جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
کارگروه تولید مستند درباره وضعیت کتاب و کتابخوانی تشکیل شده است

محمد حمیدی‌مقدم درباره برنامه‌های مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در حوزه کتاب گفت: کارگروهی را تشکیل داده‌ایم تا در زمینه طرح‌های فرهنگی و شناسایی شخصیت‌های موثر در حوزه مبنایی فرهنگ که کتاب و مطالعه ذیل آن قرار می‌گیرد، اثر تولید شود.

محمد حمیدی‌مقدم، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند از تولید مستندهایی در حوزه کتاب و نویسندگان و فعالان شناخته شده حوزه کتاب خبر داد و در این‌باره به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: آثار مستند در زمینه کتاب و چهره‌های تاثیرگذار در این حوزه باید در قالب مستندهای بلند که مبنایی‌تر و عمیق‌تر هستند، تولید شوند نه در قالب مستند‌های کوتاه‌مدت، چراکه از تبلیغ صرف خارج می‌شود.

به گفته وی، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در سال جاری چندین اثر را در زمینه چهره‌های تاثیرگذار در ادبیات، دین، فلسفه و کتاب یا تولید کرده یا در دست تولید دارد که شاخص‌ترین آن‌ها عبارتند از: مستند «طاهر» (در وصف زندگی و اشعار باباطاهر عریان)، مستند «سبز بن‌ُدار» (با موضوع زندگی و فعالیت‌های استاد سمیعی‌گیلانی، مستند «ابدیت» (درباره زندگی استاد احمد اسفندیاری)، فیلم «عین صاد» (درباره زندگی و فعالیت‌های دینی و رسانه‌ای استاد علی صفایی‌حائری)، مستند «سرفه قناری» (درباره زندگی و فعالیت‌های استاد محمود حکیمی در حوزه فلسفه) و...

کارگروه تولید مستند درباره وضعیت کتاب و کتابخوانی تشکیل شده است 
حمیدی‌مقدم یادآور شد: بی‌شک در حوزه کتاب باید کارهای ویژه‌ای‌ انجام شود؛ بنابراین باید مستندهایی با نگاهی آسیب‌شناسانه به وضعیت کتاب و کتابخوانی تولید شوند، برای مثال، باید سرانه مطالعه کشور با بررسی تطبیقی فرهنگی با کشورهای دیگر بررسی شود.  در این زمینه کارگروهی را تشکیل داده‌ایم تا در زمینه طرح‌های فرهنگی و شناسایی شخصیت‌های موثر در حوزه مبنایی فرهنگ که کتاب و مطالعه ذیل آن قرار می‌گیرد، اثر تولید شود.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه تولید این آثار در بهبود وضعیت کتاب در کشور چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد؟، توضیح داد: مطالعه و کتاب در کشور وضعیت خوبی ندارد. بی‌شک این موضوع می‌تواند مبنایی برای مستندات و برنامه‌های تلویزیونی قرار بگیرد.

به عقیده وی، متاسفانه در سال‌های اخیر به‌دلیل استیلای فضای مجازی بر زندگی مردم، از عمق کتاب و کتابخوانی کاسته شده است. حتی مراجعه دانشجویان و فرهیختگان را به کتاب تحت‌شعاع قرار داده و کاهش داده است. این مساله موجب شده، نگاه این قشر سطحی شود؛ چون با ورود انبوهی از اطلاعات بدون دسته‌بندی‌های مشخص و عمیق در فضای مجازی روبه‌رو شده‌اند و این اصلا خوشایند نیست، باید درباره این شرایط، مطالعات عمیقی انجام شود.

حمیدی‌مقدم ادامه داد: از دید من، نخست باید چالش‌های کتابخوانی از سنین کودکی مورد مطالعه قرار بگیرند؛ چون عمده مشکلات به آموزش‌های دوران کودکی برمی‌گردد که کتاب در این آموزش‌ها به‌عنوان یک نیاز برای این قشر شناخته نمی‌شود. متاسفانه بخشی از این کوتاهی متوجه خانواده‌ها است و بخشی هم مربوط به سیستم آموزشی ما می‌شود که به‌شدت تک‌قطبی و تک‌محوری شده و فقط به آموزش دانش‌آموزان برای رسیدن به یک مقصد که آن هم قبولی در دانشگاه است، تاکید و توجه دارد.

به گفته وی، تمام 12 سال تحصیل فقط برای این هدف (قبولی در دانشگاه) صرف می‌شود؛ از این‌رو، دانش‌آموزان را از خیلی از توانایی‌های دیگر جدا می‌کند که غافل شدن از مطالعه اصل کتاب یکی از آفت‌های این سیستم آموزشی تک‌قطبی است. از دید من، تمرکز خانواده و نظام آموزشی بر این مساله می‌تواند تا حدودی چالش‌های پیش روی دانش‌آموزان را در مطالعه کتاب برطرف کند و بعد هم برنامه‌های تلویزیونی و مستندها می‌تواند در توسعه فرهنگ مطالعه اثربخش باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها