یکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
باز‌فعالیت هیات نظارت بر اجرای ضوابط نشر و هیات رسیدگی به تخلفات ناشران

مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالیت مجدد هیات نظارت بر اجرای ضوابط نشر و هیات رسیدگی به تخلفات ناشران بعد از سه سال تعطیلی خبر داد.

محمدحسین ظریفیان، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به آغاز فعالیت مجدد هیات نظارت بر اجرای ضوابط نشر و هیات رسیدگی به تخلفات ناشران پس از سه سال، عنوان کرد: این تعطیلی صدمات زیادی را به حوزه کتاب و نشر وارد کرد، متاسفانه عدم بررسی مسائل حوزه کتاب در هیات نظارت بر اجرای ضوابط نشر و عدم رسیدگی به تخلفات ناشران در هیات رسیدگی به تخلفات ناشران باعث شد تا مشکلات زیادی در حوزه نشر ایجاد شود.

وی افزود: در هیات نظارت بر اجرای ضوابط نشر بسیاری از مسائل نیاز به برنامه‌ریزی اساسی و تصمیم‌گیری سریع داشته، اما به دلیل تعطیلی هیات در عمل ممکن نشده بود و موجب اختلال در برخی امور شد.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد با اشاره به بخش دیگر وظایف این هیات، توضیح داد: برخی دیگر از فعالیت‌های هیات درباره تصمیم گیری نسبت به بعضی کتب و برخی نیز درباره بررسی فرایند و عملکرد وزارت ارشاد و دستگاه‌های متولی امر کتاب است که تعطیلی هیات موجب توقف حرکت رو به جلو شده بود.

وی با بیان اینکه در طول سه ماه اخیر، تلاش کردیم جلسات به شکل منظم برگزار شود، گفت: هیات نظارت بر اجرای ضوابط نشر به دو هیات کتاب بزرگسال متشکل از هفت عضو و هیات کتاب کودک و نوجوان متشکل از هشت عضو صورت بندی شده اند که هر یک از این دو هیات، حداقل دو بار در ماه جلسه دارند.

ظریفیان تاکید کرد: در این هیات به لحاظ محتوا نیز ضوابط حوزه نشر بررسی می‌شود، درباره برخی کتب، موضوعات و مسائل مورد نیاز در حوزه کتاب از جمله بررسی و تصویب کاربرگ ها در این جلسات تصمیم گیری‌های خوبی شده و اکنون در مسیر اجرا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه دبیرخانه‌ هیات در اداره کل توسعه کتاب و کتابخوانی، فعال شده است، ادامه داد: دبیرخانه هیات آماده دریافت ایده‌ها، نکات و مطالب مورد نظر فعالان و علاقه‌مندان حوزه نشر و کتاب است.

ظریفیان همچنین درباره هیات رسیدگی به تخلفات ناشران نیز توضیح داد: بر اساس دستورالعمل، هیات‌های بدوی رسیدگی به تخلفات در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و هیات تجدیدنظر در اداره کل توسعه کتاب و کتابخوانی پیش بینی شده که هیات های بدوی و تجدید نظر از سال ۱۳۹۸ تعطیل شده بودند.

رییس هیات رسیدگی به تخلفات ناشران کشور با بیان اینکه به واسطه تعطیلی سه ساله هیات، صدمه زیادی به حوزه کتاب وارد شده است، گفت: فعال شدن این هیات در دو ماه اخیر موجب امید در جامعه ناشران و پدید آورندگان شده و پرونده‌های قبلی و جدید در حال بررسی و صدور احکام است.

وی با بیان اینکه طی دو ماه اخیر بعد از فعال شدن هیات، ۱۸ پرونده بررسی شده است، ادامه داد: تلاش می کنیم با جاری کردن ضوابط و مقررات، جنبه بازدارندگی هیات رسیدگی به تخلفات را تقویت کنیم و زمینه های تخلف را از بین ببریم.

ظریفیان در پایان یادآور شد: جامعه ناشران، جامعه فرهیخته و متعهدی است که از سر دغدغه فرهنگی فعالیت می‌کند و اگر کسی از سر عدم آگاهی یا غفلت یا فریب خوردگی خطایی می‌کند، نمی‌توان به همه تسری داد. در حوادث هفته‌های اخیر هم دیدیم که جامعه نشر کشور با رفتار فرهنگی خود نشان داد که پخته و دقیق مسائل را رصد و از هرگونه رفتار احساسی و نابخردانه اجتناب می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها