سه‌شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
تندیس «سعدی» نصب می‌شود/پایان ساخت سردیس «سایه»

مجید قادری‌آذر، از نصب تندیس سعدی در مجاورت متروی دروازه دولت خبر داد و درباره رونمایی از سردیس مرحوم سایه گفت: سردیس استاد ابتهاج مدت‌هاست، آماده شده اما تاریخ رونمایی آن هنوز مشخص نشده است.

مجید قادری‌آذر، معاون فرهنگی و هنری شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)‌ درباره برنامه‌ریزی برای نصب سردیس مرحوم هوشنگ ابتهاج  گفت:‌ سردیس استاد ابتهاج مدت‌هاست، آماده شده اما  تاریخ رونمایی آن هنوز مشخص نشده است. پیش از این چند‌ بار زمان نصب سردیس به دلیل تداخل کاری تغییر کرد. در نظر داریم طی یک مراسم و در تاریخی مناسب از آن رونمایی شود.

وی با اشاره به نصب تندیس‌های نیمکت‌نشین مشاهیر و مفاخر شعر و ادب فارسی در خیابان کریم‌خان، گفت: تندیس‌های نیمکت‌نشین شعرا و مفاخر ادبی کشور، به‌مناسبت سی‌اُمین دوره هفته کتاب در محور خیابان کریم‌خان نصب شده است.  هدف از این اقدام در وهله نخست، یادآوری اهمیت مطالعه به مردم و حفظ نام شعرا و مفاخر ادبی است.

قادری آذر ادامه داد: مردم می‌توانند از طریق دریافت QR code که کنار مجسمه‌ها نصب شده، زندگی‌نامه و دیوان شاعر  را بخوانند. این امکان با شعار هفته کتاب، «ما همانیم که می‌خوانیم» مطابقت دارد.

وی درباره برنامه سازمان زیباسازی در توسعه طرح نصب تندیس‌ شعرا و مشاهیر در تهران بیان کرد:
نصب تندیس و سردیس مفاخر ادبی جزو برنامه‌های سازمان زیباسازی است؛ بنابراین تا دو ماه آینده تندیس «سعدی» در ابعاد 3 متر و نیم در میدانگاه سعدی و در مجاورت متروی دروازه دولت نصب و رونمایی خواهد شد. این اقدام جزو اقدامات فاخر سازمان زیباسازی شهرداری تهران است که به بدنه فرهنگی شهر اضافه شود.

به گزارش ایبنا؛ پیش از این قرار بود، قبل از فرارسیدن چهلمین روز درگذشت مرحوم ابتهاج، سردیس این شاعر فقید در خانه نیما یوشیج رونمایی شود. این سردیس از سنگ مصنوعی ساخته شده و یک‌و‌نیم برابر ابعاد طبیعی با ارتفاع بین ۸۵ تا ۹۰ سانتیمتر و  از جنس سنگ مصنوعی است. سردیس «سایه» هنر دست مرتضی آرین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط