جمعه ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
مخاطبان نمایشگاه کتاب باکو می‌گویند «زیبایی‌های ایران تمام نشدنی است»

قربانعلی پورمرجان، درباره گفت‌‌و‌گوی مقامات فرهنگی ایران و آذربایجان در هشتمین نمایشگاه کتاب باکو از علاقه‌مندی دو طرف برای توسعه روابط فرهنگی برپایه امضا سند همکاری خبر داد و گفت: مخاطبان آذربایجانی با دیدن تصاویر زیبایی‌های ایران که در غرفه عرضه شده، متذکر می‌شوند، زیبایی‌های ایران تمام نشدنی است.

قربانعلی پورمرجان، رایزن فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره کیفیت برگزاری هشتمین نمایشگاه کتاب باکو که در حال برگزاری است، گفت: امسال این نمایشگاه از لحاظ کمی و کیفی نسبت به سال‌های گذشته متفاوت و کیفیت غرفه‌ها و حتی کتاب‌ها بهتر شده است. در این دوره از نمایشگاه، 140 ناشر آذربایجانی و ناشرانی از 14 کشور دیگر در این نمایشگاه حضور دارند.

وی افزود: نمایشگاه کتاب باکو در سال‌های گذشته، دو سالانه برگزار می‌شد اما از سال گذشته این نمایشگاه تبدیل به نمایشگاه سالانه شده است؛ این موضوع نشان‌دهنده  اهمیت فرهنگ و کتاب نزد مسئولان وزارت فرهنگ آذربایجان است. 

پورمرجان ادامه داد: براساس توافقاتی که وزیر فرهنگ کشور آذربایجان با وزارت فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی داشت، غرفه‌ای که به ایران در این نمایشگاه اختصاص گرفته رایگان است؛ همچنین حضور یاسر احمدوند به دعوت همتای خود در آذربایجان به صورت رسمی صورت گرفت و این موارد قدم‌های مثبتی بود که با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران و مسئولان نمایشگاه کتاب تهران به همراه تبادل غرفه انجام شد. حضور دو نویسنده ایرانی از دیگر ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه بود که پیش‌تر سابقه نداشت. 

رایزن فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان درباره کتاب‌هایی که در غرفه ایران در این نمایشگاه عرضه شده است، توضیح داد: تلاش بر این بود، کتاب‌هایی که مورد علاقه مخاطبان این نمایشگاه است؛ ازجمله کتاب‌های حوزه کودک، ادبیات، ایراشناسی را عرضه کنیم. مخاطبان آذربایجانی با دیدن تصاویر زیبایی‌های ایران که در غرفه عرضه شده، متذکر می‌شوند، زیبایی‌های ایران تمام نشدنی است.

پورمرجان درباره فعالیت‌های غرفه ایران در این نمایشگاه گفت: با توجه به اینکه  بسیاری از مخاطبان در این نمایشگاه، دانش‌آموزان و دانشجویان هستند، مسابقاتی در حوزه ادبیات و معرفی ایران و ایران‌شناسی برای مخاطبان همراه با جوایزی در نظر گرفته شده که در روزهای ابتدایی نمایشگاه، با استقبال خوبی مواجه شده است. درکنار ملاقات‌های یاسر احمدوند با مسئولان جمهوری آذربایجان، برخی از مسئولان فرهنگی ترکیه و ناشران این کشور نیز ملاقات‌هایی با او داشتند.

وی با اشاره به گفت‌و‌گو‌های دو جانبه مقامات ایرانی و آذربایجانی بیان کرد: در ملاقات دوجانبه‌ دکتر احمدوند با آنار کریم‌اف، وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان بر امضای سند جدید مبادلات فرهنگی، تلاش برای تبادل کتاب و حضور در نمایشگاه‌های بین‌الملی تاکید شد. آنار کریم‌اف اظهار کرد که سال آینده آذربایجان با قدرت و تعداد بیشتری از کتاب‌های آذری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر پیشینه روابط ایران و آذربایجان افزود: ایران و آذربایجان روابط دیرینه‌ای دارند؛ پیش از روابط دو کشور در حوزه سیاست و اقتصاد، روابط در حوزه فرهنگی بسیار پررنگ‌تر است. با توجه به اشتراکات فرهنگی دو کشور، می‌توانیم در حوزه کتاب، فرهنگ و ادبیات بیشتر کار کنیم و مقدمه آن می‌تواند برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب باشد.

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب باکو تا هفدهم مهر‌ماه ادامه دارد. مهمان ویژه این نمایشگاه کشور ترکیه است که با حضور 37 ناشر و 27 نویسنده در این دوره حضور دارد.  در نخستین روز از برگزاری این نمایشگاه با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون نخست وزیر آذربایجان و وزیر فرهنگ این کشور در غرفه ایران از دو کتاب «معرفی صنایع دستی ایران» و «مجموعه اشعار شاعران معاصر ایران» در غرفه ایران رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها