دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
پایتخت طبیعت ایران یک کتابخانه دارد!

رضا مختارپور با بیان اینکه 15 سال از کلنگ‌زنی کتابخانه‌ نیمه‌ساز دورود می‌گذرد گفت: تنها یک تا 2درصد جمعیت دورود عضو کتابخانه هستند.

رضا مختارپور، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی دورود در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان با اشاره به فعالیت دو دسته کتابخانه‌ شهرستان دورود شامل نهادی و مشارکتی بیان کرد: کتابخانه‌های نهادی زیرمجموعه‌ی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اداره می‌شوند که در دورود دو کتابخانه‌ نهادی و دو کتابخانه مشارکتی وجود دارد. یک کتابخانه در شهر درود و یک کتابخانه در روستای کاغه با مجموع 2500 عضو فعال، وجود دارد. 

وی ادامه داد: کتابخانه‌های مشارکتی دورود ازسوی کارخانه سیمان و سازمان زندان دورود با توجه به فضایی که در اختیار داشتند طبق قرارداد فی‌ما‌بین به‌عنوان کتابخانه مشارکتی فعالیت می‌کند. متعهد هستیم که کتاب‌های مناسب سن و مناسب مخاطب آن‌ها را در اختیارشان قرار دهیم.
 
دورود فقط یک کتابخانه دارد
مختارپور گفت: براساس استاندارد با توجه به جمعیت 200 هزارنفری شهر دورود که به ازای هر 25 هزار نفر یک کتابخانه باید در شهر وجود داشته باشد، 8 کتابخانه باید در شهر دورود فعالیت کند، این در حالی است که در دورود فقط یک کتابخانه وجود دارد؛ بنابراین سرانه‌ زیربنایی کتابخوانی در این شهر بسیار پایین و  تابعی از همه مشکلات دیگر مردم این شهرستان است.

15 سال از کلنگ‌زنی کتابخانه نیمه‌ساز دورود می‌گذرد
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی دورود با بیان اینکه 15 سال از کلنگ‌زنی کتابخانه‌ نیمه‌ساز این شهر می‌گذرد، افزود: طرح ساخت کتابخانه دورود، بعد از 15 سال و پیشرفت 70 درصدی، به‌دلیل مشکلات مالی و تخصیص اعتبار قطره‌چکانی، چشم‌انداز خوبی برای بهره‌برداری از این کتابخانه نمی‌توان دید. بسیار ناراحت هستیم و تلاش می‌کنیم، بتوانیم از راه‌های دیگری این عقب‌افتادگی را جبران کنیم.

اجرای طرح «پیک کتاب» راهی برای دسترسی مردم به منابع مطالعاتی
وی درباره برخی راه‌های جبران عقب‌افتادگی‌ها در حوزه کتابخانه‌ای در شهر دورود گفت: به جای اینکه منتظر بمانیم مردم به کتابخانه‌ بیایند و از کتابخانه استفاده کنند در قالب اجرای طرح «پیک کتاب» به سمت مردم می‌رویم، با برگزاری نشست‌های کتابخوان، ورود همکاران به مدارس، امضای تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مختلف سعی می‌کنیم خلا کتابخانه‌های فیزیکی، از راه‌های دیگری جبران شود که مردم بیشترین دسترسی به منابع مطالعاتی را داشته باشند.

تنها یک تا 2درصد جمعیت دورود عضو کتابخانه هستند
مختارپور با بیان اینکه بر اساس تعداد اعضای فعال کتابخانه، تنها یک تا دو درصد جمعیت شهرستان عضو کتابخانه هستند افزود: بخش زیادی از مخاطبان بالقوه‌ عملا به حوزه‌ کتاب علاقه‌مندی نشان نداده‌اند؛ البته معتقدم بسیاری از افراد اگرچه به کتابخانه مراجعه نمی‌کنند اما کتابخوان حرفه‌ای هستند و به‌نظر‌می‌رسد با توجه به اینکه کتاب مورد نظرشان وجود نداشته برتمایل آن‌ها به عضویت در کتابخانه تاثیر‌ گذاشته است.  

ایجاد فضای مطالعاتی از راه‌های علاقه‌مند کردن مردم به کتاب است
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی دورود یکی از دلایل اصلی علاقه‌مند کردن  مردم به کتاب را  ایجاد فضای مطالعاتی مطلوب با کتاب‌های مناسبت عنوان کرد و افزود: همه تلاشمان را می‌کنیم که کتابخانه‌ 90 متری که مزین به نام رهبر فرزانه‌ انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است در سریع‌ترین زمان به بهره‌برداری برسد.

مختارپور با اشاره به سکونت 40 درصدی مردم دورود در روستا گفت: فقط روستای کاغه شهرستان درورد، کتابخانه عمومی دارد. مابقی روستاها که قریب به 40 درصد جمعیت شهرستان را تشکیل ‌می‌دهند، هیچ‌گونه دسترسی به خدمات کتابخانه‌ای ندارند.

وی گفت: با توجه به وضعیت عمرانی و مشکلات مالی، احداث کتابخانه برای تک‌تک روستاها و مناطق محروم و کم‌برخوردار توجیه اقتصادی ندارد؛ بنابراین طرح کتابخانه سیار را با همکاری چند خیّر کلید زدیم؛ اما بنا به دلایلی که مجال صحبت آن نیست به بن‌بست خورد!

بهترین ابزار برای فقدان منابع کتابخانه‌ای در روستاها کتابخانه سیار است
مختارپور با بیان اینکه اگر بخواهیم بخش زیادی از معضل فقدان منابع کتابخانه یا فقدان کتابخانه در این شهرستان را حل کنیم بهترین ابزار، ایجاد کتابخانه سیار است، افزود: ضرورت ایجاب می‌کند در شهرستان دورود راه‌‌اندازی کتابخانه سیار، جدی پیگیر شود و با شناسایی افراد خیر و فراهم‌آوری اتومبیل‌های مناسب، زیرساخت‌های کتابخانه‌های سیار را در شهرستان فراهم کنیم.

کتابخوانی را یک عادت مانند همه عادت‌هایی که در طول زندگی تجربه می‌کنیم عنوان کرد و افزود: اینکه فردی به کتاب خواندن علاقه‌مند شود، برخاسته از عادت‌های اوست.

مختارپور با بیان اینکه همه‌ عادت‌های خوب و بعضاً عادت‌های بد افراد ریشه در کودکی دارند گفت: اکثر کارشناسان معتقدند در سنین بزرگسالی ایجاد عادت مطالعه بسیار سخت است؛ در نتیجه اگر قرار باشد که بزرگسالانِ کتابخوان داشته باشیم باید از سنین کودکی به‌ویژه در مدارس ابتدایی این اتفاق را رقم بزنیم.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی دورود ادامه داد: در شهرستان دورود، با توجه به اهمیت موضوع ترویج فرهنگ مطالعه از سنین کودکی و از مدارس، رایزنی‌هایی خوبی با مسئولان آموزش و پرورش شهرستان داشتیم. مقرر شد در قالب طرح «زنگ مطالعه» در مدارس منتخب که مورد تایید اداره‌ آموزش و پرورش شهرستان هستند، دوره‌ای حضور پیدا می‌کنند و کتاب‌های منتخب را برای دانش‌آموزان، به‌ویژه مقطع ابتدایی تبیین می‌کنند.

برگزاری مسابقات فرهنگی راهی برای علاقه‌مندی به مطالعه
مختارپور برگزاری مسابقات فرهنگی همراه با جوایز مناسب را یکی از راه‌های علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به مطالعه عنوان کرد و افزود: با این بهانه در واقع بچه‌ها تشویق می‌شوند در کتابخوانی مشارکت داشته‌ باشند.

در دسترس بودن کتاب بنیان کتاب‌خوانی را تقویت می‌کند
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی دورود برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در مدارس را از دیگر راه‌های علاقه‌مند کردن قشر کودک و نوجوان به کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و افزود: این نمایشگاه‌ها می‌توانند مناسبتی و موضوع‌محور باشند. وقتی که کتاب در دسترس و در دید مخاطب باشد در درازمدت می‌توانیم شاهد تقویت بنیان‌های کتابخوانی در سطح جامعه باشیم و این امر با مشارکت همه‌ دستگاه‌های فرهنگی، نه‌فقط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امکان‌پذیر خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها