی، گردآورنده کتاب معالجات «مخزن‌الادویه» درباره محتوای این کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، گفت: کتاب «مخزن الادویه» از مهمترین کتاب مفردات دارویی است که بیش از 1700 داروی گیاهی و حیوانی و معدنی را معرفی می‌کند.
 
وی اضافه کرد: با توجه به استقبال مردم به گیاهان دارویی و برای بالا بردن آگاهی عموم جامعه به‌خصوص خانواده‌ها و دسترسی به اطلاعات این کتاب، ۲۶۵ داروی پر کاربرد و اساسی و قابل دسترس که بیشتر آنها در خانه‌ها موجود است را انتخاب کردم و با ترجمه کلمات و ساده‌سازی و دسته‌بندی آن‌ها براساس اعضا و مرتب‌سازی بر اساس مزاج  سعی کردم محتوای آن را برای عموم قابل فهم کنم.
 
بیگ‌ملایی بیان کرد: یکی از اهداف اصلی نگارش این کتاب، آشنایی صحیح با خواص و کاربرد گیاهان دارویی است که در مرحله اول برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرد، در مرحله دوم برای درمان بیماری‌های ساده که عمومی و کم عوارض بوده قرار گیرد و در موارد و بیماری‌های خاص حتماً به پزشک یا متخصص طب سنتی مراجعه شود.
 
این محقق و نویسنده به روش مطاله کتاب اشاره کرد و افزود: کتاب به 74 بخش تقسیم شده است که با انتخاب عضو یا بخش از لیست اعضاء می‌توان به بخش مورد نظر رفته و داروهای مربوط به آن بخش مطالعه شود.
 
وی اضافه کرد: پس از انتخاب عضو یا بخش مربوطه، با انتخاب بیماری از فهرست به صفحه مورد نظر رفته و داروهای مربوط به آن بیماری مطالعه می‌شود که در این کتاب چهارده هزار 945 بیماری و دارو جمع آوری شده که با تجمیع آنها و حذف گیاهان تکراری به سیزده هزار 238 بیماری و دارو رسید توجه به بیماری‌های مشابه با خواص و مزاج مختلف که در کنار یکدیگر آمده، از نکاتی است که مطالعه آنها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
 
بیگ‌ملایی افعال و قوای دارو‌ها را مهم ارزیابی کرد و گفت: از ویژگی‌های مهم داروها افعال دارو‌هاست که کاربرد آنها درمان بیماری‌ها را معین می‌کند و در کتاب «مخزن الدویه» به صورت تخصصی به آنها اشاره شده است. قوای داروها، که یکی از مهمترین ویژگی‌های افعال داروها است در کتاب به آنها تاکید شده است و درجه و میزان تاثیر داروها بر بدن را نشان می‌دهد. گروه‌بندی قواها به سه گروه اصلی، بر اساس درجه و میزان تاثیر آن‌ها بر بدن است که به خاطر گستردگی قواها و تشابه کلمات و عدم تکرار آنها، شماره گروه در کنار افعال دارو ها آمده و این گروه‌بندی برای سادگی و بالا رفتن سرعت در مطالعه کتاب و استفاده عمومی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها