جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
آمادگی مجلس برای بررسی سریع‌تر و تصویب لایحه مالکیت فکری

علی یزدی‌خواه با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی را حامی نویسندگان و مترجمان است، گفت: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار تسریع روند رسیدگی به لایحه مالکیت فکری است، دولت می‌تواند در قالب لایحه متمم رسیدگی به این موضوع را از مجلس درخواست کند.

علی یزدی‌خواه، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به 8 مهر روز جهانی ترجمه، گفت: گرامیداشت روز جهانی ترجمه که امکان استفاده همه اقوام بشر در همه کشورها و نژادها از حاصل اندیشه و تلاش علمی و فرهنگی سایر اندیشه‌ها است، قابل توجه است، زیرا هر کجا که نهضت ترجمه صورت می‌‌گیرد، انتقال دانش و علم هم انجام می‌شود.
 
وی ادامه داد: دانش، تجربه مشترک بشری است که به همه انسان‌ها در تکوین، تکمیل و ارتقاء سطح دانش بشری کمک می‌کند، این روز مبارک  است زیرا اگر ترجمه‌ای انجام نشود و آثار دانشمندان به زبان ملی‌شان باقی بماند علم توسعه پیدا نمی‌کند.
 
یزدی‌خواه همچنین بر لزوم رعایت قانون کپی‌رایت برای ناشران، نویسندگان و مترجمان تاکید کرد و افزود: کسانی که آثار علمی، هنری و سینمایی تولید می‌کنند از نظر مالکیت معنوی صاحب اثر هستند و برای این کار متحمل هزینه مالی و زمانی قابل توجهی می‌شوند، اگر بدون رعایت حقوق مسلم آن‌ها این ترجمه‌ها انجام شود اشتباه است. باید به حقوق مالکیت معنوی توجه شود؛ در غیر این صورت به نویسنده و مترجم ظلم می‌شود.
 
وی تاکید کرد: در کشورمان قوانینی برای رعایت حقوق مالکیت فکری نویسندگان و مترجمان وجود دارد و در اسناد بالادستی نیز این موضوع دیده شده است؛ در این زمینه حامی مترجمان و نویسندگان، همچنین پدیدآورندگان آثار هنری و سینمایی هستیم.
 
یزدی‌خواه با اشاره به همکاری‌های مجلس شورای اسلامی برای کمک به اجرای قوانین مرتبط با نویسندگان و مترجمان، گفت: اگر دستگاه‌های اجرایی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای مرتبط نیاز به ترمیم در قوانین مختلف حس می‌کنند می‌توانند لایحه بدهند، تا در مجلس درباره آن بحث و تبادل نظر شود و بتوانیم به فعالان حوزه نشر کمک کنیم.
 
وی درباره وضعیت کنونی لایحه مالکیت فکری در مجلس شورای اسلامی بیان کرد:  با توجه به وجود تعدد طرح در نوبت بررسی، لایحه مالکیت فکری، نیز در نوبت رسیدگی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی قرار دارد. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار تسریع در روند رسیدگی است، دولت می‌تواند در قالب لایحه متمم، بررسی آن‌ در مجلس را درخواست کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها