یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
بهره‌گیری از منابع کمتر دیده شده برای نگارش «تاریخ سکه‌زنی در بنادر و جزایر خلیج‌فارس»

کتاب «تاریخ سکه‌زنی در بنادر و جزایر خلیج‌فارس» به بررسی موضوع سکه‌شناسی در منطقه خلیج‌فارس می‌پردازد. سیدرضا حسینی می‌گوید: برای نگارش کتاب از منابعی استفاده کرده‌ام که کمتر مورد توجه سکه‌شناسان قرار گرفته‌اند و یا آثاری هستند که متاسفانه هنوز به فارسی ترجمه نشده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با توجه به شرایط اقلیمی سرزمین‌های مختلف، در هر منطقه‌ای اشیاء پرطرفدار تبدیل به نخستین پول‌های جهان شدند. لزوم مبادله با مردمان دیگر سرزمین‌ها، ماندگاری پایین اغلب کالاهای واسطه‌ای چون غلات، صدف، پوست حیوانات و...، حجم زیادی که این اشیاء اشغال می‌کردند و نهایتا اقبال عمومی نسبت به فلزات گرانبها و تمایل مشترک انسان‌ها به جمع‌آوری و استفاده از آنها در معاملات، کم‌کم طلا و نقره را مبدل به مهم‌ترین پول‌های ابتدایی کرد.

«تاریخ سکه‌زنی در بنادر و جزایر خلیج‌فارس» اثری است در دست نگارش سیدرضا حسینی، دانش‌آموخته رشته تاریخ، گرایش مطالعات خلیج‌فارس از دانشگاه تهران و نویسنده کتاب «واحدهای پولی ایران در عصر قاجار» که به بررسی موضوع سکه‌شناسی در منطقه خلیج‌فارس می‌پردازد. حسینی درباره این اثر گفت: «سکه‌زنی در بنادر و جزایر خلیج‌فارس» شرحی از موضوعات سکه‌شناسی است که تاکنون به شکل مبسوط و بایسته و شایسته مورد توجه قرار نگرفته است.
 
وی افزود: یکی دو اثر در رابطه با سکه‌شناسی در خلیج‌فارس به چاپ رسیده است که در باب معرفی مسکوکات برخی از بنادر مانند اثر قاسم‌بگلو به عنوان «سکه‌های سیراف» و یا «ضرابخانه‌ها و سکه‌های ضرب بوشهر» اثر سیدقاسم یاحسینی که علی‌رغم تمامی جنبه‌های مثبت و منفی که این آثار داشتند، تاکنون نتوانستند به قدر کفایت نیاز محققان را برطرف کنند و یک شمایل کلی و علمی و دقیق از نظام پولی مستقر در بنادر و جزایر خلیج‌فارس و تاریخ سکه‌زنی در این منطقه ترسیم کنند.
 


حسینی بیان کرد: به همین دلیل احساس کردم که لازم است به این موضوع توجه شود و علی‌رغم اینکه اطلاعات در این حوزه بسیار محدود بود و اغلب مطالب مرتبط هم نه در آثار صرفا سکه‌شناسی بلکه در بسیاری از آثار مرتبط با علوم باستان‌شناسی و تاریخ، جغرافیا و اقتصاد پیدا می‌شد، تلاش کردم تا در حد امکان از منابع تاریخی و از منابع سایر علوم بهره بگیرم تا بتوانم در این حوزه قدمی بردارم و کتابی به چاپ برسد که برای نخستین بار به شکل تخصصی تاریخ سکه‌زنی در منطقه خلیج‌فارس را مورد توجه و بررسی قرار بدهد.

وی افزود: برای نوشتن کتاب «تاریخ سکه‌زنی در بنادر و جزایر خلیج‌فارس» از منابعی استفاده‌ کرده‌ام که این منابع آثاری هستند که یا کمتر مورد توجه سکه‌شناسان قرار گرفته‌اند و یا آثاری هستند که متاسفانه هنوز به فارسی ترجمه نشده‌اند.
 
این پژوهشگر حوزه تاریخ در ادامه بیان کرد: در نگارش این اثر از حدود 250 منبع به هشت زبان فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، آلمانی، هلندی و لاتین بهره برده‌ام. در دو سال اخیر مشغول نگارش و ویرایش کتاب دیگری با نام «تاریخ سکه‌زنی در بنادر و جزایر خلیج‌فارس» بودم که این کتاب تا پایان امسال یا در آغاز سال پیش رو به چاپ می‌رسد.
 
حسینی با اشاره به دیگر آثار پژوهشی خود گفت: مقاله‌ای در علوم سیاسی با عنوان «واکاوی آرای تمدنی سیدقطب و نوع مواجهه وی با مدنیت غرب» نوشته‌ام که در فصلنامه اندیشه سیاسی در اسلام منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها