جمعه ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
ایران با تاریخ دیرپا و گذشته پُربار دارای هویت و ارزش‌های ملی استوارتری است

محمد بقایی‌ماکان گفت: هویت، تنها عاملی است که می‌تواند شیرازه‌بند کتاب یک جامعه باشد. اگر این هویت سست و بی‌رمق شود، در نتیجه اوراق آن پراکنده می‌شود و وقتی اوراق یک کتاب پراکنده شد، معنا و مفهوم آن از دست خواهد رفت. نتیجه اینکه مهم‌ترین عامل حفظ تمامیت ارضی یک کشور در حفظ، تقویت و نگاهبانی هویت آن جامعه است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مهم‌ترین عامل اتحاد یک سرزمین زبان فراگیر یا به عبارت دیگر زبان ملی و در مراتب پایین‌تر سنت‌ها، تاریخ و یادمان‌ها هستند. اینها مهم‌ترین عواملی هستند که باعث پیوند مردم یک کشور می‌شود که البته در این میان می‌توان عقاید دینی را هم لحاظ کرد، اما عقاید دینی در کشورهای بزرگ که دارای اقوام مختلف هستند چنین ویژگی ندارد و عقاید مختلف باعث انسجام اقوام مختلف نمی‌شود. دکتر محمد بقایی ماکان نویسنده، مترجم، استاد زبان و ادبیات فارسی و اقبال‌شناس ایرانی در مورد وحدت و تمامیت ارضی ایران گفت: بی‌توجهی و دور افتادن از هویت ملی یکپارچگی و وحدت را از هم گسیخته و کم‌رمق می‌کند.
 
وی افزود: هر ملتی و هر جامعه‌ای دارای هویت است و همین‌طور که یک فرد دارای ویژگی‌ها و خصوصیاتی است که او را از سایرین متمایز می‌کند، یک جامعه و یک ملت هم دارای هویت‌هایی است که آنها را در طول تاریخ کسب کرده است و هر کشوری که دارای تاریخ دیرپاتر و گذشته پربارتری باشد، دارای هویت و ارزش‌های ملی استوارتر و بیشتری است.
 
بقایی ماکان بیان کرد: در این راستا چنانچه اگر هویت ملی از مردم کشوری حذف شود یا مورد تضعیف قرار بگیرد و کسانی بخواهند آنچه را که زیر عنوان ملیت قرار می‌گیرد؛ تضعیف کنند، شیرازه کتاب آن ملت از هم پاشیده می‌شود.
 


وی افزود: هویت، تنها عاملی است که می‌تواند شیرازه‌بند کتاب یک جامعه باشد. اگر این هویت سست و بی‌رمق شود، در نتیجه اوراق آن پراکنده می‌شود و وقتی اوراق یک کتاب پراکنده شد، معنا و مفهوم آن از دست خواهد رفت. نتیجه اینکه مهم‌ترین عامل حفظ تمامیت ارضی یک کشور در حفظ، تقویت و نگاهبانی هویت آن جامعه است.

بقایی ماکان در ادامه گفت: برای مثال شما در آیین‌های پیش از نوروز و همین‌طور آیین‌های نوروزی رفتار و اندیشه‌هایی را در بین همه اقوام ایرانی با عقاید مختلف می‌بینید که یک حرکت همانند را در روزی معین یا در شبانگاهی معین انجام می‌دهند که این عاملِ همبستگی در هیچ عنصر دیگری پیدا نمی‌شود.

وی افزود: من کتاب‌های متعددی در مورد ایران‌پژوهی و ایران‌شناسی نوشته‌ام. کتاب‌های «تصحیف غربزدگی» یا «در جستجوی هویت ملی»، کتاب «نگرش‌های ایرانی» و آخرین کتاب من «دود دل بر سر قلم» به طور خاص در مورد ایران‌شناسی و ایران پژوهی و تعلقات ایرانی نوشته شده‌اند و در کتاب‌های دیگر هم به طور پراکنده اشاراتی به این موضوع کرده‌ام. 
 
در این باره بیشتر بخوانید:

حفظ وحدت ارضی در گرو به رسمیت شناختن فرهنگ بومی اقوام گوناگون است

ایران؛ وحدت و تمامیت ارضی/ 3 مهدی کیوانی؛
حفظ وحدت ارضی در گرو به رسمیت شناختن فرهنگ بومی اقوام گوناگون است

قانونمندی و پایبندی به خدای یگانه به ایرانیان هویت ملی داده است

ایران؛ وحدت و تمامیت ارضی/ 2 رضا شعبانی؛
قانونمندی و پایبندی به خدای یگانه به ایرانیان هویت ملی داده است

یکپارچگی، ارزش‌های اخلاقی و فرهنگ باعث پیوند ناگسستنی میان مردم ایران است

ایران؛ وحدت و تمامیت ارضی/ 1 محمدحسین رجبی دوانی؛
یکپارچگی، ارزش‌های اخلاقی و فرهنگ باعث پیوند ناگسستنی میان مردم ایران است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها