سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
امروز رشته جوان معماری داخلی به سبک‌شناسی نیاز‌مند است

«حدیثه کامران» نویسنده کتاب مجموعه سبک‌های معماری داخلی در بیان چالش‌های رشته معماری داخلی در دانشگاه‌ها تصریح کرد: سبک‌هایی که در این کتاب آوردم در هیچ منبع و مقاله‌ای پیش‌تر بررسی نشده‌اند و سالهاست که این خلا در معماری داخلی پابرجاست. از همین رو احتمالا این کتاب در آینده نزدیک ترجمه بین‌المللی نیز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ «حدیثه کامران» نویسنده کتاب مجموعه سبک‌های معماری داخلی نشر جهاد دانشگاهی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس، استاد دانشگاه، معمار و طراح داخلی با 15 سال سابقه فعالیت در ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بیان چالش‌های رشته معماری داخلی در دانشگاه‌ها تصریح کرد: ما متاسفانه هنوز رشته دکترای معماری داخلی در دانشگاه‌های کشور نداریم. به واسطه این که بنده شخصا دستی در اجرای معماری داخلی دارم، از زمانی که دانشگاه آزاد واحد پردیس رشته کارشناسی ارشد معماری داخلی را اضافه کرد، حس می‌کردم که یکی از دروسی که لزوم تدریس آن به دانشجویان وجود دارد؛ عنوان «سبک‌های معماری داخلی» است که امروزه دربازار کار هم خلا آکادمیک این موضوع کاملا حس می‌شود و این چشمه اصلی شکل‌گیری و پرداخت من به موضوع این کتاب است.

وی افزود: درواقع سبک‌هایی که در این کتاب آوردم در هیچ منبع و مقاله‌ای پیش‌تر بررسی نشده‌اند و سالهاست که این خلا در معماری داخلی پابرجاست. از همین رو احتمالا این کتاب در آینده نزدیک ترجمه بین‌المللی نیز خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس عنوان کرد: واقعیت این است که رشته دکتری معماری داخلی در حال حاضر در چند کشور محدود تدریس می‌شود و متاسفانه کشور ما یکی از جاماندگان بی‌شمار از دکتری این رشته است.

وی افزود: در این کتاب به بررسی نمونه‌های بین‌المللی و همزمان نمونه‌های ایرانی سبک‌های معماری داخلی پرداخته‌ام که در نوع خود می‌تواند منبع خوبی برای دانشجویان این رشته باشد.

استاد رشته معماری داخلی تصریح کرد: در باب این نکته که خلا سبک‌های معماری داخلی چه بلایی بر سر این رشته‌ می‌آورد یک مثال می‌زنم؛ در حال حاضر کارفرما‌های پروژ‌ه‌های معماری داخلی برای بیان منظور خود به طرح آماده یا ژورنالی که پیش‌تر دیده‌اند استناد می‌کنند و این خلا وجود دارد که معماران داخلی نام و نشان سبک آن پروژه‌ها را نمی‌دانند و این باعث یک تقلید کور، عدم گسترش این هنر و رشد و بروز خلاقیت که پایه و اساس رشته‌های هنری است می‌شود و اساسا اگر بخواهیم از دید پژوهشی به این مسئله نگاه کنیم؛ این یک ضعف بزرگ است که می‌تواند باعث و دلیل عدم پیشرفت و حتی پسرفت در زمینه معماری داخلی در ایران شود.

وی افزود: از نظر حرفه‌ای باید دانشجویان این رشته اشراف کامل نسبت به سبک‌های گوناگون این رشته داشته باشند تا در صورت تمایل و علاقه‌مندی بتوانند لبه‌های این دانش را بیش‌تر گسترش دهند و به ارتقا این دانش کمک کنند.

کامران عنوان کرد: البته رفرنس‌هایی در حال حاضر وجود دارد که به حدود 12 سبک این رشته محدود می‌شوند. بنده در این کتاب تلاش کردم 100 سبک این رشته را شرح و بسط دهم و حتما باید جلد‌های دیگری از این کتاب تالیف شود تا بتوان خلا موجود در سبک‌های رشته معماری داخلی را کمی جبران کرد. در همین راستا قصد دارم برای تالیف جلدهای بعدی این کتاب اقدام کنم.

این استاد معمار و طراح داخلی در راستای بازاری بودن و کمتر آکادمیک بودن فعلی این هنر گفت: در حال حاضر در حال رواج این رشته در میان دانشجویان هستیم و از سال 1394 که این رشته وارد دانشگاه آزاد پردیس شد تاکنون استقبال خوبی از این رشته شکل گرفته و امید است که این خلا به زودی برطرف شود. البته نباید نادیده گرفت که واحد پردیس دانشگاه آزاد یکی از پیشگامان توسعه این رشته در مقطع کاشناسی و کارشناسی ارشد بوده و هست. حتی در سالهای گذشته که این رشته اساسا در دانشگاه آزاد وجود نداشت؛ پردیس یکی از اولین واحد‌هایی بود که برای تدریس این رشته در مقاطع عالیه اقدام کرد. که در اینجا باید از همکارانم در دانشگاه آزاد واحد پردیس تشکر کنم.

وی افزود: البته از حق نباید گذشت، افرادی که در حال حاضر در بازار کار این رشته فعال هستند و دانش خود را از طریق مجتمع فنی‌ها بدست آوردند یکی از عاملین تشویق و گرایش به این رشته هستند و امید ما طراحان داخلی این است که به زودی این رشته در میان جوانان علاقه‌مند به معماری جای بیشتری بازکند و جوانان ایرانی بتوانند لبه‌های این دانش را ارتقا دهند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها