سه‌شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
اجرای «طرح رویش» در مدرسه با نگارش کتاب «ابرقدرت‌ها در طول تاریخ»

محمدصدرا سعادت‌نیا می‌گوید: با مطالعاتی که برای نوشتن کتاب «ابرقدرت‌ها در طول تاریخ» داشتم به این نتیجه رسیدم اگر کشوری بتواند اثرگذاری زیادی بر دیگر کشورها داشته باشد، می‌تواند قدرت خودش را اعمال کند. البته چنین چیزی در طول تاریخ همواره با شدت و ضعف وجود داشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «ابرقدرت‌ها در طول تاریخ» نوشته محمدصدرا سعادت‌نیا دانش‌آموز پایه دوازدهم است. این دانش‌آموز دهه هشتادی که در رشته علوم‌انسانی تحصیل می‌کند، درباره کتاب «ابرقدرت‌ها در طول تاریخ» گفت: در شروع پایه یازدهم این کتاب را نوشتم. این کتاب سبب شد که دید بهتری نسبت به علوم انسانی داشته باشم. علاقه‌ای که به تاریخ داشتم، دریچه جدیدی از علوم انسانی به روی من باز کرد.
 
وی افزود: ایده نوشتن کتاب «ابرقدرت‌ها در طول تاریخ» از مسایل سیاسی روز و مطالعه‌ای که بر روی مسایل تاریخی داشتم، آغاز شد. دلیل اول نوشتن این کتاب در حقیقت خروج آمریکا از برجام بود. خروج آمریکا من را به فکر واداشت که چگونه کشوری به همین راحتی از یک قرارداد بین‌المللی خارج می‌شود. با مطالعاتی که داشتم به این نتیجه رسیدم اگر کشوری بتواند اثرگذاری زیادی بر دیگر کشورها داشته باشد، می‌تواند قدرت خودش را اعمال کند. البته چنین چیزی در طول تاریخ همواره با شدت و ضعف وجود داشته است.
 
سعادت‌نیا بیان کرد: دلیل دیگر نوشتن کتاب «ابرقدرت‌ها در طول تاریخ» اجرای طرحی در مدرسه به نام «طرح رویش» بود که طرح خوبی بود و بر اساس آن باید پژوهشی را مانند یک مقاله یا مانند یک پایان‌نامه دانشگاه، البته نه در آن سطح اما در سطح دبیرستانی ارایه می‌دادیم که اجرای این طرح به نوشتن کتاب «ابرقدرت‌ها در طول تاریخ» منجر شد.
 
وی در شرح بیشتر این کتاب گفت: بر اساس اطلاعات تاریخی از 2500 سال پیش اولین ابرقدرت، سلسله هخامنشیان یک سلسله ایرانی بود. البته تمدن‌های بزرگ و موثری در آن زمان وجود داشته است اما این تمدن‌ها اثرگذاری سلسله هخامنشی را نداشته‌اند. حکومت هخامنشیان برای اولین بار بر اساس فتوحاتی که داشت توانست در سه قاره جهان قدرتش را اعمال کند. به بیانی دیگر امپراتوری هخامنشی احتمالاً اولین ابرقدرت تاریخی بوده است. البته این به معنای آن نیست که پیش از این، قدرت‌ها و تمدن‌هایی در جهان نبودند، بلکه به این معناست که هیچ‌کدام در زمان خود نتوانستند به یک ابرقدرت تبدیل شوند.
 
مولف کتاب «ابرقدرت‌ها در طول تاریخ» افزود: بعد از هخامنشیان، امپراتوری یونان را داریم؛ البته هر کدام از این امپراتوری‌ها در کتاب به صورت بخش بخش آورده شده است.  در امپراتوری یونان، اسکندر به نوعی ابرقدرت زمان خود را شکست می‌دهد و یک امپراتوری جدید را ایجاد می‌کند. در حقیقت پا جای پای هخامنشیان می‌گذارد با این تفاوت که یک امپراتوری یونانی است.
 
سعادت‌نیا بیان کرد: در دوره‌هایی از تاریخ یک قدرت به صورت مطلق نیست، بلکه دوگانه‌هایی را داریم. مثل آمریکا و شوروی در دوره معاصر. در دوران گذشته هم قدرت‌های دوگانه مثل امپراتوری روم و اشکانی و ساسانی را داشتیم. شاید دلیل اصلی اینکه امپراتوری اشکانی و ساسانی را وارد کردم، عرق ملی بوده است اما با این وجود وقتی این امپراتوری‌ها توانستند در برابر امپراتوری روم مقاومت کنند، نشان‌دهنده این است که قدرت‌های بزرگی بودند، برخلاف بسیاری از تمدن‌ها که روم آنها را نابود کرد.
 
وی در ادامه گفت: بعد از آن ظهور اسلام را داریم و امپراتوری که با نام اسلام ایجاد می‌شود و بعد از آن امپراتوری مغول را داریم که آن هم یکی از بزرگترین امپراتوری‌های تاریخ بوده است. در دوران معاصر هم استعمار اروپا و کشورهای اروپایی. اسپانیا، فرانسه و بعد از آن اقتداری که انگلیس داشت و پس از آن آمریکا و شوروی بعد از جنگ جهانی دوم ابرقدرت به شمار می‌رفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها