دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۷
روستایی در کشور حتی بدون ملاک جمعیتی نهاد از کتابخانه محروم نخواهد شد

هراتی، درباره ساخت کتابخانه در مناطق مختلف کشور که جمعیت آن‌ها کمتر از معیار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، گفت: قانون ساخت کتابخانه در مکان‌‌هایی با جمعیت کمتر از 2500 نفر یک قانون خشک و غیر‌قابل تغییر نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی درحاشیه بازدید از کتابخانه «بابا‌طاهر» درباره ساخت کتابخانه عمومی در مناطق مختلف کشور با جمعیت کمتر از معیار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بیان کرد: قانون ساخت کتابخانه در مکان‌‌هایی با جمعیت 2500 نفر، خشک و غیر‌قابل تغییر نیست؛ براساس توجه نهاد کتابخانه‌‌های عمومی و مطالبه‌ای که در جوامع روستایی ممکن است به وجود بیاید؛ نهاد کتابخانه‌های عمومی آن را با نهادهای بالا‌دستی مطرح خواهد کرد.
 
وی با بیان اینکه در کمیته تعیین و تاسیس کتابخانه‌های عمومی در مناطق مختلف، مولفه‌های مختلفی درنظر گرفته می‌شود و در هرجلسه موضوع تاسیس 20  کتابخانه بررسی می‌شود، گفت: توجه به مساله آمایش سرزمینی در بحث تاسیس کتابخانه‌ها، همواره بررسی می‌شود؛ البته در مکان‌های مختلف، ملاحظاتی برای تاسیس کتابخانه وجود دارد؛ اما بی‌تردید به‌دلیل نداشتن ملاک جمعیت، ساخت کتابخانه در یک منطقه منتفی نمی‌شود. در حوزه مشارکت‌ها با همکاری بانک‌ها که بانک پاسارگاد در این زمینه ـ کتابخانه زانیاری ـ آمادگی خود را اعلام کرده است.

هراتی ادامه داد: در بسیاری از مواقع، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پیشقدم همکاری با آن‌ها می‌شود تا بانک‌ها در این زمینه همکاری کنند. حتی نهاد با موسسه‌ و نهادهای مختلف در زمینه ایجاد کتابخانه سیار نیز همکاری دارد.
 
وی با بیان اینکه تاسیس کتابخانه در مناطق مختلف با بررسی مولفه‌های گوناگون بررسی می‌شود، اظهار کرد: دغدغه تاسیس کتابخانه ثابت و  افزایش تعداد کتابخانه‌های سیار را در مناطق مختلف دنبال می‌کنیم و حتما پیگیر تاسیس کتابخانه ثابت در روستای سردوش شهرستان مریوان نیز هستیم.
 
به گزارش ایبنا؛ کتابخانه زانیاری، در مسجد روستای سردوش با هزار و 650 نفر جمعیت از توابع شهرستان مریوان و در نقطه صفر مرزی قرار دارد. تلاش برای ساخت این کتابخانه با وجود اعلام مشارکت بانک پاسارگارد برای ساخت هنوز به نتیجه نرسیده است.         
 

هراتی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری درباره همکاری نهاد کتابخانه‌ها با شبکه پویا گفت: فصل  اول این برنامه در26 قسمت قرار است از انتن شبکه پویا پخش شود. مجری این برنامه کتابدار است و کسی که نقش خواهرزاده مجری را در این برنامه بازی می‌کند نیز عضو بخش کودک  کتابخانه‌های عمومی نهاد است. در این برنامه از ناشران، مجریان کودک و کتابداران کودک به‌عنوان میهمان دعوت می‌شود. این برنامه در 15 استان ضبط شده است و به معرفی کتاب از سوی کودکان  پرداخته می‌شود و بخش کتابخانه‌گردی در این برنامه تعریف شده است. این برنامه 80 درصد مراحل تولید را طی کرده و مقرر شده در چند ماه آینده از شبکه پویا پخش شود. در این برنامه کتاب‌های پُر‌امانت بخش کودک کتابخانه‌های عمومی نیز معرفی خواهند شد.
 
معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی با اشاره به بازطراحی بخش کودک کتابخانه‌های عمومی گفت: این بازطراحی از سوی کتابداران انجام خواهد شد. در پایان این نشست، مسئول کتابخانه عمومی باباطاهر با اشار به اینکه کتابخانه عمومی باباطاهر سال 97 بعد از بازسازی و افزایش فضا بازگشایی شد، گفت: این کتابخانه 2500 نفر عضو دارد و دارای بخش‌های کودک‌، ناشنوایان، سالن مطالعه خواهران و برادران، بخش مرجع مجازی و علمی و کودک است. این کتابخانه 28 هزار جلد کتاب دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها