پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
«بیاضی از مکاتیب عصر صفوی»؛ دربردارنده 240 نامه از دوران صفوی است

سیدسعید میرمحمدصادق گفت: تازه‌ترین اثری که در دست چاپ دارم، «بیاضی از مکاتیب عصر صفوی» نام دارد. این کتاب نزدیک به 240 نامه از دوران صفوی از شاه عباس اول تا شاه سلطان حسین را در خود جای داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دکتر سیدسعید میرمحمدصادق، تاریخ‌پژوه و مدرس تاریخ گفت: تازه‌ترین اثری که در دست چاپ دارم، «بیاضی از مکاتیب عصر صفوی» نام دارد. این کتاب نزدیک به 240 نامه از دوران صفوی از شاه عباس اول تا شاه سلطان حسین را در خود جای داده است.
 
وی افزود: بیشتر مکاتبات خارجی با سلاطین گورکانی هند، سلاطین ازبک و شاخه‌های مختلف آنها مانند عربشاهیان و...، همچنین نامه‌های کمپانی هند شرقی در این کتاب آمده است که این نامه‌ها بسیار مهم  بوده است.
 
نویسنده کتاب‌هایی همچون «تاریخ صفویه به روایت سنگ نبشته‌ها» در ادامه بیان کرد: کتاب «بیاضی از مکاتیب عصر صفوی» از دو وجه مهم است، اول اینکه 4 نامه را دربرمی‌گیرد که در سین کیانگ چین خطاب به حاکمان نواحی خوارزم نوشته شده است و دوم اینکه در این کتاب بررسی می‌شود که نامه‌ها چگونه آرایه شده‌اند. آرایه نامه شامل جنس و نوع کاغذ مورد استفاده در نامه، رنگ‌های مورد استفاده در نامه، فاصله سطرها و جایی که مهر در آنجا حک شده و... مورد بررسی قرار می‌گیرد. این‌گونه به نظر می‌رسد که این کتاب ظاهرا جنبه آموزشی برای منشیان داشته است.
 
میرمحمد صادق گفت: کتاب «بیاضی از مکاتیب عصر صفوی» از سوی انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار چاپ و راهی بازار نشر خواهد شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها