دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
اهداء بیش از 3 هزار کتاب به کتابخانه فاطمی قم

مدیر کتابخانه آستان حضرت معصومه(س) خبر داد: در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ تعداد ۳ هزار و ۸۱۱ جلد کتاب اهدا شده که از این تعداد ۷ نسخه خطی، ۳ کتاب چاپ سنگی سربی، ۴۵ جلد به زبان‌های غیر فارسی و ۲ هزار و ۹۸۹ جلد سایر منابع است.

محمد عباسی یزدی، مدیر کتابخانه آستان حضرت معصومه(س) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم با اشاره به آمار کتاب‌های اهدایی به این کتابخانه، گفت: درباره سابقه اهداء کتاب به کتابخانه آستان مقدس و نقش زائرین، ناشرین، مولفین و مردم فرهنگ دوست در این زمینه باید عرض کنم که بخش اعظمی از منابع موجود در کتابخانه آستان مقدس از سوی علما و فضلای گرام، ناشرین و مولفین معزز، خیرین فرهنگ‌ساز و زائرین عاشق اهلبت علیهم‌السلام به کتابخانه آستان مقدس اهدا شده است.
 
وی افزود: خوب است در اینجا یادی کنیم از مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی نجفی مرعشی قدس‌(سره) که علاوه بر تعداد زیادی کتاب که اهداء کرده‌اند به ناشرین و مؤلفین و خیرین نیز توصیه کرده‌اند که در امر اهداء کتاب به کتابخانه آستان مقدس دریغ نورزند. همچنانکه تا‌کنون نیز این سنت حسنه ادامه داشته و دارد.
 
مدیر کتابخانه آستان حضرت معصومه(س) بیان کرد: آیت‌الله العظمی نجفی مرعشی در ربیع‌الثانی ۱۳۷۱ در نامه‌ای به نویسنده مشهور مرحوم عمادزاده ضمن اشاره به افتتاح کتابخانه آستان مقدس، می‌نویسند «چنانچه از مؤلفات خودتان از هر‌کدام نسخه‌ای تقدیم نمائید مناسب است و علاوه دوستان را تشویق فرمائید به جا و به موقع است.» بنابراین یکی از گروه‌هایی که در بین اهداکنندگان به کتابخانه آستان مقدس به‌طور بارز دیده می‌شوند مؤلفین هستند. همچنانکه طی 6‌ماهه اول سال 1401 تعداد 29  نفر از مولفین محترم (که در بین مؤلفین اهدا‌کننده، مؤلفینی از کویت و عراق هم هستند ) در جمع تعداد 128 جلد از تألیفات خود را به کتابخانه آستان مقدس اهدا کردند.
 
وی به گروه دیگری از اهدا کننده‌ها اشاره کرد و یادآور شد: یکی دیگر از گروه‌هایی که نقش بارزی در اهداء منابع به کتابخانه دارند زائرین حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام هستند که ضمن حضور پر‌رنگ در کتابخانه ویژه حرم در شبستان نجمه خاتون و رواق معرفت و استفاده از منابع موجود در آنجا، منابع متعددی نیز برای اهداء به کتابخانه آستان مقدس با خود به همراه می‌آورند. نمونه بارز آن شکل‌گیری گنجینه بی‌نظیر قرآن‌های چاپی کتابخانه است که غالبا از سوی زائرین عزیز اهدا شده است.
 
عباسی بیان کرد: در ۶‌ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ تعداد ۳ هزار و ۸۱۱ جلد کتاب اهداء شده که از این تعداد ۷ نسخه خطی، ۳ کتاب چاپ سنگی سربی، ۴۵ جلد به زبان‌های غیر فارسی و ۲ هزار و ۹۸۹ جلد سایر منابع است.
 
رئیس اداره کتابخانه فاطمی افزود: این تعداد در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۱۵ هزار و ۶۵۴ جلد کتاب بوده است که در بین آن‌ها ۴۹ کتاب چاپ سنگی سربی، ۱۵ کتاب خطی، ۸۹۳ جلد به زبان‌های غیر‌فارسی و به چشم می‌خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها