چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
تجمعات و ناآرامی‌ها سودی برای ایران ندارد

بهاءالدین خرمشاهی در دعوت مردم به آرامش و امنیت برای ایران گفت: نمی‌توانم توصیه‌ای بکنم. اما این ناآرامی‌ها سودی به حال ایران ندارد. فقط به عنوان یک فرد ایرانی می‌خواهم بپرسم آیا سود و رفاه مردم در این ناآرامی‌هاست؟ به نظرم چنین نیست. 

بهاءالدین خرمشاهی، ادیب، نسخه‌شناس و حافظ‌پژوه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره نگرانی از به خطر افتادن تمامیت ارضی ایران به دلیل ناآرامی‌های چند روز اخیر گفت: به نظرم برخی کشورها در ظاهر اظهار دوستی می‌کنند، اما دوست ایران نیستند و منتظر لقمه‌ربایی هستند و اگر بتوانند بخشی از کشور ما را جدا می‌کنند، اما زورشان نمی‌رسد. کشوری که تا از ما وجوهات دریافت می‌کند، اظهار کرنش و دوستی دارد و وقتی وجوهاتش به تاخیر بیفتد، شروع به انتقاد کردن از ایران می‌کند.  

او افزود: در مجموع تمامیت ارضی ایران در خطر نیست، برای این‌که همبستگی میان شهرهای ایران وصف ناشدنی است، یک مثال از کردستان بزنم، مردم نازنین کُرد از ابراز همدردی برای درگذشت دختری که مظلومانه جان داد، قدردان بودند. در این غم گویی همه مردم ایران صاحب عزا بودند و در این میان شیعه، سنی، کرد و فارس، لر و ترک و عرب هم‌صدا شدند و عزاداری کردند. این واکنش جمعی ایران به این حادثه تلخ خیلی در تحکیم همبستگی و هماهنگی میان مردم ایران موثر بود.

این نسخه‌شناس شهیر اظهار کرد: ره تاریخ تاریک است، یعنی اصالت تاریخی‌گری و تاریخی‌اندیشی قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان تاریخ را پیش‌بینی کرد. توجه کنید امام خمینی(ره) با اندیشه بلند و تابناکی که داشت وقوع انقلاب را نتوانست پیش‌بینی کند که دو سه ماه دیگر انقلاب به پیروزی خواهد رسید. امام در نامه‌ای که در آخرین ماه‌های حکومت پهلوی به شاه نوشت، به شاه هشدار داد و گفت: «رجزخوانی می‌کنی. مگر تو نمی‌خواهی به درستی سلطنت کنی؟ مگر امیران و فرماندهان تو نمی‌خواهند آزاد و سربلند باشند...» حتی امام هم نتوانست فردا را پیش‌بینی کند و در نامه‌های آخرش به شاه توصیه به بهتر کردن اوضاع سلطنتش داشت.

بهاءالدین خرمشاهی در دعوت مردم به آرامش گفت: نمی‌توانم توصیه‌ای بکنم. اما این تجمعات سودی به حال ایران ندارد. فقط به عنوان یک فرد ایرانی می‌خواهم بپرسم آیا سود و رفاه مردم در این ناآرامی‌هاست؟ به نظرم چنین نیست. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها