یکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
حضور فعال مجمع در یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس

مدیر عامل مجمع ناشران دفاع مقدس به تشریح برنامه‌های این نهاد در یازدهمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت پرداخت.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) محمدمهدی شیخ صراف؛ یازدهمین دوره نمایشگاه ملی و تخصصی کتاب دفاع مقدس قرار است از روز پنج شنبه (19 آبان) در شهر قم افتتاح شود، این نمایشگاه با حضور ناشران، فعالان فرهنگی و دست اندرکاران حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی برپا می‌شود و به مدت 9 روز، هم‌زمان با مناسبت هفته کتاب استمرار خواهد داشت.
 
این نمایشگاه در قالب برنامه کنگره شهدای قم به مناسبت هفته کتاب راه اندازی می‌شود و خانه کتاب و ادبیات ایران، بنیاد حفظ آثارنشر ارزش‌های دفاع مقدس همراه با سپاه پاسداران در این رویداد نقش آفرین خواهند بود. یکی از نهادی صنفی و فعال در این نمایشگاه هم مجمع ناشران دفاع مقدس خواهد بود که در این نمایشگاه همچون ادوار گذشته نقش‌های متعددی را برعهده گرفته است.
 
یک تغییر عنوان برای نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس
در این خصوص خبرنگار ایبنا با شهریار امینیان، مدیر عامل مجمع ناشران دفاع مقدس گفت‌وگویی را انجام داده است. وی با اشاره به تغییر عنوان این نمایشگاه گفت: نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، در دوره یازدهم به نمایشگاه دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت تغییر نام داده است.
 
امینیان سپس گفت:‌ این نمایشگاه ملی به نوعی، یک کارنامه نشر در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است و ناشران و دست اندرکاران دستاوردهای خود را در برابر مخاطبان عمومی قرار می‌دهند و مخاطبان این حوزه نیز با شرکت در این نمایشگاه می‌توانند با انواع کتاب‌ها و ژانرهای این حوزه آشنا شوند.
 
افزوده شدن به ظرفیت فرهنگی
مدیر عامل مجمع ناشران دفاع مقدس یکی از کارکردهای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی را جذب افراد علاقمند به حوزه آن رویداد دانست و افزود: نمایشگاه تخصصی همچون نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس باعث ارتباط نزدیک ناشر با نمایشگاه می‌شود و این یکی از ثمرات برگزاری چنین نمایشگاهی است.
 
وی ادامه داد: این نمایشگاه باعث افزوده شدن ظرفیت‌های جدید در این حوزه می‌شود و به تبلور فرهنگ دفاع مقدس در حوزه مکتوب منجر خواهد شد؛ در مجموع هم نگاه‌های افراد مختلف دست اندرکار نمایشگاه و حوزه دفاع مقدس به این رویداد مثبت است.
 
مشارکت مجمع ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه
در بخش دیگری امینیان درباره نحوه مشارکت مجمع ناشران دفاع مقدس در این دوره از نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت این‌طور توضیح داد: مجمع در ادوار گذشته نقش‌هایی را به تناسب ماهیت و وظایفش در حوزه اجرایی داشته است. این موضوع با مدیریت مجمع در ادوار مختلف با اجرای برنامه‌های متنوعی دنبال شده است.
 
مدیر عامل مجمع ناشران دفاع مقدس سپس گفت: در دوره یازدهم نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس نیز مجمع همکاری محتوایی با دست اندرکاران نمایشگاه خواهد داشت. از جمله کارهایی که مجمع دنبال می‌کند بحث پیگیری فراخوان‌ها و ثبت نام ناشران و گرد هم آوردن ظرفیت‌های مختلف مجمع است.
 
وی تصریح کرد: همچنین مجمع مسئولیت برگزاری نشست‌های علمی و فرهنگی این نمایشگاه را برعهده دارد؛ و امیدوار است با طرح موضوعات، مسائل و پالش‌های این حوزه‌ی تخصصی به ترسیم وضعیت موجود و وضعیت مطلوب بپردازد. این نشست‌ها با حضور اهل قلم، پژوهشگران، ناشران و فعالان فرهنگی حوزه دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت برگزار خواهد شد.
 
ارزیابی‌های کمی و کیفی برعهده مجمع
وی با اشاره به همکاری مجمع ناشران دفاع مقدس و خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان یکی از متولیان برگزاری نمایشگاه ملی دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت افزود: یکی دیگر از وظایف مجمع در این دوره ارزیابی کمی و کیفی نمایشگاه است.
 
امینیان تاکید کرد: همچنین مجمع نحوه حضور و چگونگی فرایندهای اجرایی نمایشگاه را بررسی می‌کند. از دیگر فعالیت‌های مجمع در نمایشگاه هم چگونگی حضور ناشران در نمایشگاه است. به طور کلی مجمع ناشران دفاع مقدس در دوره یازدهم نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس نقش فعالی خواهد داشت و تلاش خواهد کرد تا نقشی در توسعه بازار نشر داشته باشد.
 
کم و کیف جلسات جنبی نمایشگاه
مدیر عامل مجمع ناشران دفاع مقدس با بیان اینکه مجمع تلاش می‌کند با تمهیداتی، دسترسی مخاطبان به نمایشگاه را بیشتر کند، ابراز امیدواری کرد که در این دوره شاهد استقبال بیشتر مخاطبان این نمایشگاه باشیم.
 
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایبنا مبنی بر اینکه آیا برنامه ریزی برای برپایی جلسات جنبی نمایشگاه یاد شده صورت گرفته است، این‌طور پاسخ داد: جلساتی برای اجرای برنامه‌ها و نشست‌های این نمایشگاه برگزار شده و برنامه‌هایی که قرار است اجرا شوند نیز تدوین شده‌اند. در این خصوص قرار است 5 روز از نمایشگاه به برگزاری نشست‌های تخصصی و  نقد، بررسی و موضوعات مرتبط این حوزه سپری شود و از این رهگذر بتوانیم به نوعی از آسیب‌شناسی نمایشگاهی در خصوص مسائل حوزه نشر دفاع مقدس دست یابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها