دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
بوستان «کتاب» سنندج افتتاح می‌شود

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری سنندج از افتتاح «بوستان کتاب» همزمان با هفته کتاب در سنندج خبر داد و گفت: مساله مهمی که در این پارک لازم است مورد توجه باشد، مردم محوری و رویدادمحوری فعالیت‌ها با موضوع کتاب است.

سرکوت نجفی، معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری سنندج با تشریح برنامه‌های هفته کتاب به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان اظهار کرد: سنندج را از دیرباز مهد پرورش افکار و اندیشه‌ها برشمرده‌اند. این شهر به «دارالعلم» مشهور بوده و در سال جاری نیز هفتمین پایتخت کتاب ایران است. با توجه به ضرورت بهره‌گیری و استفاده از ظرفیت‌های موجود در حوزه کتاب و کتابخوانی، یکی از پارک‌های شهر سنندج را به‌عنوان «بوستان کتاب» در نظر گرفته شده است تا فضایی برای تبادلات فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی فراهم شود پرداختن به این مهم بیش از پیش مورد توجه باشد.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری سنندج با اشاره به مکان در نظر گرفته شده برای بوستان کتاب گفت: پارک نوار حد فاصل سه‌راه ادب تا میدان بسیج سنندج با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد و رو به روی نهاد کتابخانه‌های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جنب دانشگاه آزاد اسلامی و کانون فرهنگی امام خمینی‌(ره) سنندج است، برای بوستان کتاب در نظر گرفته شده است.

 

 
نجفی درباره  اقدامات شهرداری برای افتتاح بوستان کتاب نیز بیان کرد: نصب المان کتاب و کتابخوانی، طراحی مبلمان شهری مناسب برای کتابخوانی، نورپردازی فیزیکی محیط پارک و فراهم کردن فضا برای اجرای برنامه‌هایی مانند تبادل کتاب و برگزاری جلسات و نشست‌های کتابخوانی ازجمله اقدامات انجام شده برای افتتاج بوستان کتاب در سنندج است.

وی با تاکید بر مردم محور بودن و رویدادمحور بودن فعالیت‌های بوستان کتاب افزود: مساله مهمی که در این پارک لازم است مورد توجه باشد، مردم محوری و رویدادمحوری فعالیت‌ها با موضوع کتاب است. برای این مهم لازم است دستگاه‌های فرهنگی با مشارکت سمن‌ها فعالیت‌های را هفتگی و ماهانه تعریف و دنبال کنند.

وی افزود: رونمایی از کتاب، از جمله رویدادهای است که می‌توانند به صورت مردمی و با مشارکت سازمان های مردم نهاد در این فضای شهری ترویج و تعریف شود.

وی برگزاری جشنواره کتابخوان برتر، تبادل کتاب، پاتوق فرهنگی برای نشست‌های کتابخوانی، برگزاری جلسات نقد و معرفی کتاب، برگزاری کلاس‌های آموزشی و پژوهشی، تجلیل و تکریم نویسندگان استان، اجرای مراسم رونمایی از کتاب و جشن امضای کتاب را در فضای «بوستان کتاب» قابل اجرا دانست.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری سنندج همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه اضافه کرد: طرح‌هایی که در حوزه کتابخوانی در جامعه امروز ارائه می‌شود، باید ماهیتی متفاوت از دیگر طرح‌ها و برنامه‌ها کلیشه‌ای گذشته داشته باشد و بیشتر بر شناخت ویژگی‌ها، توانایی‌ها، نیازها و علائق نسل جوان امروز متکی باشد.

نجفی با تاکید بر اینکه لازم است مسئولان دستگاه‌های فرهنگی به تربیت نسل آگاه از طریق ایجاد عادت به مطالعه باشند، یادآوری کرد: بی‌توجهی به توسعه فرهنگی کشورها آسیب‌های جبران‌ناپذیری به همراه دارد و متأسفانه رویکردهای فرهنگی سابق دیگر جوابگوی کمبودهای موجود در حوزه فرهنگ مطالعه نیست.

وی در خاتمه افتتاح اتوبوس کتابخانه در محله حاشیه‌نشین ننله سنندج، اجرای تبلیغات محیطی و فضاسازی شهری با موضوع کتاب و کتابخوانی، کاشت نهال به نام نویسندگان استان، توزیع کتاب در ایستگاه های مطالعه داخل اتوبوس های شهری را از جمله برنامه‌های شهرداری در هفته کتاب اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها